Hallo,
Weet iemand of er zo'n supplement bestaat (of kruiden) die een 'boost' geven aan de energie en vitaliteit van het paard? Ik heb haar muesli en bietenpulp al vermeerderd(+wat olie dagelijks). Ook omdat ze nu in de winter (altijd) wat magerder staat en ze nu wat meer gereden wordt.
Ze staat wel redelijk dik in het haar (is nu al wat aan het verharen) en haar conditie en spiermassa moet nog wat op peil komen ,maar we zijn nu toch al enkele weken goed aan het trainen en ervoor heeft ze ook niet helemaal stilgestaan.. Maar toch is ze altijd snel bezweet. Het kan ook zijn dat ze wat fel wordt, en daarom begint te zweten. Ze is wel moeilijker vooruit te branden dan vroeger ,tlijkt dat ze sneller moe wordt. Ze is ontwormd, krijgt wekelijks zeker een dag of twee rust. (of aan de longe of een wandelingetje). In de zomer als er meer gras staat, moet ik opletten dat ze niet te dik wordt en in de winter kan je haast de ribben tellen. Ik probeer ook haar vaak genoeg hooi te geven, ze heeft wel een goeie buik, maar op haar ribben en billen mag wat meer vlees komen. (en spieren, maar daar begint het de goede kant op te gaan).
Bij het longeren merk ik ook dat ze minder looplust heeft. (stukje dominantie ook wel)
In de omgang is ze ook heel kalm geworden, soms wat dromerig lijkt het.
Een vitaminespuit ofzo geven kan ik ook doen, maar wat in het voer zit (+liksteen enz.) moet ze toch genoeg binnenkrijgen.. (het hooi is wel iets aan de oude kant vind ik.) Ik weet niet hoeveel kg voer jullie paarden krijgen per dag? (Nu krijgt ze meestal 3x per dag eten+hooi)
Nuja, om te denken aan bloedwormen ofzoiets zou ze toch futlozer of doffer van haarkleur moeten zijn? En ook omdat ze elke winter snel mager staat en in de zomer snel aandikt, maakte ik me niet echt zorgen, ben stilletjes meer voer gaan bijgeven. Ze krijgt olierijke muesli met nog wat lijnzaadolie bij en dan nog bietenpulp.
Is het normaal dat ze zo snel zweet elke keer? (van een wandelingetje nu niet) Ik heb haar al 3 jaar en altijd heb ik wel gemerkt dat ze sneller zweet dan andere paarden(ook die open neusgaten), ze is ook wel een paardje met wat bloed. Maar echt heet of loperig is ze nu niet.
Gewoon zien dat ze genoeg water en zout binnenkrijgt? Zo'n likstenen eet en likt ze meestal redelijk snel op ,maar das ook soms uit trek en verveling denk ik.. Voor de zekerheid geef ik haar regelmatig zo'n zoutsteen en ook af en toe een mineralen/vitaminenliksteen. (maar teveel is dan ook weer niet goed).
Of welk voor of supplement,..is nog een dikmaker of energie/vitaminebooster?