Paard helpen met spieropbouw?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

Paard helpen met spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:05

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuw paard, maar hij heeft echt weinig bespiering. Hoe kan ik hem helpen met de spieropbouw want we trainen hard.

1 keer per dag longeren passoa teugel.
We rijden zowat elke dag, en we springen ook.
Laat hem ook wel los springen ong. 1.20 en dan dubbels in uitjes enz.

8nnemiek

Re: Paard helpen met spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:57

Een keer per dag longeren met pessoa is véél te zwaar, niet meer doen
Dit kun je maximaal twee keer per week doen, een half uurtje maximaal, en dan de rest van de dag vrij geven.
Hoe oud is je paard?

Spieren moet je langzaam opbouwen. Balkjes draven, buitenritten (heuveltjes op, door zwaarder zand bijvoorbeeld).. Veel overgangen rijden.
En je zou kruiden(muesli) kunnen bijvoeren voor sneller herstel en opbouw van spieren.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 14:19

MysticTinker schreef:
Dit kun je maximaal twee keer per week doen, een half uurtje maximaal, en dan de rest van de dag vrij geven.
Hoe oud is je paard?

Spieren moet je langzaam opbouwen. Balkjes draven, buitenritten (heuveltjes op, door zwaarder zand bijvoorbeeld).. Veel overgangen rijden.
En je zou kruiden(muesli) kunnen bijvoeren voor sneller herstel en opbouw van spieren.

Hij is 15 maar gedraagt zich als een paard van 3 Tong uitsteken Ik longeer elke dag met de pessoa 10 minuten.
Hij krijgt al kruidenmuesli, balkjes draven doen we vaak genoeg en buitenritjes ook.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:13

Je zou Equitop Myoplast kunnen bijvoeren. Deze word meestal aangeraden door dierenartsen omdat je snel effect ziet.
Het is wel vrij prijzig ...maar dat zijn de meeste supplementen voor spieropbouw & deze helpen dan vaak niet zo goed als Equitop Myoplast.
Je kan op www.paardendrogist.nl er meer over lezen & je kan em daar ook bestellen. Maar volgens mij kun je deze ook in de ruitersportzaken kopen ...
Succes !

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:22

Van het merk Eggersmann is er een supplement in de handel, dat heet Aminoral.
Het is een poeder dat je de eerste week twee keer per dag geeft en daarna een keer per dag. Ik heb het zelf gebruikt voor een 16 jarige ruin die ik heb gereden en die terug in training ging. Ik merkte dat hij met de aminoral veel minder last had van spierpijn na een training en dat de effecten vrij snel zichtbaar waren. Ook in spieropbouw. En qua prijs valt het erg mee. Je betaalt voor 6 kg poeder 21 euro, maar daar doe je dan ook drie maanden mee. Vind ik persoonlijk niet zoveel. Op de site http://www.mppaardenvoeders.nl kun je meer informatie vinden over Aminoral.
Veel succes!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 03:47

MysticTinker schreef:
Hoe oud is je paard?

Ik heb het ook wel eens vaker dan 2 keer per week gedaan hoor en mijn paard leeft nog steeds en is goed gezond, en mijn paard was toen 16 jaar.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:03

En ook even de zoekfunctie gebruiken.. Zijn ook al eerder topics over gestart.

Let trouwens ook op dat je niet te weinig eiwit voert. Zonder eiwitten kan een paard geen spieren opbouwen. Normaal gesproken zit er genoeg in de voeding, maar tegenwoordig is het 'in' om alles zo eiwitarm mogelijk te doen en daardoor kan het zijn dat je paard alsnog te weinig binnen krijgt.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 12:19

Djilan schreef:
En ook even de zoekfunctie gebruiken.. Zijn ook al eerder topics over gestart.

Let trouwens ook op dat je niet te weinig eiwit voert. Zonder eiwitten kan een paard geen spieren opbouwen. Normaal gesproken zit er genoeg in de voeding, maar tegenwoordig is het 'in' om alles zo eiwitarm mogelijk te doen en daardoor kan het zijn dat je paard alsnog te weinig binnen krijgt.

Het probleem is.. Hij mag niet te veel eiwitten binnen krijgen omdat ie al een keer hoefbevang is geweest.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:25

Dan wordt het lastig... Spieren zijn nl opgebouwd uit eiwitten. Als je dus een supplement gaat zoeken dat helpt bij spieropbouw zal dat vaak op basis zijn van eiwitten/eiwitverbindingen.

Het zal dus goed afmeten worden wat hij wel binnen mag en kan krijgen zonder hoefbevangen te raken, maar wat hij wel kan gebruiken voor de spieropbouw.
Weet je trouwens zeker dat hij hoefbevangen was van eiwitten? Want fructaan schijnt tegenwoordig eerder de boosdoener te zijn dan eiwit.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:30

Gooi de hulpteugels maar aan de kant. Supplementen ook.

Binnen 8 weken kunnen je de spieren van een paard verbazingwekkend laten toenemen.
Maar een paard moet ze wel gebruiken vanuit een goede basis. Een paard dwingen in een bepaalde houding werkt veelal averechts omdat ze zich hiertegen kunnen gaan verzetten. Dan train je juist de tegenovergestelde spiergroepen.

Voor spieropbouw moet je korte trainingsessies ondernemen. Zeg 15 minuten longeren per dag.
Train hem in een laag tempo maar wel met veel aktie. Zorg dat hij zich gaat oprichten, gaat zitten op zijn achterhand. Wissel dit af met korte stukjes langgerekt zijn.

Dus korte intensieve arbeid, iedere dag een stukje intensiever. Veel overgangen, snel reactievermogen etc....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:40

een paard moet volgens mij eerst goed in het vlees zitten,en dan komen de spieren door training vanzelf,dus voeren,ook veel hooi,erg belangrijk,omdat hij hoefbevangen is geweest inderdaad uitkijken met granen en teveel biks.
De oorzaak van de hoefbevangenheid is niet belangrijk,het is zo dat na een hoefbevangenheid de stofwisseling niet meer functioneert zoals voorheen(meestal..)De eiwit ,vet,en waterhuishouding,doet het niet meer zoals voorheen,vandaar vaak weer een hoefbevangenheid...inderdaad speelt fructaan hierbij een rol,maar dat komt dus omdat de stofwisseling verstoord is...niet door het eiwit of fructaan zelf...
maar daar is een speciaal topic over....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:45

DE bedoeling van spieren trainen is dat de verhouding bodyvet en spiermassa anders komt te liggen.
Je zet dus eigenlijk het vet om in spiermassa. Dit houdt niet in dat je een paard dus per defintitie meer moet gaan voeren. Dat speelt pas bij langdurige en zware arbeid.

Eerst het bodyvet omzetten in spiemassa en daarna pas naar behoefte gaan bijvoeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:48

moet er wel eerst vet zijn,verder ben ik het met je eens hoor,maar eerst vlees,en dan op de juiste plaatsen bespiering kweken

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:54

Tja basis elementen dienen natuurlijk wel aanwezig te zijn Haha!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:58

Pensionnetje schreef:
DE bedoeling van spieren trainen is dat de verhouding bodyvet en spiermassa anders komt te liggen.
Je zet dus eigenlijk het vet om in spiermassa. Dit houdt niet in dat je een paard dus per defintitie meer moet gaan voeren. Dat speelt pas bij langdurige en zware arbeid.

Eerst het bodyvet omzetten in spiemassa en daarna pas naar behoefte gaan bijvoeren.

Complete onzin, vetweefsel wordt niet in spierweefsel omgezet. Is fysiologisch onmogelijk. Dit misverstand is veroorzaakt door het simpele feit dat de training die nodig is spieren op te bouwen ook vermindering van het percentage lichaamsvet veroorzaakt, dat is alles. Wat pensionnetje voorsteld is in feite een vermageringstraining, en niet zo verstandig, want training die veel vetverbranding met zich meebrengt is per definitie uithoudingstraining. Dat geeft weinig tot geen spieropbouw (wel eens een marathonloper gezien? Iel en mager).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:01

Inderdaad Koggur..
Nogmaals, spieren worden opgebouwd uit eiwit, niet uit vetten.
Vet is primair een brandstof, geen bouwstof. Bij eiwit is dat andersom. Primair een bouwstof, maar daarnaast een brandstof.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:05

controleer even bij de DA waardor hij hoefbevangen is geweest. Als het door eiwitten komt vraag hem hoeveel hij mag hebben per dag zodat je op deze manier spieren kan opbouwen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:10

Vetweefsel wordt niet rechtstreeks omgezet in spierweefsel. Dat zou wel erg handig zijn Tong uitsteken
Vet is wel degelijk een brandstof tot arbeid het enige nadeel is dat daarbij veel ureum vrij komt.
Om een paard kracht te geven is teveel vetweefsel een hinder. Het % vet zal moeten worden terug gebracht om vertollige ballast kwijt te kraken. Nee ze moeten niet de fysieke gesteldheid van een duurpaard gaan krijgen.

De reden waarom ik het zo simpel heb neergezet is dat mensen geneigd zijn een paard teveel te voeren voor hun spieropbouw terwijl er voor het gemiddelde gebruikspaard voldoende eiwitten in het lichaam aanwezig zijn. Zeker met het hedendaagse voer.

Dus eerst eens gaan trainen dan pas gaan bezien wat er nu werkelijk aan het rantsoen moet worden verbeterd. Dan staan de meesten versteld dat er niet veel veranderd hoeft te worden (topsporters uitgezonderd)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:17

Bij het verbranden van eiwitten komt meer ureum vrij dan bij het verbranden van vet. Vet/olie is een veel 'schonere' en efficientere energiebron dan koolhydraten en eiwitten.
Jij gaat er bij dit paard vanuit dat het te dik is als ik je posts goed lees? Of bedoel je in het algemeen dat veel paarden te vet zijn?

Het klopt dat in normaal voer genoeg eiwitten zitten, maar veel voeders zijn tegenwoordig eiwitarm omdat de markt hierom vraagt. Als je dat voert plus heel arm hooi kan het maar zo zijn dat je paard wél te weinig eiwitten binnen krijgt voor spieropbouw. Ik ben zelfs wel eens een paard tegengekomen dat spierafbraak had doordat er veel te eiwitarm gevoerd werd..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:18

1,20 los springen heeft trouwens niet veel nut om spieren op te bouwen. Vaker in outjes op een laag niveau werkt beter

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:29

Pensionnetje schreef:
Vetweefsel wordt niet rechtstreeks omgezet in spierweefsel. Dat zou wel erg handig zijn Tong uitsteken
Vet is wel degelijk een brandstof tot arbeid het enige nadeel is dat daarbij veel ureum vrij komt.
Om een paard kracht te geven is teveel vetweefsel een hinder. Het % vet zal moeten worden terug gebracht om vertollige ballast kwijt te kraken. Nee ze moeten niet de fysieke gesteldheid van een duurpaard gaan krijgen.

De reden waarom ik het zo simpel heb neergezet is dat mensen geneigd zijn een paard teveel te voeren voor hun spieropbouw terwijl er voor het gemiddelde gebruikspaard voldoende eiwitten in het lichaam aanwezig zijn. Zeker met het hedendaagse voer.

Dus eerst eens gaan trainen dan pas gaan bezien wat er nu werkelijk aan het rantsoen moet worden verbeterd. Dan staan de meesten versteld dat er niet veel veranderd hoeft te worden (topsporters uitgezonderd)

Waarom geef je commentaar /raad als je zo pijnlijk weinig verstand van de materie hebt?
Natuurlijk is vet een brandstof (ook een bouwstof trouwens, er zijn o.a. lipiden nodig in celmembraanopbouw). Maar bij vetverbranding komt GEEN ureum vrij; dat is een afbraakproduct van jawel, eiwitverbranding.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 13:41

Bedankt allemaal,

Ga binnenkort even informeren bij de dierenarts. Zal ook even kijken als ik een foto van hem heb, hij is juist helemaal niet dik!. Hij is juist slank maar hij kan niet te dik worden ivm hoefbevang..

escape419

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:25

wat ook idd heel goed is, is stappen veel wandelen met je paard goed stevig doorstappen.
schijnt ook erg goed voor conditie te zijn.

ook een aanrader is heuvels op en af lopen,
dat schijnt vooral ook goed te zijn voor jonge paarden want op deze manier wordt je paard handiger en ook dus sterker volgens
Wendela Schlimmer, (eventing amazone).

dat had ik ergens gelzen in het maandblad bit een paar maanden geleden...

ow ja en gewoon balkjes lopen enzo...(netzoals wat die mensen hiervoor zeiden)
werkt ook prima...

escape419

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:26

leuke foto's btw...Knipoog