Hoeveel dagen met 1 pak kuil van 40kg ?????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

Hoeveel dagen met 1 pak kuil van 40kg ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 08:14

Hoi !!

Ik ben aan het uitrekenen hoeveel mijn paard per maand gaat kosten, want hij komt bij huis.
Hij is allergisch voor hooi, en dus moet hij op kuil. Maar hoeveel dagen doen jullie met 1 kleine baal van 40 kg ? Dan kan ik ong. mijn berekening maken waar ik op moet gaan rekenen per maand, want ik heb niet echt een idee. Ik wil ruim gaan voeren. Nu krijgt hij op zijn huidige stal ook 4x per dag een berg. Haha!

Groetjes Monica

omaas

Re: Hoeveel dagen met 1 pak kuil van 40kg ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:06

Ik denk dat je ongeveer kan uitrekenen dat een paard 10% van zijn lichaamsgewicht aan hooi zou kunnen krijgen (dat is een richtlijn!)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:07

40 kg, is dat zo`n klein pakjes?
die wat ik heb is nl 250- en doe ik ongeveer 2 weken mee met 3 paardjes

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 12:26

Ja dat zijn kleine balen inderdaad. Maar ze zeggen dat zo'n grote baal in 5 dagen opgevoerd moet worden toch ?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:33

ik heb vierkant pak, kleiner dus dan die grote ronde balen
met warm weer zijn die idd snel slceht, maar als vrij koel is, kan ik er gewoon 2 weken mee doen hoor..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:21

Mijn paard (arabier) krijgt al snel zo'n 8 tot 10kg ruwvoer per dag. Dus ik zou er dan 4 a 4,5 dag met 1 zo'n pakje doen..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:08

@omaas: 10 % van het lichaamsgewicht aan ruwvoer? Mag ik vragen hoe je aan dat percentage komt?

In overige literatuur wordt namelijk een percentage van 1 tot 2 % genoemd en dan wordt er nog wel gesproken over al het voer, dus inclusief krachtvoer. 10% is ERG veel. Een paard van 650 kilo (gemiddeld paard dus) zou dan 65 kilo ruwvoer op een dag moeten krijgen! Dat zijn meer dan 3 kleine baaltjes per dag (gem. 19 á 20 kilo).

@moos: Hoe lang je ermee doet is lastig, aangezien we geen verdere informatie hebben over het paard.
- Hoe uren per dag komt het in de wei te staan?
- Hoe hoog staat het gras in de weides?
- Hoeveel krachtvoer wil je je paard erbij gaan voeren? En wat voor soort? (basis, of sportbrok bijv.)
- Wat is het ras van je paard?
- Hoe groot is hij?
- Wat is het gewicht?
Dit zijn vragen, die beantwoord moeten worden om een gericht voedingsadvies te kunnen geven en dus uit te kunnen rekenen hoe lang je met een pak kuil doet.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:12

Judje schreef:
@omaas: 10 % van het lichaamsgewicht aan ruwvoer? Mag ik vragen hoe je aan dat percentage komt?

In overige literatuur wordt namelijk een percentage van 1 tot 2 % genoemd en dan wordt er nog wel gesproken over al het voer, dus inclusief krachtvoer. 10% is ERG veel. Een paard van 650 kilo (gemiddeld paard dus) zou dan 65 kilo ruwvoer op een dag moeten krijgen! Dat zijn meer dan 3 kleine baaltjes per dag (gem. 19 á 20 kilo).

@moos: Hoe lang je ermee doet is lastig, aangezien we geen verdere informatie hebben over het paard.
- Hoe uren per dag komt het in de wei te staan?
- Hoe hoog staat het gras in de weides?
- Hoeveel krachtvoer wil je je paard erbij gaan voeren? En wat voor soort? (basis, of sportbrok bijv.)
- Wat is het ras van je paard?
- Hoe groot is hij?
- Wat is het gewicht?
Dit zijn vragen, die beantwoord moeten worden om een gericht voedingsadvies te kunnen geven en dus uit te kunnen rekenen hoe lang je met een pak kuil doet.

Slapen Sorry! Ik zie hetnu pas! Ik bedoel ook 1%. Ik zat kennelijk nog te slapen Bloos !!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:14

je houdt gewoon van volle paarden, dat zal het zijn Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:51

ik neem een ruwe 2 procent van het l;ichaamsgewicht als richtlijn voor ruwvoer... (2 tot 2,5 % )

500 kilo paard krijgt dna in ieder geval een 10 kilo ruwvoer, maar dat is met hooi
het vochtgehalte in voordroog ligt hoger, dus het aantal gevoerde kiloos ook ivm de benodigde ruwe celstof

bij het voeren van brok , gaat de ruwvoer gift soms omlaag, maar dat ligt aan de hoeveelheden brok
bij een kilootje krachtvoer op een dag zal de ruwvoer opname niet veel veranderen
bij een flink aantal kiloos , bv 4 , zal de ruwvoer opname naar alle waarschijnlijk heid minder worden

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:52

tel ca 8-10 kg ruwvoer per dag (soort van richtlijn Knipoog )

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:02

Lowara schreef:

Ja met een slurfje! Die eten wel 50 kg hooi op een dag! ROFL

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:12

ligt ook erg aan de soort kuil die je hebt, de ene is pittiger dan de andere en dan kan je niet zondermeer onbeperkt voeren

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:29

Ik heb 2 paarden en met een pakje kuil van 40 kilo doe ik 2 dagen. Dus jij zou met 1 paard 4 dagen kunnen voeren van 1 pakje. Ik voer ze wel onbeperkt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:36

omaas schreef:
Lowara schreef:

Ja met een slurfje! Die eten wel 50 kg hooi op een dag! ROFL

hihihi, lekker bezig.

ik ga uit van 12 kilo ruwvoer per dag. die 1% zal dan wel drogestof zijn toch? dus afhankelijk van of het gras, kuil, of hooi is is dat weer anders in echte gewicht...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:41

8 tot 10 kilo per dag is inderdaad rdelijk. Endan zal je nog een klein gedeelte gewoon verliezen.

En dan moet iker wel bij zeggen dat de ene partij eet ie alles altijd helemaal op en soms vind ik iedere dag door de hele stal ruwoer terug.. ook weer zonde. Maar goed ik zeg inderdaad dat je gemiddels 4 dagen met zo'n pak doet ja.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:46

ik geef uhm ff snel rekenen... ongeveer een kg of 10 per dag

pantarhei schreef:
ligt ook erg aan de soort kuil die je hebt, de ene is pittiger dan de andere en dan kan je niet zondermeer onbeperkt voeren

dit speelt zeker mee! als je een vette kuil hebt (veel eiwit en suikers) dan kun je daar veel minder van voeren omdat dan of je paard veel te vet word of dik aan de schijt gaat Ach gut
maar als je kuil voert ga dan maar eens bijvoorbeeld 10 kg afwegen... dit is al stukken minder als 10 kg hooi

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:47

Met die kleine kuil baaltjes deed ik zo'n 2,5 / 3 dagen met 2 shetten.

Grote balen krijgen ze onbeperkt van. Met 7 pony's die ik er iets meer dan 2 weken mee, dan kunnen ze onbeperkt eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:48

Een paard eet grofweg 2 kg voer per 100 kg. Voor een paard van 600 kg dus 12 kg per dag. Kan je wel een grotere baal nemen waar je een week mee doet. Maar het hangt ook van de kwaliteit en voedingswaarde af, en hoeveel hij verstierd.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 08:47

Ik heb een kleine fries die ong. 570 kg weegt, en hij doet ook er rustig aan met eten. Maar als ik het allemaal zo leest zal ik er inderdaad ong. 4 dagen mee gaan doen. Ik wil ruim rekenen.

Die balen van 40kg zijn die even groot als een pak hooi ? Misschien stomme vraag hoor, maar dit is mijn eerste paard die kuil krijgt op een stal, de rest kreeg altijd hooi.