Paard ouder en in de flanken magerder

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paard ouder en in de flanken magerder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:42

Mijn paard, lipizaner ruin, is deze laatste winter wat magerder geworden in de flanken. Hij wordt dit jaar 19 en krijgt per dag: een kilo spelt, een kilo zwarte/witte haver volle korrel en een kilo Haven's reformkruiden muesli. Overdag staat hij met 2 andere paarden in een paddock en komt niet altijd goed bij het hooi, doordat hij de laagste in de rangorde is. Er is nu voor gezorgd dat er 3 plaatsen met hooi zijn en hij er dus ook toegang tot heeft, maar hij eet duidelijk minder dan de andere paarden. Hij staat s'nachts op een stal met eigen paddock en heeft s'nachts toegang tot onbeperkt hooi. Hij eet ongeveer een halve hooibaal per nacht op, rest laat hij staan. Hij wordt elke dag een uur buitengereden en als ik rijd, krijgt hij na het rijden 2 scheppen lucerne. Hij eet goed, kauwt altijd langzaam, maar dat heeft hij zijn hele leven al gedaan, hij is meer van het rustige type. Hij is van nature sloom, maar lijkt nog iets slomer te zijn geworden. Wat kan ik in zijn voedsel patroon veranderen om hem wat dikker te laten worden en wat meer energie te geven?

truselientje

Re: Paard ouder en in de flanken magerder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:47

Djilna

Re: Paard ouder en in de flanken magerder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:47