Paarden vallen af.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maartje123

Paarden vallen af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 16:07

Hallo,
Bij ons op stal staan denk zo een 30 paarden, de paarden worden elke 3 maanden te gelijk ontwormt en krijgen 2 keer per dag een beetje kuil (niet zo heel veel) en drie keer op een dag brok. NU vallen bij ons op stal echt heel veel paarden af en somige zijn gewoon echt super mager daar schrik ik dan zelfs van. die paarden krijgen wel iets meer krachtvoer. Heel veel mensen geven hun paard nu ook mais vlokken om aan te zetten werkt niet heel erg, maar ik zelf denk ja dat geef je ze dat wel maar dat is echt alleen om aan te zetten en er zitten ook niet genoeg of geen vitamine in en zo dus dan neem je het probleem ook niet weg denk ik.
Weten jullie iets wat dit is of wat je kunt doen

TNT

Re: Paarden vallen af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:17

je schrijft 2 x per dag een beetje kuil, maak daar maar eens 2 x per dag een grote berg kuil van paarden hebben veel ruwvoer nodig en zoals jij het nu beschrijft krijgen ze dit te weinig

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:02

Ja dat weet k dat ze veel ruwvoer nodig hebben je ze krijgen wel ruwvoer maar meestal zijn ze met een uurtje daar mee klaar en meer zelf geven is bij ons geen optie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:09

er is maar een oplossing en dat is veel veel meer ruwvoer
dat hebben ze gewoon nodig, het is de basis van ieder rantsoen
voldoende ruwvoer, aangevu,ld met wat krachtvoer

problemen bij te weinig ruwvoer is niet alleen het gewichtsverlies, maar ook flinke problemen met het hele maagdarm stelsel

als pensionklant zou ik ook gewoon mijn spullen pakken als mijn paard niet krijgt wat ie nodig heeft en waar ik voor betaal
en de pensioneigenaar weigert aan het welzijn van de dieren te denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:13

Idd de oplossing is heel simpel
Meer ruwvoer Ja

En idd aanspreken erop en anders vertrekken, als het zogenaamd dit jaar te duur is geworden, jammer dan voor de pension eigenaar...als alle paarden afvallen is het duidelijk wat mis met het voer beleid

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 21:46

ja, die van mij ik zelf dan bij dat ik ik in me trailer staan want dazt moeten we aanpart erbij kopen. Met die van mij gaat het wel goed hoor gelukkig maar met andere paarden minder.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:51

Maar als ik vragen mag: hoe lang staan die paarden er nu dan? Anders zou ik het evengoed raar vinden als ze er al jaren staan, en het nu pas voorkomt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:56

Zoals boven staat vermeld veel meer ruwvoer. Wij hebben hier ook een pensionstal, maar die van ons krijgen veel ruwvoer. Zelfs zoveel dat ze niet alles opeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:27

meer hooi, koop een paar pakken hooi en geef ze daarvan.
Knipoog

xxxlinzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:32

zoals haast iedereen hier zegt meer ruwvoer

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:29

Een paard doet ongeveer 40 minuten met een kilo ruwvoer. Als ze echt maar een uur bezig zijn met hun hooi/kuil krijgen ze dus maar 1,5 kilo ruwvoer. Dat is dus echt veel te weinig. Daarnaast moet minstens 60% van het rantsoen uit ruwvoer bestaan om geen problemen te krijgen met de ingewanden en dat is nu lang niet het geval. Om je paard te laten groeien zou ik niet meer krachtvoer gaan voeren want dan wordt de verhouding tussen krachtvoer en ruwvoer nog schever. Zorg voor goed ruwvoer en voer hier maar veel meer van.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:49

idd meer ruwvoer. Voor het dikker krijgen voer je dus veel te weinig ruwvoer. Krachtvoer is voor energie en niet om dikker te worden. een ponie mag wel zo'n 4 kilo ruwvoer op dag hebben (geld niet voor alle ponies natuurlijk)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:00

idd ik heb een paard dat luchtzuigt en daardoor niet dik te krijgen was. Sinds 3 weken krijgt hij onbeperkt droog hooi ,geen voordroogkuil meer, en hij is echt heel erg veel aangekomen.

Ruwvoer is van levensbelang!!!!!!! *LOL*

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:14

Er vanuitgaan dat ze hetzelde voer krijgen als voordat ze magerder werden.

Eerst eens gaan uitzoeken waarom iedereen opeens magerder word. Want zoals ik in je verhaal kan opmaken krijgen ze gewoon hetzelfde als eerst.
Voert de stalhouder misschien niet meer of ineens zonder dat jullie het weten veel minder.
Of misschien slecht voer dat er gegeven word. Een nieuwe lading ruwvoer dat minder voedingsstoffen bevat kan de oorzaak zijn.