Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Femmy schreef:Ik voer mijn 21 jarige Sulbi Senior priores als slobber erbij. Als een zak met 5 dagen op is (een zak is 25 kg) dan geef je meer dan 5 kg per dag.
Als ik driekwart schep laat weken (minimaal 6 uur) dan heb ik een dubbele hoeveelheid over. Dit voer ik 's avonds op aan twee paarden. Dus hij krijgt hij er maar 1/3 kg van. Verder staat hij op nog geen 2 kg (manege)brok en kuil 3x daags erbij. Het paard is absuluut niet mager. Hij wordt elke dag nog 3 kwartier tot een uur in de bak gereden en heeft voldoende energie.
Een zak kost 10,50 euro terwijl slobber van een ander merk vaak hetzelfde of meer kost terwijl je dan in volume veel minder geeft. Zemelen zit haast geen voedingswaarde in dus dat lijkt mij geen ideale oplossing.
Op zich vind ik het best vreemd dat ze dan toch nog mager blijven omdat mijn paard nog "in actie is" en met veel minder voer toe kan. Ga ervan uit dat ze netjes ontwormd worden?
[***] schreef:Ik heb de Subli geprobeerd, maar ik vond het rommel. Stoffig, het rook niet fijn en er zitten veel zemelen in, dus best duur. Mijn paarden vonden het absoluut niet lekker.
Goedkoper alternatief:
een zak zemelen van 4 euro
een zak bietenpulp van een tientje
een fles zonnebloemolie van nog geen euro.
een mineralenmengsel naar keuze, algemeen of voor senior.
Mijn oude merrie krijgt s'morgens een halve bikschep pulpbrok gemengd met 200 ml olie en een halve schep zemelen, en ongeveer 5 liter water waar het in is geweekt. 1 of 2 x in de week krijgt ze de Pavo slobber, daar doet ze een moord voor.
S'middags krijgt ze voederwortels (1 kg) en s'avonds een emmer luzerne en een kg graan. Overdag staat ze op gras, s'nachts krijgt ze hooi maar daar doet ze niet veel mee.
nickynicole schreef:Op deze reactie zat ik te hopen. Heel erg bedankt. Ik had hetzelfde voorstel. Heb toevallig gisteren alles gekocht en ga het deze week proberen. Ik neem jouw hoeveelheden aan om eens mee te beginnen.
)