Ervaringen met Subli-seniores voor ouder paard (33)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickynicole

Ervaringen met Subli-seniores voor ouder paard (33)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 08:49

Ik voer nu 1 jaar Subli-seniores. Het bevalt goed, de paarden doen het er goed op. Ik heb 2 ponies (27 en 33) die beide Subli-seniores krijgen, aangevuld met kuil. Er gaat per dag 6 kg Subli doorheen wat ik erg veel vind. De 33 jaar oude pony heeft weinig tanden en neemt voedingsstoffen moeilijker op, dit in combinatie met Cushing. Ik vind dat hij nog steeds erg mager is ondanks 4 kg Subli per dag. Verder is het erg kostbaar want ik doe nog geen 5 dagen met 1 zak voer.

Mijn alternatief is:
- Brokken/Senior muesli met zelfde voedingswaarde
- Beetje pulp, zemelen en slobber
Dit mengen en aanlengen met water (net zoals de Subli-seniores) en laten weken.

Ik zou graag nog meer opties willen weten zodat ik kan bereken wat goed is en betaalbaar. Het gaat hier om een paardenrusthuis dat oudere paarden opvangt en het budget is niet overdreven groot maar het bezuinigen mag absoluut niet ten kosten gaan van het paardenwelzijn! We hebben nu 4 paarden in de opvang staan dus het is wel belangrijk om goed na te denken over alternatieven die goedkoper zijn.

jesito

Re: Ervaringen met Subli-seniores voor ouder paard (33)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:13

Mijn shet van 35 jaar kreeg de laatste jaren heel veel hooi als die op kon en twee keer per dag een schep zemelen en/of pulp en een een schep per keer (dus twee scheppen per dag) de reformmeusli van havens.
Hier zit weinig eiwit in ook wat haver dat had zij echt nodig dat was voor haar de redbull.
En door de olieen die erin verwerkt zitten kwam ze 10x beter uit haar vacht.
En het is een kruidenmeusli dus perfect voor de luchtwegen.
Heel vaak kreeg ze ook nog wat wortelen maar die moest ik natuurlijk klein snijden, verder ging ik bijna dagelijk gras voor plukken.
Ze werd op een gegeven moment toch wel dunner maar daar doe je niks aan als ze al wat ouder zijn zeker met 33 jaar, dat is toch al heel wat.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:16

Onze ouwe haflinger (overleden met 29 jaar) kreeg seniorenslobber, geen idee van welk merk... Zij stond 24/7 op een vette wei en kreeg ook nog hooi bij. Ze was tot het laatst in topconditie. Zij had echter geen moeite met eten, is overleden aan een koliek.
Ik zou ze dus liefst op een volle wei zetten, als je die mogelijkheid niet hebt, is gewoon een sportmuesli of brok misschien ook wel wat. Daar zit veel energie in! Als ze op een wei kunnen staan, kan je ze aura koeken bijvoeren. Die zijn wel droog, maar is prima een slobbertje van te maken.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 11:23

Bedankt voor jullie reacties.

Alleen brokken of muesli krijgt hij niet (goed) binnen. Ook met het eten van gras heeft hij moeite, 's zomers voeren we hem ook bij. Dus het moet iets zijn dat geweekt wordt en als slobber gegeven kan worden. Ik ga opzoek naar ide seniorenslobber, kijken wat daar in zit

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:12

Ik voer mijn 21 jarige Sulbi Senior priores als slobber erbij. Als een zak met 5 dagen op is (een zak is 25 kg) dan geef je meer dan 5 kg per dag.

Als ik driekwart schep laat weken (minimaal 6 uur) dan heb ik een dubbele hoeveelheid over. Dit voer ik 's avonds op aan twee paarden. Dus hij krijgt hij er maar 1/3 kg van. Verder staat hij op nog geen 2 kg (manege)brok en kuil 3x daags erbij. Het paard is absuluut niet mager. Hij wordt elke dag nog 3 kwartier tot een uur in de bak gereden en heeft voldoende energie.

Een zak kost 10,50 euro terwijl slobber van een ander merk vaak hetzelfde of meer kost terwijl je dan in volume veel minder geeft. Zemelen zit haast geen voedingswaarde in dus dat lijkt mij geen ideale oplossing.

Op zich vind ik het best vreemd dat ze dan toch nog mager blijven omdat mijn paard nog "in actie is" en met veel minder voer toe kan. Ga ervan uit dat ze netjes ontwormd worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:35

Ik heb de Subli geprobeerd, maar ik vond het rommel. Stoffig, het rook niet fijn en er zitten veel zemelen in, dus best duur. Mijn paarden vonden het absoluut niet lekker.

Goedkoper alternatief:
een zak zemelen van 4 euro
een zak bietenpulp van een tientje
een fles zonnebloemolie van nog geen euro.
een mineralenmengsel naar keuze, algemeen of voor senior.

Mijn oude merrie krijgt s'morgens een halve bikschep pulpbrok gemengd met 200 ml olie en een halve schep zemelen, en ongeveer 5 liter water waar het in is geweekt. 1 of 2 x in de week krijgt ze de Pavo slobber, daar doet ze een moord voor.

S'middags krijgt ze voederwortels (1 kg) en s'avonds een emmer luzerne en een kg graan. Overdag staat ze op gras, s'nachts krijgt ze hooi maar daar doet ze niet veel mee.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 09:14

Femmy schreef:
Ik voer mijn 21 jarige Sulbi Senior priores als slobber erbij. Als een zak met 5 dagen op is (een zak is 25 kg) dan geef je meer dan 5 kg per dag.

Als ik driekwart schep laat weken (minimaal 6 uur) dan heb ik een dubbele hoeveelheid over. Dit voer ik 's avonds op aan twee paarden. Dus hij krijgt hij er maar 1/3 kg van. Verder staat hij op nog geen 2 kg (manege)brok en kuil 3x daags erbij. Het paard is absuluut niet mager. Hij wordt elke dag nog 3 kwartier tot een uur in de bak gereden en heeft voldoende energie.

Een zak kost 10,50 euro terwijl slobber van een ander merk vaak hetzelfde of meer kost terwijl je dan in volume veel minder geeft. Zemelen zit haast geen voedingswaarde in dus dat lijkt mij geen ideale oplossing.

Op zich vind ik het best vreemd dat ze dan toch nog mager blijven omdat mijn paard nog "in actie is" en met veel minder voer toe kan. Ga ervan uit dat ze netjes ontwormd worden?

Bedankt voor je reactie,
Ik denk alleen niet dat je een 21-jarige kan vergelijken met een 33-jarige. Verder staat de ziekte Cushing er om bekent dat je paard heel mager of juist heel dik is. Bij Amon is het dus heel mager en moeilijk dik te krijgen. Verder krijgen 2 p[onies samen 6 kg per dag. De ene 4 kg en de andere 2 kg. Ze woden goed ontwormd, dat is het probleem niet. Door slechte tanden is het moeilijk omv oldoende voedingsstoffen uit het hooi en kuil te krijgen. Ze krijgen 3x per dag Kuil (mag ook kiezen voor hooi) en 2 keer per dag krachtvoer. Zemelen wil ik geven om de darmactiviteit te bevorderen en pulp voor vulling.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:21

@ Nickynicole Ik snap dat je het vergelijk (door de ziekte) van de 2 niet kunt maken. Toch wilde ik je graag het vergelijk laten zien. Succes naar een zoektocht voor een goedkope voedzame oplossing.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 09:42

[***] schreef:
Ik heb de Subli geprobeerd, maar ik vond het rommel. Stoffig, het rook niet fijn en er zitten veel zemelen in, dus best duur. Mijn paarden vonden het absoluut niet lekker.

Goedkoper alternatief:
een zak zemelen van 4 euro
een zak bietenpulp van een tientje
een fles zonnebloemolie van nog geen euro.
een mineralenmengsel naar keuze, algemeen of voor senior.

Mijn oude merrie krijgt s'morgens een halve bikschep pulpbrok gemengd met 200 ml olie en een halve schep zemelen, en ongeveer 5 liter water waar het in is geweekt. 1 of 2 x in de week krijgt ze de Pavo slobber, daar doet ze een moord voor.

S'middags krijgt ze voederwortels (1 kg) en s'avonds een emmer luzerne en een kg graan. Overdag staat ze op gras, s'nachts krijgt ze hooi maar daar doet ze niet veel mee.

Op deze reactie zat ik te hopen. Heel erg bedankt. Ik had hetzelfde voorstel. Heb toevallig gisteren alles gekocht en ga het deze week proberen. Ik neem jouw hoeveelheden aan om eens mee te beginnen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:02

Kan je zemelen en bietenpulp gewoon bij de paarden-fourage winkel halen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:14

ik heb ook een oudje(30) geef haar nu een mengsel van.
2 handjes subli slobber 3 handjes senior van subli en 3 handjes bietenpulp 24 uur latenweken daarbij krijgt ze ook nog kilo brok sochtends en avonds ook 1 kilo en dan de mengsel erbij.
ook appels wortels en heeel veel hooi en van de zomer weer gras ze is aan de magere kant maar begint wat dikker te worden. ze heeft trouwens al haar tanden en kiezen nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:05

VSW --> VS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:38

nickynicole schreef:
Op deze reactie zat ik te hopen. Heel erg bedankt. Ik had hetzelfde voorstel. Heb toevallig gisteren alles gekocht en ga het deze week proberen. Ik neem jouw hoeveelheden aan om eens mee te beginnen.

Succes. Bouw het op qua hoeveelheid die je ze geeft, het is toch een voerovergang en aan de vertering van olie moet het lichaam ook even wennen.
Als je het in warm water weekt hoef je het niet een hele nacht te laten staan. Als een paard het niet zo heel erg lekker vindt kun je er nog een half schepje gewone biks of pavo slobber in meeweken, dan eten ze het graag (de rest krijgt het bij mij ook af en toe met gekookte lijnzaad erdoor, ik heb er een paar zinnige exemplaren bij Bloos )
Mijn merrie van 22 raakt bij elk tandartsbezoek wat kiezen kwijt, dus ik moet wel creatief zijn om haar aan het eten te houden, want kuil en hooi eet ze niet graag meer of ze maakt er proppen van.

Wat in verhouding goedkoper is dan luzerne maar wat je een oudje er goed bij kan geven is een klein beetje grasbrok. En vraag de bakker of de supermarkt om oud brood. In een kruiwagen uit de zak halen en je hebt goedkoop bijvoer.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:20

ik ga er zeker mee aan de gang. Ik wil het langzaam gaan opbouwen zodat de overgang niet te snel gaat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:05