Paard wil geen krachtvoer meer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x__laura

Paard wil geen krachtvoer meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:04

Ik heb een probleempje met mijn paard, ze heeft maandag namiddag lichte koliek gehad.
Sinds dan wil ze haar krachtvoer niet meer, ik geef Gerstemix van Mijten, ze was er dol op.
Nu hebben we vandaag ander voer geprobeerd en daar eet ze wel van, maar het was precies toch met lange tanden.
Ook eet ze daarvan niet alles op, terwijl ze vroeger nooit van haar voerbak wegdraaide voordat alles eruit was.

Kan het zijn dat ze zich gewoon nog niet 100% in orde voelt door die koliekaanval?
Eerst dacht ik dat ze het voer gewoon beu was, heb ik nog al eens voorgehad (ander paard), maar aangezien ze ander voer ook niet met smaak eet, twijfel ik toch...

Ze krijgt voorlopig nog dat andere voer, ik ga het een beetje aankijken, als ze zo slecht blijft eten zal ik de veearts erover aanspreken.

Ik vroeg me af wat jullie hiervan denken?

TNT

Re: Paard wil geen krachtvoer meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:45

wat voor koliek heeft ze gehad verstoppingskoliek? kan zijn dat ze zich nog niet helemaal goed voelt heeft mijn ruin ook gehad kan ook zijn dat de verstopping nog niet helemaal is opgelost waardoor er wel mest doorkomt maar niet alles

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:55

Neen geen verstopping, waarschijnlijk te veel gras in één keer gegeten.
We zijn pas van stal veranderd en hier staat wél gras op de weide, niet enorm veel maar het zal toch te veel geweest zijn zei de veearts.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:03

Ik zou ze gewoon even lekker van het krachtvoer af houden, en alleen veel hooi geven..
Ze vindt het nu niet lekker, bovendien is hooi beter voor de spijsvertering door de vele vezels..
Ik weet niet wat ze kreeg aan krachtvoer, maar ze kan vast wel een weekje zonder.. geef haar even de tijd..

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:32

Ik denk ook dat ze zich nog niet geheel fit voelt en 'bang' is om het krachtvoer te eten op een of andere manier? Ik zou het even aankijken en als het over paar dagen nog zo is, dan de arts er naar laten kijken maar ik denk dat het nog de naweeen zijn van de koliek en ze gewoon even haar eetlust kwijt is.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:43

Toen ik daarnet op stal was, zag ik dat de veearts net daar was. Ik heb het hem dus gevraagd en hij zei 2 à 3 dagen slobber te geven en voor de rest geen krachtvoer, zodat haar darmen eens helemaal 'gereinigd' zijn. Hij zei dat het wel vaker voorkomt dat ze opeens krachtvoer weigeren, maar dat ze nog niet goed weten waarom. Meestal is dit na enkele dagen over.
Voor de rest was ze helemaal oké, zeker niet meer ziek ofzo, da's toch al het belangrijkste!

Bedankt voor jullie reacties.