basisbrok,muesli of allebei voor recreatiepony???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

basisbrok,muesli of allebei voor recreatiepony???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 23:22

mijn connemarapony (sober ras) staat 24/7 buiten met schuilstal, krijgt meerdere keren per dag ruime hoeveelheden goed ruwvoer (graszaadhooi tot kuil) en 1/2 kilo muesli per dag en heeft himalaya-steen. Wordt makkelijk dik van niks, maar we lijken nu goede balans te hebben qua gewicht. Ik rijd ongeveer 4 keer per week,alleen recreatief. Nu is het een pony die makkelijk zweet (staat ook met behoorlijke vacht) maar dit lijkt ze de laaste tijd (los van de warme periode) ook wel wat erg snel te doen (aankomende verharingsperiode???).

Indien dit een conditieprobleem is (uiteraard hou ik ook andere signalen in de gaten,zodat ikmisschien medisch niets over hoofd zie Knipoog ) vroeg ik me af of het verstandig zou zijn om wat basisbrok te gaan voeren.

Had hier zelf eigenlijk nooit aan gedacht, omdat ik ervan uitga dat huidige voerbeleid voldoende zou moeten kunnen zijn....MAAR vriendin van stal,gaf aan dat basisbrok betere aanvulling zou kunnen zijn op het huidige aanbod van mineralen en vitamines.

kan iemand mij vertellen wat er precies meer in basisbrok zit, waardoor conditie zou kunnen worden verbeterd. En graag jullie meningen hierover,bedankt!

Joonsel

Re: basisbrok,muesli of allebei voor recreatiepony???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:13

Krachtvoer (of basisbrok) zou je kunnen zien als 'fastfood'.

De vertering van zetmeel en cellulose is maar tot op beperkte hoogte compatibel. Zetmeelomzetting (wat in krachtvoer zit) vindt plaats in de dunne darm, maar het paard heeft een te beperkte hoeveelheid enzymen om veel zetmeel tegelijk aan te kunnen. Wat niet in de dunne darm is verteerd komt in de dikke darm terecht, en richt daar een slachting aan onder de micro-organismen die cellulose (wat in ruwvoer zit) moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die wel raad weten met het zetmeel, maar niets kunnen aanvangen met cellulose. Behalve dat het paard nu niet meer in staat is om voldoende energie uit gras en hooi te halen mist hij ook de vitaminen die anders door de micro-organismen zouden worden gemaakt. Die vitaminen moeten nu ineens in zijn voeding zitten, want anders krijgt hij tekorten. Het paard is nu, door het krachtvoer, afhankelijk geworden van het krachtvoer.

En bij het verteren van cellulose komt veel warmte vrij. Het spijsverteringsgestel van het paard is zijn belangrijkste warmtebron. Paarden die uitsluitend ruwvoer krijgen kunnen dan ook gemakkelijk 's winters buiten blijven, zonder deken.
Bij de vertering van krachtvoer komt echter geen warmte vrij. Een paard dat veel krachtvoer krijgt kan het dan ook gemakkelijker te koud krijgen. Knipoog

Dat zweten is absoluut niet erg! Vanwege die dikke vacht (die op dat moment nog overeind staat) gaat ze zweten. Je kunt gerust gewoon rijden. En als je nagaat dat paarden in het wild 50 km lopen, is die 4x per week een uurtje (?) arbeid geen echte arbeid te noemen voor een paard!

Hoop dat je wat wijzer bent geworden!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:21

bedankt voor de info...nee het is ook idd niet echte arbeid (alhoewel mijn ritjes meestal wel pittig zijn en wat langer dan een uurtje duren Knipoog )
In toekomst wil ik wat fanatieker gaan trainen (TREC)

ik zie in het zweten zelf ook niet zo'n probleem, zeker nu met dit weer. Ik ben zelf grote voorstander van zo natuurlijk (als omstandigheden en mogelijkheden toelaten) voeren.
Brok geven is voor mij geen basis maar zou ik alleen toevoegen als ik mijn pony er echt wat zou mee onthouden. De basisbrok was ook goedbedoeld advies van iemand,waar ik altijd wel serieus over wil nadenken

daar is mijn vraag ook opgericht...wat mist muesli en ruwvoer wat basisbrok wel zou kunnen toevoegen.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:00

Wat ik wilde duidelijk maken is: Door brok te voeren verliest ruwvoer zijn nut. Dus zul je brok moeten blijven voeren, omdat je paard dóór de brok vitaminen en mineralen te kort heeft. Knipoog

Dus je kunt imo beter ruwvoer blijven geven!