welk biks is nou echt goed?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viperlover

welk biks is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 22:53

Hallo,

Ik geef mijn pony altijd gewoon basisbrok van subli of besterly dit is het enige wat ze bij ons verkopen in de omgeving en anders zou ik het wel kunnen bestellen, En ik geef hem ook meusly of kruidenmelange.

Maar het punt is dat hij altijd zo fel is , en ik geef hem gewoon basisbrok.

Weten jullie nog iets om ervoor te zorgen dat hij niet zo fel word?

Alvast Bedankt!

deniejs

Re: welk biks is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:58

ik heb goede ervaringen met havens! super voer!

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:00

deniejs schreef:
ik heb goede ervaringen met havens! super voer!

En dan ook gewoon bij een fel paard de basisbrok? met meusly?

iig bedankt Knipoog

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:00

Cavalor is echt van super kwaliteit..... zit heel veeel in, ik ben zelf niet helemaal van besterly vind het de wat normalere brok maar als ze daar zo fel van is..!! geef je haar genoeg ruw voer?? Moet je even bij de voedings suplementen kijken dan kun je Cool kalmerings poeder oid geven..!! oa van Cavalor!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:00

gewoon basisbrok, in de juiste hoeveelheid!

Vaak maakt teveel voer, en dan nog de dingen die je erbij geeft (zoals muesli) je paard nét feller..

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:02

knolle_krack schreef:
Cavalor is echt van super kwaliteit..... zit heel veeel in, ik ben zelf niet helemaal van besterly vind het de wat normalere brok maar als ze daar zo fel van is..!! geef je haar genoeg ruw voer?? Moet je even bij de voedings suplementen kijken dan kun je Cool kalmerings poeder oid geven..!! oa van Cavalor!

Hij krijgt 3 tot 4 x per dag kuilvoer en dan sochtends een halve schep biks en na het rijden anderhalf kilo biks.

En is Cavalor een soort biks? heb er namelijk nog nooit van gehoord Knipoog

Is er mischien ook een site van dan kan ik even kijken Pling

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:05

Zou zomaar eens in het karakter van je paard kunnen zitten.
Teveel is natuurlijk nooit goed net als te weinig. Maar een N.R.P.S zit nu eenmaal Arabier in en dat zijn meestal toch wel wat hetere paarden.
Ik denk niet dat je dit gaat verhelpen met ander voer, of je moet hem kalmeringmiddelen gaan geven en dat zou ik nooit doen!

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:08

aerdenhout1 schreef:
Zou zomaar eens in het karakter van je paard kunnen zitten.
Teveel is natuurlijk nooit goed net als te weinig. Maar een N.R.P.S zit nu eenmaal Arabier in en dat zijn meestal toch wel wat hetere paarden.
Ik denk niet dat je dit gaat verhelpen met ander voer, of je moet hem kalmeringmiddelen gaan geven en dat zou ik nooit doen!

Ja het zit wel in zijn karakter ik ben zelf ook niet echt van de kalmeringsmiddelen, dus dit zou ik hem ook niet gaan geven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:09

Dan moet je er mee leren leven ben ik bang. Knipoog Knipoog

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:10

basisbrok heb je ook van havens. dan zou ik het in combinatie geven met de reform muesli, dit is ook gelijk goed voor de luchtwegen ect.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:11

Je hebt van Pavo Cerevit (muesli) en Basis+. Dit zijn brokken zonder haver en laag eiwitgehalte maar wel alle benodigde voedingsstoffen.

Je hebt ook meerdere soorten supplementen voor stressgevoelige paarden. Pavo heeft Nerv Control, maar heb ook goede verhalen gehoord over NAF easy going en NAF magic 5 star.

Je moet denk even kijken wat jouw plaatselijke voederhandel aanbiedt. Clown

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:12

aerdenhout1 schreef:
Dan moet je er mee leren leven ben ik bang. Knipoog Knipoog

Okee Haha! haha! Dat komt wel goed leef er al 4 jaar mee Tong uitsteken

Maar ik dacht mischien het kan misgien ook aan zijn biks liggen.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:15

_Nelleke_ schreef:
Je hebt van Pavo Cerevit (muesli) en Basis+. Dit zijn brokken zonder haver en laag eiwitgehalte maar wel alle benodigde voedingsstoffen.

Je hebt ook meerdere soorten supplementen voor stressgevoelige paarden. Pavo heeft Nerv Control, maar heb ook goede verhalen gehoord over NAF easy going en NAF magic 5 star.

Je moet denk even kijken wat jouw plaatselijke voederhandel aanbiedt. Clown

Ik denk dat de pavo wel goed is. Maar ik had al eens de naf easy goinh magic 5 star geprobeert maar dit geef ik alleen met wedstrijden.

Maar je hoort nu zoveel bikssoorten dat je eigenlijk niet meer weet wat nou het beste is Knipoog Maar ik denk dat ik het gewoon even moet proberen.

iig bedankt

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:21

ik zag op de pavo site ook Pavo Nature's Best Is dit ook goed? Die cerevit ziet er wel goed uit omdat hier alle vitaminen en mineralen inzitten en ze worden en niet fel van.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:24

viperlover schreef:
ik zag op de pavo site ook Pavo Nature's Best Is dit ook goed? Die cerevit ziet er wel goed uit omdat hier alle vitaminen en mineralen inzitten en ze worden en niet fel van.

Volgens mij zit in natures best niet alle voedingsstoffen die je paard nodig heeft. Cerevit wel. Anders moet je even een mailtje sturen naar pavo. Zijn altijd heel behulpzaam.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:26

Kun je de biks niet gewoon weglaten of minderen? Ik vind 2 kilo wel veel voor een pony, en als ze zo fel is, heeft ze het waarschijnlijk toch gewoon niet nodig?

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 11:55

VeerenAshley schreef:
Kun je de biks niet gewoon weglaten of minderen? Ik vind 2 kilo wel veel voor een pony, en als ze zo fel is, heeft ze het waarschijnlijk toch gewoon niet nodig?

Ja ik weet niet? hoeveel ik hem anders moet geven..

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:59

Wij voeren ze ook pavo cerevit. Mijn pony die ik gewoon normaal getraind wordt is ook best fel en ze krijgt iets meer dan een schep biks per dag.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:22

viperlover schreef:
VeerenAshley schreef:

Ja ik weet niet? hoeveel ik hem anders moet geven..

Probeer gewoon wat, bv. een halve kilo minder 's avonds, en als hij nog fel blijft (en er niet slechter uit gaat zien natuurlijk) nog een halfje minder. Als dit goed gaat, kun je het steeds verder afbouwen. Heeft hij een mineralenliksteen?
Je hebt overigens een mooie pony, en ze lijkt me sowieso wel een wakkere, dus misschien zal ze inderdaad altijd wel wat fel blijven zoals al eerder gezegd is.
Mijn pony krijgt trouwens geen krachtvoer (alleen een handje als ze gewerkt heeft), en die kan ook nog steeds erg fel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:27

VeerenAshley schreef:

Dat is mijn gedachte Ja
Smorgens een half en savonds een half, desnoods een kwart. Gewoon uit gaan proberen Lachen
Ben je bang dat hij vitamine te kort krijgt geef je hem een pavo koek.

Mijn paarden (1.70) krijgen smorgens een kwart en savonds een kwart.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:32

Ik gaf mijn merrie het laatse half jaar ook Subli basisbrok en ze was daar erg fel op. Ik voerde erg weinig. Hooguit 1 kg per dag en ze werd minimaal 4x per week gereden.
Ze is nu verkocht, maar denk dat ik bij een nieuw paard toch eens een ander merk probeer dan Subli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:33

Ik had het idee dat die van mij op basisbrok van havens feller worden dan op die van masters.
Iemand ook die ervaring?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:15

Pavo Nature's best is wel degelijk compleet voer hoor. Je paard haalt er wel de nodige voedingstoffen uit.
Nature's best is trouwens geschikt voor paarden die wat te heet zijn.
Maar je heb zoveel merken. Ik zou idd een basisbrok of muesli geven & niet meer dan 1 kilo ...Of 1,5 kilo op de dagen dat ze gereden word ...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:57

runningkawa schreef:
VeerenAshley schreef:

Dat is mijn gedachte Ja
Smorgens een half en savonds een half, desnoods een kwart. Gewoon uit gaan proberen Lachen
Ben je bang dat hij vitamine te kort krijgt geef je hem een pavo koek.

Mijn paarden (1.70) krijgen smorgens een kwart en savonds een kwart.

Oei...dan moet je niet bij mij op stal komen staan. Ik zal maar niet vertellen wat mijn paarden krijgen. Veels te veel ben ik bang Bloos Bloos

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:00

Gewoon basisbrok van Subli, heel veel mensen willen van alles en nog wat voeren, maar dat moet je echt niet doen!

Voor een paard is het het beste als deze zo sober mogelijk gevoerd word, dit houdt in: basisbrok, hooi en gras. Dus geen kuil, muesli e.d. hierin zitten veel te veel eiwitten waardoor je paard van binnen letterlijk "verzuurd".

Denk niet dat dit allemaal onzin is! Ik heb deze informatie van een voedingsdeskundige voor paarden!

Mijn paard (5 jaar en L1 dressuur) staat op 1 kilo basisbrok, 3 plakken hooi en minimaal 4 uur op de wei. Hij doet het hier super op! Meer heeft hij niet nodig!