Paard koeienkuil geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Paard koeienkuil geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 14:42

Ik zag op de kalender op stal staan 'hooi bestellen' of kuilpak regelen boer. Ik weet dat die boer alleen maar koeien heeft en ik gok dus dat dit koeienkuil is. Onze paarden staan trouwens nu nog op hooi en dat bevalt bij prima, zou dat graag zo laten.

Helaas zijn mijn 'stalhouders' niet de makkelijkste en best wel op de centen, dus ik ben bang dat er gewoon een pak kuil komt. Kan koeienkuil kwaad? (het lijkt mij dat je een paard geen koeien-eten geeft, maar dat kan aan mij liggen) En kan ik gewoon eisen dat mijn paard hooi krijgt? Nagelbijten / Gniffelen

Sash

Re: Paard koeienkuil geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:45

volgens mij is koeienkuil zuurder dan dat voor paarden, minder lang laten drogen voordat het is ingepakt. ik weet niet zeker of het slecht is voor een paard. maar ik denk het dus wel.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:46

mijn paard krijgt half om half. en ze is er dol op. nou is die van mij wel wat dikker geworden (het is eig. een iel scharmienkel)
er zitten wel veel eiwitten enzo in.
maar mijn paard doet t er goed op.

tegenwoordig is koeiekuil slecht voor paarden.

als er hooi in je contract staat kan je best eens lastig gaan doen:P

succes

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:46

de echte natte koeienkuil is niet goed voor een paard, er zit veel boterzuur in en dat kan een paard niet afbreken.
denk als ze het over een pak hebben dat ze voordroogkuil bedoelen, dat is veel droger en stinkt ook niet zo erg. ook daar ben ik zelf geen voorstander van maar er zit wel veel minder boterzuur in.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:47

Paardenkuil is langer gedroogd dan koeienkuil voordat het gewikkeld werd.
Hierdoor zit er in paardenkuil minder suikers, minder eiwitten en minder vocht dan in koeienkuil.
In principe is het minder goed om paarden koeienkuil te geven. Koeien krijgen dit om meer melk te produceren. Het is dus productievoer.
Paarden kunnen een teveel aan eiwitten of suikers krijgen. Of ze krijgen diarrée.
Maar wie zegt dat de boer geen paardenkuil bestelt? Eén van mijn paarden is gevoelig op de luchtwegen, dus zij krijgt ook kuilgras. Maar wel speciaal voor paarden.
Als ik kon kiezen, zou ik liever hooi geven aan al mijn paarden, maar voor dit paard is dit beter.
Hooi kun je meer van geven, dus kun je beter aan de dagelijkse kauwbehoefte van het paard tegemoet komen. Van kuil geen je noodgedwongen minder....maar dat betekent ook dat ze niet de hele dag ruwvoer tot haar beschikking heeft...en dat was vroeger wel met hooi. Dat gaf ik dat paard ook onbeperkt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:48

Koeienkuil komt vaak van wat meer bemest/rijker weiland af dan paardenvoordroog of hooi en is korter gedroogd. Het bevat dus over het algemeen meer eiwitten -> melkzuur (per kg droge stof!) dan voordroog en hooi.
Er zijn paarden die moeite hebben dit goed te verteren en die kunnen aan de diarree raken. Sommige paarden merk je helemaal niets aan.

Ook heeft koeienkuil omdat het natter is minder structuur, mengen met hooi of wat stro is daar dan een goede oplossing voor.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:50

voor zover ik weet is koeienkuil niet goed voor paarden. Te zuur of te rijk aan iets. Precies weet ik t niet.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:51

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 14:51

Dit was dus al waar ik een beetje bang voor was. Mijn paard is behoorlijk gevoelig voor eiwitten en kan echt van bijvoorbeeld 2 uurtjes weiland al koliek krijgen (en nee, dan gooi ik hem niet van niks 2 uur op het land). Zou dit dan niet heel riskant zijn om hem koeienkuil te geven?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:53

Flew ik zou eerst informeren of het inderdaad van bemest weiland afkomt en welke snede het is. Dat kan evt nog schelen.

@ Eric die had ik over het hoofd gezien. Omdat dat dezelfde vraag is gaat hier een slotje op Knipoog