bietenpulp als compleetvoer(met wat brok erbij)?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

bietenpulp als compleetvoer(met wat brok erbij)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 16:55

kan ik mijn brok vervangen door bietenpulp en daar dan bijv een handje brok doorheen voor de vitiamine en mineralen?
ik voer er dan 2 paarden van een oudere merrie die krijg op dit moment 3 kilo brok per dag
en een fries van 4 jaar die krijgt 2 kilo(2,5 voor wedstrijden of intensief werk)
reden waarom ik dit vraag is dat allebei mn paarden zomerexceem hebben en we zitten er aan te denken dat het in het voer zit.
mn pony gaat soms mee als handpaard maar wordt niet intensief gereden. paard loopt 4 x per week waaronder bosritten serieus dressur(b/l niveau) en af en toe wedstrijd. dus moet wel genoeg energie behouden.
en worden ze er dan niet veel dikker van?

kaatje77

Re: bietenpulp als compleetvoer(met wat brok erbij)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:57

Ik voer zelf ook bietenpulp, maar dat voer ik ernaast.
Normaal krijgen mijn paarden dit:

Uit een ander topic:
kaatje77 schreef:
Interessant topic.

Ik ben na heel wat geklooi met mijn paard wat de brok niet meer wou eten op advies van mijn instructrice overgestapt op granen.

Ik voerde altijd Hippostar sportbrok aangevuld met een kruidenmuesli.
Van de een op de andere dag at meneer het niet meer.
Zak had ik net opengemaakt, dus terug naar de leverancier, andere zak meegekregen, maar ook deze at hij niet.

De muesli was wel lekker en langzaamaan zijn we overgegaan op het voeren van granen.

Zoals Kafue zegt is je paard veel minder nodig.
Voor mij was het ook uitzoeken hoeveel de paarden moesten hebben.
Ik heb een shetlander en twee d's die de meeste tijd niets doen en een sportpaard die vrijwel elke dag een uur arbeid verricht.
Daarbij hebben ze alle vier weidegang en 's nachts op stal.

Per dag gaat er 1.5 baal hooi doorheen.
Ze krijgen genoeg ruwvoer.

Dan de granen.

Na lang gepuzzel heb ik ervoor gekozen om een mix te geven van:

0,5 kg Subli Granenmix
0.5 kg Havens gepunte haver
0,5 kg mix van gerst, haver en muesli van de Raiffeisen uit DLD.
6 tabletjes Vitamine C60-suikervrij van de kruidvat
4 tabletten Vitamine E van de kruidvat
1 schep mineralen van De Oude Molen uit Veenoord(Drenthe) (25kg voor 18,60)
6 pompjes zonnebloemolie (heb ik in een schoongemaakte zeeppomp gedaan)

Dit voer ik 's ochtends en 's avonds.
De pony;s krijgen van alles een handje op de shetlander na, die krijgt alleen een handje mueslimix
Wel krijgen ze alledrie ook vitamines en mineralen en zonnebloemolie

In de wintermaanden vul ik het aan met een half uur na de laatste voerbeurt suikerbietenpulp bij te voeren.

4 scheppen gaan in een emmer, daaroverheen kokend water totdat alles onder water staat.
Deksel erop en in laten weken, lauw wordt dit aan alle paarden gevoerd, ze zijn er gek op.
Het is ter compensatie voor het gras wat geen voedingsstoffen bevat in dit jaargetijde.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:37

ok maar ik wil dit dus i.p.v mn brok gaan voeren ook omdat ik 2 paarden met zomerexceem heb en ze de brok vermoeden de oorzaak te zijn. dus wil het nu zonder zo min mogelijk granen gaan proberen. geloof dat zemelen ook slecht waren voor zomerexceem paarden.

en ook een reden is dat de brok erg duur is geworden en er bij mij ruim 5 kilo op een dag doorgaat.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:58

Bietenpulp is erg eenzijdig voer. je kan het eigenlijk alleen gebruiken als aanvullend voer, bijvoorbeeld om een paard wat dikker te krijgen. Bietenpulp bevat heel veel makkelijk verteerbare suikers en erg weinig eiwit. In bietenpulp zitten veel minder vitaminen en mineralen als bijvoorbeeld gras. En handje brok gaat dit niet oplossen, dan zul je minimaal een kilo brok per paard moeten voeren. Een summerfit koek zou dan misschien een betere oplossing zijn. Los van de vitaminen en mineralen ontstaan er nog andere problemen door veel bietenpulp in het rantsoen. Bietenpulp bevat heel weinig fosfor, waardoor de calcium/fosfor verhouding in het rantsoen wordt verstoord. Dit is slecht voor oa. de botten.
Verder zul je er goed op moeten letten dat bietenpulp goed moet worden geweekt. (1 kilo op 5 liter water). De veel makkelijke verteerbare suikers geven een sterk verhoogde kans op maandagziekte (spierbevangenheid). Bijvoorbeeld Martens paardenvoeders geeft aan dat slechts 7,5% van het rantsoen van een paard uit bietenpulp mag bestaan.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:30

Ik zou het ook niet geven, niet als compleet voer! Kan wel erbij dat kan geen kwaad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:50

ik zou niet zo snel kiezen voor bietenpulp etc als hoofdvoer
bij eczemers zou je ook kunnen kijken naar meassevrije krachtvoeders...
en verder trouwens ook zo schoon mogelijke voeding
voorbeeldje, mijn eczemer lkrijgt op dit moment alleen maar ruwvoer...
als ze straks onder de man komt en het blijkt dat ze bijvoeding nodig gaat hebben
ga ik op zoek naar melassevrije voeding in mueslie of mengeling vorm zodat ik niet de ballast die er in brok zit aan haar geef , geen melasse, gen chemische conserveermidellen o mdat het dingen zijn die het paard wel moet verwerken , maar niet daadwerkelijk gebruikt waardoor het toch een belasting is op de stofwisseling die toch al niet optimaal is (eczeem)

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:01

Ik ben het eens met gaucho. Bietenpulp moet je geven als extra of als vulling als het paard een blessure heeft en dus niet mag lopen. Dan wordt de buik gevuld maar het paard krijgt er weinig tot geen energie van.

Ik zou de brok dus niet vervangen voor bietenpulp.