Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
kaatje77 schreef:Interessant topic.
Ik ben na heel wat geklooi met mijn paard wat de brok niet meer wou eten op advies van mijn instructrice overgestapt op granen.
Ik voerde altijd Hippostar sportbrok aangevuld met een kruidenmuesli.
Van de een op de andere dag at meneer het niet meer.
Zak had ik net opengemaakt, dus terug naar de leverancier, andere zak meegekregen, maar ook deze at hij niet.
De muesli was wel lekker en langzaamaan zijn we overgegaan op het voeren van granen.
Zoals Kafue zegt is je paard veel minder nodig.
Voor mij was het ook uitzoeken hoeveel de paarden moesten hebben.
Ik heb een shetlander en twee d's die de meeste tijd niets doen en een sportpaard die vrijwel elke dag een uur arbeid verricht.
Daarbij hebben ze alle vier weidegang en 's nachts op stal.
Per dag gaat er 1.5 baal hooi doorheen.
Ze krijgen genoeg ruwvoer.
Dan de granen.
Na lang gepuzzel heb ik ervoor gekozen om een mix te geven van:
0,5 kg Subli Granenmix
0.5 kg Havens gepunte haver
0,5 kg mix van gerst, haver en muesli van de Raiffeisen uit DLD.
6 tabletjes Vitamine C60-suikervrij van de kruidvat
4 tabletten Vitamine E van de kruidvat
1 schep mineralen van De Oude Molen uit Veenoord(Drenthe) (25kg voor 18,60)
6 pompjes zonnebloemolie (heb ik in een schoongemaakte zeeppomp gedaan)
Dit voer ik 's ochtends en 's avonds.
De pony;s krijgen van alles een handje op de shetlander na, die krijgt alleen een handje mueslimix
Wel krijgen ze alledrie ook vitamines en mineralen en zonnebloemolie
In de wintermaanden vul ik het aan met een half uur na de laatste voerbeurt suikerbietenpulp bij te voeren.
4 scheppen gaan in een emmer, daaroverheen kokend water totdat alles onder water staat.
Deksel erop en in laten weken, lauw wordt dit aan alle paarden gevoerd, ze zijn er gek op.
Het is ter compensatie voor het gras wat geen voedingsstoffen bevat in dit jaargetijde.