Wanneer stoppen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Wanneer stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 10:50

Hoii ik zit met een vraag en dacht messchien weten jullie het wel.

Mijn diertje krijgt pavo's podo naast zijn gewone voer, MAar nu word hij over 2 maandjes 3, en is de ton bijna leef, Is het dan een goed moment om er mee te stoppen? Want op de verpakking staat er dat het KAN tot ze 4 zijn, Maar dat is messchien wel per paard verschillend. Nu is mijn vraag zal ik er nog een ton bijhalen, Of zal ik het nu gewoon gaan afbouwen? (Ze krijgen er zowiezo al niet veel van want er zit een speciaal maatbekertje in). En wat kan ik het beste dan ter afbouwing in de plaats geven? Hij krijgt 1,5 kg bix per voerbeurt, 2 keer 1 schep kruidenmeusli en nu dan nog een maatbekertje pavo's podo (denk dat het iets van 200 gram is ofzo) en ruim kuilgras, en savonds hooi.

jesito

Re: Wanneer stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:57

Ik vind dat die erg veel krachtvoer krijgt daardoor denk ik dat je die pavo's podo ook gewoon af kunt bouwen en weg kunt laten voortaan.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 10:59

kasparonda schreef:
Ik vind dat die erg veel krachtvoer krijgt daardoor denk ik dat je die pavo's podo ook gewoon af kunt bouwen en weg kunt laten voortaan.

Hij krijgt zoveel omdat hij op een gegeven moment erg sloompjes werd, Vandaar dat hij een halve kilo meer krijgt en dat gaat nu prima Lachen Hij loopt wel elke dag minimaal een half uur.
edit: De meusli is een meusli zonder wat er in,dat is gewoon voor de lekker.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:01

Nu vraag ik me toch wel af wat hij dan dat half uur doet elke dag?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:03

ThaGirl schreef:
Nu vraag ik me toch wel af wat hij dan dat half uur doet elke dag?

Hij loopt aan de longe, lijkt me vrij logish en als je er mee bedoeld dat het niet goed genoeg is voor m, nou eigenlijk wel Knipoog Ga mezelf ook niet zitte verantwoorden hier wat ik mijn paard voer Lachen Het topic gaat over of ik gewoon kan afbouwen met de podo of dat ik door moet gaan omdat hij nog geen 4 is.
Anyway ontopic graag? DUS ik kan gewoon afbouwen met de podo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:09

Ja maar hij nog niet eens drie jaar, waarom toch zo'n haast.
de reden dat je paard zo sloompjes werd kan ook een teken zijn geweest dat het nog allemaal teveel voor hem is, hij is nog volop in de groei.
En i.p.v hem volstoppen met allerlei krachtvoer zou je veel minder met hem moeten doen op deze leefdtijd, ik zou hem laten staan tot 3,5 jaar.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:12

kasparonda schreef:
Ja maar hij nog niet eens drie jaar, waarom toch zo'n haast.
de reden dat je paard zo sloompjes werd kan ook een teken zijn geweest dat het nog allemaal teveel voor hem is, hij is nog volop in de groei.
En i.p.v hem volstoppen met allerlei krachtvoer zou je veel minder met hem moeten doen op deze leefdtijd, ik zou hem laten staan tot 3,5 jaar.

Waar staat er dat ik haast heb? hij kreeg voorheen gewoon 3 kwart en toen deed hij nog niets, en TOEN was hij al sloom, nu heb ik op ADVIES van degene die bij ons voert hem op 1,5 kg gezet en het ook nog nagevraagt aan de DA en die heeft gezegt dat het een goede oplossing was.
Dat hij nu al longeert is nog altijd geheel aan mijzelf en daar gaat dit topic ook gewoon niet over. De bix is het ENIGE aan krachtvoer wat hij krijgt, de meusli zit dus niets in, maar is voor de lekker. OOK dat heb ik nagevraagt, ik let echt wel op wat ik mijn dier geef hoor Clown MAar GRAAG weer ontopic!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:13

PinkyBubble schreef:
Hij loopt aan de longe, lijkt me vrij logish en als je er mee bedoeld dat het niet goed genoeg is voor m, nou eigenlijk wel Knipoog Ga mezelf ook niet zitte verantwoorden hier wat ik mijn paard voer Lachen Het topic gaat over of ik gewoon kan afbouwen met de podo of dat ik door moet gaan omdat hij nog geen 4 is.

Bedoel het absoluut niet aanvallend, maar vraag het gewoon om in te schatten wat voor 'arbeid' hij doet, aangezien sommige vinden dat je te veel voert. En dan maakt het wel even een verschil of je elke dag een half uurtje wandelt of longeert. Snap je.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:16

ThaGirl schreef:
PinkyBubble schreef:

Bedoel het absoluut niet aanvallend, maar vraag het gewoon om in te schatten wat voor 'arbeid' hij doet, aangezien sommige vinden dat je te veel voert. En dan maakt het wel even een verschil of je elke dag een half uurtje wandelt of longeert. Snap je.

Jep Lachen bedoelde het ook niet aanvallend tege over jou hoor Knipoog Ben ook te snel aangebakken omdat je gelijk hier beoordeeld word terwijl dat de vraag oko niet was Lachen Hij loopt dus aan de longe, Want hij zelf erg fijnen leuk vind, verder hoef ik me tege over andere daar niet over te verantwoorden Lachen Hij krijgt gewoon wat hij krijgt en daarmee uit Knipoog

De enigste vraag was over de pavo podo maar er moet gewoon weer met modder gespoten worden.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:23

Citaat:
Het voer uit de Breeders lijn is speciaal ontwikkeld om uw merrie en haar veulen te begeleiden van de laatste 3 maanden van de dracht tot en met de tweede winter van het jonge paard.
pavo.nl

Dus zoals ik het begrijp kan je gewoon stoppen.
Laatst bijgewerkt door Tempus_Fugit op 30-01-08 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:28

ThaGirl schreef:
[qoute]Het voer uit de Breeders lijn is speciaal ontwikkeld om uw merrie en haar veulen te begeleiden van de laatste 3 maanden van de dracht tot en met de tweede winter van het jonge paard.
pavo.nl[/qoute]

Dus zoals ik het begrijp kan je gewoon stoppen.

Klopt ja, maar ik wist het gewoon nog niet zeker, want op de ton zelf staat dat je dor KAN gaan tot ze 4 zijn er mee, Vandaar dat ik er hier om vroeg Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:36

jij komt met een vraag en daar staat bij dat je een erg jong paard aan het longeren bent, dit stuit mij persoonlijk echt tegen de borst en daar mag ik best mijn mening over geven.
Wat je daarmee doet moet jezelf weten en dat bedoel ik met haast, ik zou gewoon wachten of veel minder met hem doen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:41

Slotje graag, heb antwoord op me vraag Clown Ga hier niet verder op in.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:43

podo gewoon mee stoppen, beestje is oud genoeg
kijk verder wle uit met heel veel krachtvoer geven
is en blijft een belasting voor het systeem omdat er in brok ook een boel stoffen zitten die het lichaam wle moet verwerken , maar het niets oplevert

kwa muesli
muesli waar niets in zit is onzin , ddat bestaat niet
mueslie is over het algemeen ene volwaardig voeder
zou eerder kijken of er wat krachtvoer af kan en meer ruwvoer in kan

wat je verder met je kleuter doet moet je zelf weten , maar het blijft ene jong dier, pas op dat je hem niet overbelast
longeren is zwaarder kwa belasting op de gewrichten dan je denkt , zou het in ieder geval niet dagelijks doen ,

kwa meer energie krijgen
staat hij veel op stal of ook regelmatig in de wei/paddock/bak
met anderen?
zeker die jonkies moet je contact en spelen met soortgenoten niet ontzeggen
dit houd ze wakker in de kop

ik bedoel geen enkel woord wat ik hier getiept heb om je aan te vallen of wat dan ook , gewoon tips
wat je er mee doet moet je zelf weten

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:47

PinkyBubble schreef:
Slotje graag, heb antwoord op me vraag Clown Ga hier niet verder op in.

jeej, reageer niet zo kinderachtig joh! Als je verder geen feedback aankan, bel je pavo toch gewoon zelf op?

Volgens mij kan je rustig afbouwen. En zoveel krachtvoer voor een jong paard lijkt mij niet gezond. Zelf weten, succes ermee

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:29

kasparonda schreef:
jij komt met een vraag en daar staat bij dat je een erg jong paard aan het longeren bent, dit stuit mij persoonlijk echt tegen de borst en daar mag ik best mijn mening over geven.
Wat je daarmee doet moet jezelf weten en dat bedoel ik met haast, ik zou gewoon wachten of veel minder met hem doen.

Waar bemoeit iedereen zich toch zo erg mee, ze vraagt iets over de voeding van het paard.. Niet over de beweging dat die nu krijgt. En het is absoluut niet slecht om een paard dat bijna 3 word wel eens te longeren! Zo kan die juist zijn conditie opbouwen en alvast de basisdingen leren, zoals luisteren op commando. Sorry hoor, maar een paard van 2,5 dat gelongeert word.. daar is helemaal niks ergs aan!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:46

Ik ben het met je eens dat wel eens longeren geen kwaad kan, echter dagelijks. Ik denk zelf dat mensen podo voeren voor ee gezonde botopbouw. Het is echter voor een gezond paard net zo belangrijk om rekening te houden met groei en dergelijke in de beweging. Longeren is een goed trainigsmiddel mits met mate ingezet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:54

Bloos! Bloos! wat ben jij slecht bezig Nors opkijken nu al aan de longe met bijna 3jaar oud
en dan zoveel eten geven, waar zit je verstand!! Clown

nou meid je bent goed bezig hoor Haha! en Vera weet ook wel waar ze over praat Ja
gewoon lekker stoppen met dat extra voer en gewoon het schema aanhouden wat je nu doet Haha!

heb je weer eens nieuwe foto`s van hem? Sigaar

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:42

Pavo podo is toch dat supplement om o.a. OCD te voorkomen? Maakt dus ook verschil wat de uiteindelijke grootte van het jonge dier gaat worden. Een jong paard dat later flink groot gaat worden zou ik langer podo doorvoeren dan bijv. een new forest pony, maar volgens mij kun jij nu gewoon stoppen.
Wat voor paard heb je, een shire? want ik vind dat je erg veel krachtvoer geeft en zoals ook al eerder gezegd is, muesli is een compleet voer. Dus muesli waar niks inzit, alleen voor de lekker, bestaat niet.

Verder zou ik toch ook adviseren om nog niet zo veel met je paard te doen. Een half uur longeren, elke dag is gewoon te veel. En dan zeker in deze periode van rui kunnen de jonge paarden hun energie wel beter gebruiken.

Als je geen advies wil krijgen, dan moet je ook niet zulke dingen schrijven, want je weet dat er reactie opkomt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:31

Moelie schreef:
kasparonda schreef:

Waar bemoeit iedereen zich toch zo erg mee, ze vraagt iets over de voeding van het paard.. Niet over de beweging dat die nu krijgt. En het is absoluut niet slecht om een paard dat bijna 3 word wel eens te longeren! Zo kan die juist zijn conditie opbouwen en alvast de basisdingen leren, zoals luisteren op commando. Sorry hoor, maar een paard van 2,5 dat gelongeert word.. daar is helemaal niks ergs aan!

Ik vind dit wel veel te vroeg, zeker in de mate zoals zij het doet.
En ja daar bemoei ik me mee.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:02

mirgino schreef:
Bloos! Bloos! wat ben jij slecht bezig Nors opkijken nu al aan de longe met bijna 3jaar oud
en dan zoveel eten geven, waar zit je verstand!! Clown

nou meid je bent goed bezig hoor Haha! en Vera weet ook wel waar ze over praat Ja
gewoon lekker stoppen met dat extra voer en gewoon het schema aanhouden wat je nu doet Haha!

heb je weer eens nieuwe foto`s van hem? Sigaar

Op me telefoon, moet ze nog f uploaden en dan stuur kz e door Haha! of je komt zondag gewoon even kijke Haha!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:00

kasparonda schreef:
Moelie schreef:

Ik vind dit wel veel te vroeg, zeker in de mate zoals zij het doet.
En ja daar bemoei ik me mee.

Ik vind het niet te vroeg en zeker wel kunnen. Zeker hoe zij het doet. Alles gewoon rustig aan en steeds een stapje verder.

Iedereen heeft wel commentaar, maar weet iemand hier hoeveel de TS werkelijk met haar paard doet? Knipoog
Ik denk dat alleen degene die bij haar op stal staan dat precies weten.
en uit die ervaring zeg ik: Het kan best, zoveel word er nu ook weer niet van het dier gevraagd.

Verder ben ik het met Moelie eens, er word er inderdaad niet gevraagd om commentaar over wat de TS met haar paard doet. ook al wil zij er achterstevoren op gaan zitten, dan is het alsnog haar eigen paard, dus haar eigen verantwoordelijkheid.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:21

@ sabbientje
Lamaar joh, ik heb al 3 keer om een slotje gevraagt en die word er niet op gezet, want heb ALLANG antwoord op men vraag, maar ze zien het gelof ik graag in een modderbad omgetoverd worde. deze keer pas ik met het modderbad