Wat zouden jullie geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottje

Wat zouden jullie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:15

Pfff drama dat voer zeg ...

Ik weet niet wat ik mijn paard moet geven. De paarden krijgen 's ochtends en 's avonds voer, ik zou het wel vaker willen maar die mogelijkheid is er niet.

'S ochtends en 's avonds krijgt ze een halve schep Vente Onderhoudsbrok
Voedingswaarden
ruw eiwit (%) 13,1
ruw vet (%) 3,2
ruwe celstof (%) 13,7
ruw as (%) 7,5
vep 775
Vre-p 77
calcium (%) 1
fosfor (%) 0,48
koper (mg.) 20
ijzer (mg.) 100
biotine (mcg.) 200
selenium (mg.) 0,3
vitamine D3 (ie) 2.000
vitamine E (mg.) 150
vitamine B Is ruim aanwezig en onderverdeeld in vitamine BI, B2,B6 en B12.

Ze krijgt ook 2x per dag een hele hoop kuil (weet niet hoeveel maar wel veel) Ze krijgt dit in de paddock en kan de hele dag eten.

Dan heb ik voor haar 's middags nog Pavo Nature's Best en Vente kruidenslobber. Allebei een schep.

Ook krijgt ze 's avonds nog winterpenen.

In het begin dat ik haar deed was alleen kuil met onderhoudsbrok zat en ze kreeg nog muesli met heel laag eiwitgehalte. Ik merkte dat ze de muesli echt niet lekker vond, en ging dus naar een andere op zoek. Ze is een heel pittige merrie met rijden dus ik op zoek naar een muesli met een laag eiwitgehalte. Ik dus Pavo Nature's Best gevonden en daar deed ze het heel goed op. Rijden was recreatie/lichte sport. Nu in de winter heb ik ook kruidenslobber erbij gehaald (ook weer met laag eiwitgehalte). Ze deed het tot zo'n 1,5/2 geleden hetzelfde, dus gewoon goed. Ik merk nu dat ze gewoon voer nodig heeft waar toch iets meer in zit, omdat de trainingen zwaarder worden. Ze begint een klein beetje op haar flank in te vallen. Ze is ook een stuk minder fel met rijden, soms spurtte ze ineens weg en reageerde heel heftig, nu is dat een heel stuk minder (wel fijn, maar toch is ze een stuk duffer, dat als dit zo doorgaat het niet hetzelfde meer is)

Mijn zus had vandaag voer van Cavalor gezien, leek me wel redelijk.

Hebben jullie misschien ideeen of tips ??

Ik hoor het graag Lachen

romeorowan

Re: Wat zouden jullie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:08

Ze krijgt dus 3 scheppen krachtvoer op een dag?

Als het om energie gaat moet je niet naar het eiwitgehalte kijken, maar naar het Vep (voedereenheid paard). En 13,1 % eiwit in de Vente brok is volgens mij veel.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:49

Mss kan je Pavo Sportmengeling geven. De pavo Kruindenmelange geeft heel veel energie maar mss dan weer te veel in jouw situatie dus dan denk ik dat Pavo Sportmengeling beter is.
Pavo Sportmengeling bevat heel veel plantaardige olie. Plantaardige olie heeft de eigenschap van genoeg energie te leveren maar je paard wel onder controle te kunnen houden. Ideaal dus voor hete paarden die toch wat meer energie binnen mogen krijgen voor de nodige prestaties te kunnen leveren.
Cavalor is ook goed voer maar daar weet ik niet zo veel van. Ook weet ik niet of Cavalor nou juist met meer plantaardige olie werkt of met krachtkorrel (poeder in brokken verwerkt dus). Want van die krachtkorrel kunnen ze wel hevig gaan reageren.
Dus dat zou je eens kunnen bekijken ...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:54

Wat doet je paard nu precies dan? Gewoon nog recreatie? Buitenritten, ect ect? En hoeveel dagen/uren word ze gereden?

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:36

Zo'n 6 dagen in de week rijden we dressuur. Verschilt van 20 minuten tot zo'n 3 kwartier.

De andere dag is of rust of longeren of naar buiten.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:09

riekSter schreef:
Zo'n 6 dagen in de week rijden we dressuur. Verschilt van 20 minuten tot zo'n 3 kwartier.

De andere dag is of rust of longeren of naar buiten.

Dan denk ik dat de Pavo Sportmengeling meer dan geschikt is ! Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:13

Volgens mij krijgt jouw paard prima voer en hoeft hij helemaal niks extra's.
In je profiel heb je het over twee ruinen, nu het je het blijkbaar over een merrie. Kun je wat meer over haar vertellen. Hoe groet, hoe oud welk merk ect...

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:11

Ja ik dacht ook dat het voer goed was, ben nu een beetje aan het rondlezen over verhalen en dingen. Voorlopig blijft ze hier nog wel even op staan. Was meer omdat mijn instructrise had gezegd dat ze wat dunner werd.

Ja profiel moet ik nog even aanpassen.

Eigenlijk schandalig dat ik haar zo achterstel, ik doe haar in mei alweer een jaar en nog geeneens een plaatsje in mijn profiel ...

Ze is 1.61 klein. Ze is 11 (bijna 12). Merk is KWPN Tong uitsteken. Paps is Ramiville, opa's zijn G. Ramiro Z. en Grannus.

Verder info komt wel in profiel

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:36

3 kilo voer is best veel. Het verteren van krachtvoer kost meer energie dan het verteren van ruwvoer. Als je teveel krachtvoer geeft verbruikt het lichaam meer energie met verteren dan dat het uit het voer haalt. Dus krijg je een averechts effect.
Je kan dan beter een ander voer gaan geven waar meer energie in zit zodat je minder hoeft te geven.

DIRBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:26

Snijmais bijvoederen dat is ruwvoeder met veel energie en zeer weinig eiwit zoek om BINDIPACK in google daar vind ge meer over