Kerstboom voeren aan paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kerstboom voeren aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:29

Je leest idd heel wat wisselende verhalen erover. Zelf zou ik ze niet voeren, maar zijn er genoeg die ze jaarlijks een boom geven.

Maar de meeste bomen zijn bespoten of mee in aanraking geweest (onkruid rondom de bomen wordt bespoten, muv de biologisch teler)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 19:12

Ik heb ze een aantal jaar gevoerd en er geen problemen mee ondervonden, MAAR ik heb inmiddels wel met eigen ogen gezien hoeveel gif er over kerstbomen gaat, dus dan zou je een boom moeten kopen waarvan je zeker weet dat hij niet bespoten is.

De grove den is prima eetbaar voor paarden heb ik inmiddels op de cursus van Paard en Plant geleerd, maar niet alle kerstbomen zijn pinus silvestris dus andere soorten zou je op moeten zoeken.

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Kerstboom voeren aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:24

Hmm nog nooit gehoord dat mensen kerstboom geven aan de paarden. Ik denk als het een dennenboom uit het bos is het waarschijnlijk wel kan. Maar ik zou niet een geven welke je bij het tuincentrum oid hebt gehaald ivm bestrijdingsmiddelen.

Mijn ervaring is dat paarden dol zijn op de jonge knoppen van dennen als ze beginnen uit te lopen in het voorjaar. Ook schapen lijken er graag van te eten.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kerstboom voeren aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:31

Waarom zou je het risico lopen?

Elmo

Berichten: 75
Geregistreerd: 28-12-22

Re: Kerstboom voeren aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:37

Ik zou het niet doen, lijkt me toch niet helemaal gezond voor ze. Genoeg andere, betere alternatieven!

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Kerstboom voeren aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:02

Mij is verteld dat de meeste winter groen giftig is voor paarden.

Anoniem

Re: Kerstboom voeren aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:11

Mijn ponys eten uit zichzelf graag wat hapjes jonge denneboompjes tijdens het wandelen.
Kerstbomen bespoten? Waarom? Als dat zo is zou ik die niet geven idd..

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 19:11

Geen idee waarom ze ze bespuiten, maar elke paar weken was het raak (we hebben een zomer naast een kerstbomenveld gewoond).

Op zich is het hartstikke goed als paarden ook blaadjes, takken, bast etc eten ipv alleen maar gras. Maar oppassen dus wat je ze dan geeft of toegang toe geeft.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:23

Humpiedumpie schreef:
Mijn ponys eten uit zichzelf graag wat hapjes jonge denneboompjes tijdens het wandelen.
Kerstbomen bespoten? Waarom? Als dat zo is zou ik die niet geven idd..

Niet de kerstbomen zelf maar de paden tussen de kerstbomen, daar word gras, onkruid doodgespoten. Dus van toepassing bij (de meeste) kwekers niet voor bomen in het bos of bio kwekers

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:42

onley schreef:
de kerstbomen die na de kerst worden opgehaald
worden gesorteerd en die wat niet bespoten zijn gaan ook gewoon naar dierentuinen en worden daar aan de dieren gevoerd
dat is ieder jaar te zien op het nieuws :)

ik denk ook dan niet dat dierentuinen hun dieren gif gaan voeren :)


Hoe kan je nu in een hoop opgehaalde kerstbomen zien welke met gif bespoten zijn geweest en welke niet? De media zijn allesbehalve referentiepunten wat mij betreft.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kerstboom voeren aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:22

Hier heeft de buurman ook kerstbomen gekweekt( al jaren) en daar komt de spuit geregeld.. ( al hangt dat af van het weer.. en probleem. Hoe en wat te spuiten of hoe vaak ) dus verschilt echt per jaar hoe en wat

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:39

kerstbomen worden meestal meerdere x bespoten voor ze bij de verkoper komen, tegen beestjes die we liever niet in huis zien, zoals de teek, pissebed, oorwurm etc.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Kerstboom voeren aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:09

Een onbespoten kerstboom kan geen kwaad :D Alleen een onbespoten kerstboom vinden is niet altijd even makkelijk. Wij hebben een kerstboom van een jaar of 50 in de wei staan. Als daar een tak vanaf komt eten die daar lekker van zonder problemen :D

Sorjonen
Berichten: 19
Geregistreerd: 26-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:53

Weer even een berichtje in dit oude topic.
Zijn oude kerstbomen niet een mooie beschutting voor om de paddock? Als ze ooit bespoten zijn en vervolgens een halfjaar buiten staan voordat ze in aanraking komen met paarden, hoe zou het dan gesteld zijn met de giftigheid?