alleen granenmix/mengeling ipv brokken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maitu

alleen granenmix/mengeling ipv brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:01

Zijn er hier op bokt mensen die bewust alleen granen voeren ipv brokken?

Zo ja, voeren jullie dan bijv. een 5-granenmix met een los vitaminepreparaat, een zelf gemixt iets of een kant en klare mengeling?
Ik ben ook benieuwd naar de merken en ervaringen!

Ik kreeg zelf nl de tip om over te stappen naar een rantsoen met alleen granen, dit in verband met de onnodige ballaststoffen in brok. Ik voer overigens zelf Conditiebrok van horsefood en de Herbamix van Mijten.

xxAnsxx

Re: alleen granenmix/mengeling ipv brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:41

Hm ik heb geen idee.. ik voerde altijd granen in cominatie met prestatiebrok (weinig eiwitten, meer energie)

Ben benieuwd..

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:03

Mijn paard gaat binnenkort ook over op muesli Lachen Ik ga ook over ivm alle troep die er extra in wordt gedaan (om het bv te laten glimmen)

Ik heb de muesli Equiral Qi, die is compleet en dus een vervanger voor krachtvoer. Word ook aangeraden door Laarakkers (www.holistischdierenarts.nl)

Havens heeft trouwens ook een muesli waar in ieder geval op staat dat het een krachtvoer vervanger is!

saliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:11

Hoi, onze veulens en fokmerries krijgen veulenkorrel en merriebrok; De rijpaarden voer ik bewust geen brok in eerste instantie om kans op slokdarmverstopping te voorkomen en ze doen het super op de mueslie, de 3jarigen die net zadelmak zijn krijgen havens mueslie zonder haver, en de oudere sportpaarden voer ik havens powerplus mix, daarnaast uiteraard voldoende hooi en een schep havens slobber voor de darmpassage; Ze zijn allemaal fit en zien er super uit!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 06:22

ik voer de reformmuesli van havens in de winter en in de zomer voer ik de sportmuesli.
als ik bork voer krigjt mijn pony last van schilfers in de vacht, de muesli's die ik voer zijn beiden compleetvoeders

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 07:11

ik voer havens kentucky lite alleen granen dus met vitaminebrokjes erdoorheen.
heb ook een paard in training en die krijgt fyto horse ook een granen mengeling.
ik wil nooit meer op brok over, weet nu precies wat ik erin gooi Ja
ze doen hte er super op allebei..

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:08

mijn merrie kan niet tegen brokken of kuilgras.

Voorheen kreeg zij van mij 5 granenmix van havens omdat daar geen vitamine brokjes in zaten want daar kon ze namelijk ook niet tegen. Wel voerde ik haar dan 1x per dag een summerfit koek van pavo bij omdat daar alle vitamine inzitten die een paard nodig heeft. Want als je een paard langdurig op alleen granen zet zonder een vitamine toe te voegen dan gaat het niet goed. (gaat wel over jaren hoor)

Ik ben nu sinds 3 maanden overgestapt op de energy classic van Hartog.
Hier zit wel al een vitamine in en lucerne. en ik voer bij elke voerbeurt wel altijd een schep lucerne bij.Dan doen ze er langer over en in lucerne zit ook heel veel vitamine etc. En alles wordt ook veel beter opgenomen, en ze halen er meer energie uit.

Mijn 2 jarige krijgt ook geen brok maar de balance en lucerne van hartog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:27

Ik voer ook alleen een granenmix. Ik heb het idee dat mijn paard ook slecht tegen de ballaststoffen kan die in brok zitten. Ze had altijd een slechte vacht en kwam niet mooi in conditie, hoeveel brok ik ook voerde. Nu krijgt ze 1/2 schep granenmix van Pavo, en daarnaast onbeperkt hooi/gras, en ze ziet er een stuk beter uit. Ze heeft voor de mineralenvoorziening alleen een liksteen, waar ze vrij veel gebruik van maakt. Dit moet in principe genoeg zijn.

Verder denk ik dat het belangrijk is om je te realiseren dat tijd vaak bepalend is om te kijken of iets werkt of niet. Het heeft nou eenmaal tijd nodig voor het maagdarmstelsel van een paard is aangepast op een nieuw voer. Wij mensen zijn snel geneigd om te wisselen van voer, of extraatjes te geven. Voor een paard is het beter om hem gewoon zijn dagelijks voer geven, en dan een maand later eens kijken wat het heeft gedaan, en dan pas rustig aan gaan bijsturen.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 22:48

Ik heb bovenstaande vraag gesteld omdat ik van Rodinde de tip kreeg er eens over na te denken!

Wellicht dat ik helemaal over ga stappen om Mytens

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:54

Ik voer Marstal Concours, dit is ook een granenmix en mijn paard doet het er goed op hoor.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:24

Wij voeren Havens Sportmuesli aan de paarden die onder het zadel zijn. Bevalt super en ze vinden het erg lekker Ja

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:16

Bij mij krijgen ze HIPPOSTAR REFORM GRANENMIX

Volledig krachtvoer voor paarden die iets extra’s nodig hebben. Aan dit zeer smakelijke voer van geschoonde en ontsloten granen met een gevitamineerde korrel is een met zorg samengestelde kruidenmengeling toegevoegd. Deze kruiden hebben een heilzame werking op de ademhalingswegen en spieren en werken preventief tegen koliek. Dit product is licht verteerbaar en wordt door de meest kieskeurige paarden gegeten. Geadviseerd wordt één krachtvoerbeurt te vervangen door Reform Granenmix.

Ik voer ze nu ook nog basisbrokken bij.Maar zit te denken of ik dat kan weglaten of kan vervangen met iets anders.

Heb ook liever geen brokken. Mn merrie heeft al een aantal keer slokdarmverstopping gehad van brokken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:19

Ik voer Fyto Gold, van Garvo. (www.garvo.nl)
Doet ie het super op.
Hier voor gaf ik Equiral Qi. Dat ging ook super.
Fyto Gold is meer granenmix, en Qi is meer muslie.
Op de FG moet ie nog meer kauwen als op de Qi.
Dat is voor hem wel handig, aangezien ie anders te vlug eet en verstopt raakt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:17

op het moment train ik mijn paard een stuk minder ivm studie, hij staat overdag op een vrij magere weide (helaas) mede daarom heb ik de brok vervangen door kruidenmusli. er zitten meer vitamines in wat ik erg belangrijk vind.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:37

ik voer mijn paarden 6 ganenmix van subli en ik voer muslie van havens er bij + vitcrix van havens dit gaat tot nog toe goed ik voer het nog niet zo heel lang maar het lijkt mij beter dan brok omdat je nu kan zien wat je voer en in brok is het maar raden wat er allemaal in verwerkt is.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:45

intresant topic even een stipje

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:48

Ik voer Tivara alleen maar Kentucky Lite E+ van Havens, een soort van granenmix Ja En verder staat ze op onbeperkt hooi, en daar doet ze het eigenlijk wel goed op Ja

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:40

Merken jullie echter iets anders aan jullie beesten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:45

Wij voeren alleen brokken aan merries als ze drachtig zijn/zogen... dan gaan we weer over op mueslies.. en dan mn cavalor en st hypolytus (of hoe jet eht laatste ook maar schrijft)
s'winters krigjen ze naast hooi ook mais en kuilgras bij... (en dan als ze wat langer op stal moeten blijven ivm weer of bodem gesteldheid.

en dat bevalt enorm goed

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:46

ik heb subli granenmix geprobeerd icm biks. Maar mijn paard weigert het te eten Tong uitsteken

Een vriendin maakt het nu op en ik ga weer over op muesli ..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:00

Ik merk wel wat anders aan Tivara Ja Ze was vaak erg chagrijnig en dat is stukken minder geworden Ja Ze is niet meer zo heel dun, en staakt minder (tot niet) Ja

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:02

ik voer subli, een 5 granemix en een muesli.

mn merie ivol energie en ziet oed in haar vacht hiervan.

ook eet zij geen brok en dit we.. misshcien verent, maar misshcen ook wel een voorkeur omdat ze zich hier beter bij voelt.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:01

ja ik voer mijn paard alleen gepunte haver, en goed hooi met een suplement erbij.
bixs vind ik maar niks.
door het kauwen van de haver word er haver slijm geproduceerd wat bevorderlijk is voor
de slijmhuid van de darmen.
je moet alleen een goede verhouding haver\ werk hebben, bij minder rijden word ook minder
haver gevoerd en meer hooi

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:22

Als jouw paard het daar prima op doet is dat toch perfect.

Khareem2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:39

Haii,

Ik voer ook bewust géén brokken. Het is wel belangrijk dat je erop let dat je paardje dan wel iets krijgt waar 'alles' in zit.

Ik voer Havens Kruidenmusli. Hij vind dit lekker, er zitten veel goede extra toevoegingen (kruiden, vitamine) in en doordat hij hierop meer moet kauwen dan op bv. biks wordt er meer slijm geproduceerd wat de vertering ten goede komt.
Daarnaast voer ik havens 5 granen mix en Havens Slobber. Hier maak ik 3x per dag een mengsel van, voeg lijnzaadolie (voor de vacht en preventie verstoppingskoliek) toe en klaar is ie...