likit , hoe vaak geven ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

likit , hoe vaak geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 21:04

Ik heb een vraagje. Hoe vaak mogen ze zo'n likit of die soort gelijke hebben?
Bij mij vervelen ze dr eigen met dit weer.Ze willen de wei liever niet op omdat het een grote modderpoel is en een heel stuk onder water.Ze waren al aan het hout begonnen.
Nu hang ik af en toen zo'n likit bij ze weg sávond, maar als ik smorgens kom dan is hij dus op Clown Zodra ze horen dat ik m open maak gaan ze al heen en weer lopen en beginnen er dus gelijk aan. Niet likken maar gewoon stukken eruit proberen te bijten.
Nu heb ik hem al in het midden gehangen zodat het dus moeilijker is.Maar nog is hij zo op. Ik heb gehoord dat ze die niet zo vaak mogen hebben. Maar hoe vaak mogen ze ze ?
Ze doen trouwens met zijn 2en samen met 1 likit. Als ik er 2 ophang zijn ze dus smorgens nog alle 2 op.

Inoterry

Re: likit , hoe vaak geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:28

Volgens het bedrijf wat ze maakt is er een richtlijn van 300 gram per dag. Dat is een kleine likitsteen. Maar dit is ook weer afhankelijk van een aantal factoren zoals werk, leeftijd, enz.
Mijn paard trekt zich daar niks van aan en vreet in een half uur een grote op Tong uitsteken. De likit hangt los van de muur maar hij bijt er gewoon een stuk uit en smekt dat met een intens tevreden gezicht op Clown .
Hij krijgt om de 2 a 3 weken 1 grote of 2 kleine.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 21:40

oke bedankt.
ik heb de grote en geef ze meestal met dit slechte weer zodat ze wat te doen hebben.hier happen ze er ook stukken uit Tong uitsteken soms gaan ze tegen over elkaar staan en dan tegelijk erop bijten zodat ze kracht kunnen zetten en hij niet heen en weer gaat Haha! dan gaat hij dus nog sneller.maar wel slim bedacht Tong uitsteken

mijn merrie heeft er nu 1 voor dr eigen alleen gehad dus ben benieuwd of ze hem morgen ook op heeft.

die andere 2 hebben er 1 samen.die zijn 5 en 2,5 en doen nog nix (rijden)maar die zal vast morgen op zijn Tong uitsteken

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:02

als ze op zijn een nieuwe geven want ze zullen het niet leuk vinden zonder wat lekkers iets lekkers is altijd beter dan nix lekkers

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:27

Tja dan kan ik wel op stal blijven wonen, als ik om het half uur een nieuwe op moet hangen Knipoog . Dan zullen we het over de kosten maar niet hebben, of over de slanke lijn die hij er van over houdt Haha! .
Ino heeft naast de likit genoeg afleiding, ik geef het alleen maar als extraatje,dus 1 keer in de 2 a 3 weken lijkt me dan echt voldoende Lachen .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:29

Die dingen bestaan volgens mij voor 90% uit suiker (proef maar eens) en zijn volgens mij slechter voor je paard dan men beweert.

Kun je beter je hooi in een hooinet stop zodat ze er langer mee bezig zijn.
Een wilgen tak is ook een idee en een stuk gezonder en goedkoper.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:34

inderaad, het is puur suiker. niet zo gezond dus.
mijn paard bijt er ook hele happen uit, in een paar minuten is ie op. Bloos
hij krijgt er vier per jaar ofzo. in ieder geval een op 15-6 (jarig) en op 4-10 natuurlijk. Haha!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:37

als het tegen verveling is, kan je misschien ook een soort bal kopen, waar je wat wortels of biks ofzo indoet en dan moet die bal gaan rollen en dan komt het biks of wortels eruit...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:34

Hooi hang ik al in netten zodat ze er langer mee doen.
ik had ook al aan zo'n bal zitten denken.maar ze staan bij mij niet op stal.ze kunnen als ze willen zo naar buiten en onder het afdak staan.(wat ze met dit weer dus niet graag doen)dus ik denk dat die bal zo buiten in de modder ligt.

Ik had al zitten kijken of er niet zoiets was wat je op kan hangen oid.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:46

Mijn paardje krijgt bij uitzondering een likit. Het is gewoon snaaiwerk. Mint krijgt hij niet meer, die is in een dag op. Hij raakt gewoon in hypnose als hij die krijgt.

voerbal is een goed idee. Ik heb er een voor honden van de dursydog (paardendrogist). Mijn paard doet zo best lang met zijn muesli.

misschien de likit wat hoger hangen, moet ie meer moeite doen.
nadeel: hij krijgt daar zo'n mooie onderhals van.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:58

Op zich hangen ze al redelijk hoog.maar zal eens kijken of ik ze nog wat hoger kan hangen.zat er aan te denken om er zo'n kleine in te doen zodat ze er misschien moeilijker bij konden. alleen die hadden ze hier dus niet.

vanochtend was hij bij de 2 mannen al weer op.mijn merrie heeft er nog bijna niet aangezeten die is nog bijna helemaal heel.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:03

Ik heb ook zo een bal waar de kleine likits in kunnen. Die grote heeft ze zo op omdat ze er happen van kan nemen. Die kleine kan ze echter niet zo goed bij dat ze er van kan happen dus moet ze wel likken Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:14

oke.dan zal ik eens die kleine gaan proberen.die kunnen ook in die gewone likithouder toch?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:23

Je zou ook eens een Himalaya liksteen kunnen proberen.

Afbeelding

Mijn arabier deedt nooit iets met likstenen maar was ( en is) gek op de likit. Die heeft hij dan ook zo op en ik vind het ongezond ( en duur) om hem elke week een nieuwe te geven. Ik heb op aanraden van de d.a. een Himalaya steen gekocht en in zijn stal gehangen. Daar zitten veel mineralen in die hij in de winter haast niet binnen krijgt en kan geen kwaad als hij daar veel aan likt.
De eerste paar dagen moest hij er aan wennen maar nu heeft hij de smaak goed te pakken en staat er vaak aan te lebberen. De steen is heel hard, dus hij kan er geen stukken afbijten, maar hij staat wel vaak te schrapen met zijn voortanden.
Hij krijgt ook nog wel eens een likit, maar dat is echt meer voor de lekker, als een soort lollie dus.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:29

Hier krijgen de paarden ook een himalaya liksteen. Veel gezonder (door de mineralen), veeel minder suiker, kan ook tegen de verveling, en er kan niet in gebeten worden. Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:42

de himalaya liksteen hangt er ook.daar zijn ze ook vaak aan bezig.
ik heb ook weleens van die soort droplollies gehad.(daar smaakte ze naar)van die likstenen met een touwtje erdoor.deze gingen ook zo hard en alles zat onder de plakzooi Clown

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:51

Nou, dan zou ik het bij de himalaya steen houden en dan hooguit 1 keer in de 2 weken een likit geven, Die dingen zijn meer ongezond dan goed/voedzaam voor ze. Ja, ze kunnen het wel lekker vinden, maar je geeft bijv een kind toch ook niet onbeperkt snoep omdat hij het zo lekker vind? Vork

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:02

volgens mij kunnen de kleine likits niet in dezelfde houder als de grote.. omdat om deze nog plastic blijft zitten en in de grote houder zouden ze hem nog zo op kunnen eten. Het gaat om de houder waardoor ze er niet bij kunnen Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:07

Zijn mijn paarden de enige die die likitdingen niet lusten Scheve mond ??
Heb verdorie 3 van die dure dingen gekocht + voor de zekerheid ook maar een navulverpakking Clown (banaan, kers, appel & mint) , maar alle drie eten ze die dingen niet Verward ...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:13

Hier zijn ze met zijn 4en en krijgen ze 1 steen. Is ook in een half uur op Scheve mond Geef er nu 1 per week. En idd de hymalayasteen, die hebben ze door de helft kunnen krijgen Bloos En beten ze wel gewoon stukken vanaf.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:28

mijn merrie is er ook niet zo gek op.die heeft hem nog steeds ben benieuwd hoe lang zij er mee gaan doen.

maar die andere 2 zijn echt veslaafd Clown
ik heb mn himalaya ook in het midden gehangen aan een lang touw.toen bij bij de tralies hing was hij ook kapot :S schijnbaar tegen de trailies aan laten knallen ofzo ??

ik heb echt n sloper ertussen staan Clown

JustXPindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:27

mijn pony die doet een paar happen en dat ding is op

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:43

Je kan ook eens proberen om iets anders in de houder te doen,bv. een grote appel of een stuk brood.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:13

die likits moet je echt bij hoge uitzondering geven , tis een suikerbommetje echt gewoon snoep en snaaiwerk want volgens mij wegen de positieve toevoegingen niet op tegen de troep die er in zit

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:08

Hij krijgt meestal zo om de 2 a 3 weken een lik-it en tussendoor idd andere dingen om de verveling tegen te gaan en dingen die toch lekker zijn... :d

Een himalaya liksteen is trouwens een heel goed idde, lekker en gezond..

Ps. Je hebt tegenwoordig ook lik-it repen die vind ie ook errrrug lekker...