Voeren naast biks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Voeren naast biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:04

Hallo,
Ik geef mijn paarden graag wat extra's zodat ze goed gezond de winter in gaan.
zo voer ik wat haver bij om te zorgen dat ze daar meer energie uit kan halen en krijgt ze s'avonds na het werken nog een kilo warme maaltijd van pavo. nu voer ik sinds kort ook wat lijnzaad door het voer voor een gezonde vacht.
ik vind het fijn om mn paarden wat extra's te geven maar bij haver en lijn zaad houd mijn inspiratie/ kennis wel een beetje op..

wat voeren jullie je paarden naast de biks om ze lekker gezond te houden?
(ik wil wel weer voederbieten gaan geven tegen de verveling maar kan ze nergens vinden)

jesito

Re: Voeren naast biks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:08

Goed en genoeg ruwvoer en dan denk ik dat het meer dan voldoende is.
Ik denk denk dat jouw paard al een uitgebreider menu heeft dan de meeste paarden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:13

24/7 beschikking over ruwvoer wat ervoor zorgt dat de kachel lekker kan blijven branden. Dat is veel belangrijker dan al die brokken en andere "zooi". Voor een paard zijn brokken eigenlijk wat fastfood is voor mensen.

Kijk naar de energie behoefte van je paard, pas daar je fastfood op aan en waarschijnlijk kom je dan met minder uit dan wat je nu voert.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:20

ruw voer krijgen ze sowieso genoeg! ze laten vaak zelfs wat liggen. het gaat mij er om dat ik ze iets extra kan geven voor de gezond heid zoals lijnzaad o.i.d. mijn merrie is bij haar vorige eigenaar ernstig vermagerd en is nu langzaam op het goede gewicht, maar ze komt bijna niet aan.. ze heeft haar eten dus hard nodig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:24

Om haar wat voller te krijgen zul je niet meer, maar anders moeten voeren. Hooi krijgen ze dus genoeg, maar heb je al gedacht aan maismeel? Hier worden ze wat dikker van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:35

Ik geef de paarden en pony's s'avonds om 4 uur altijd, wat ik noem, een hapje. Daar gaat dan in...bix, zemelen, haver, gebroken mais, kruidenmelange dat maak ik dan vochtig en smullen maar. Dan krijgen ze s' ochtens bix en haver, en s'avonds nog een keer bix. En drie keer per dag een flinke portie voordroog. O en ze staan elke dag in een vers bed stro waar ook nog van wordt gegeten. Ik heb geen enkel mager paard staan. ( nou niet liegen, 2 maar die staan er net!)

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:40

VSW -> VS

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:44

Die van mij krijgen onbeperkt ruwvoer,en een liksteen.
Meer niet.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:30

Wij geven altijd {vrij veel} kuilhooi naast krachtvoer in de winter. Lachen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:33

Ik geef 2x per dag een halve schep brokken en een halve schep muesli, 3x per dag flink hooi en ze staan nog op de wei waar nog wel een beetje te knabbelen is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:37

Hier krijgen de paarden alleen kuilgras, een liksteen en wat ze bij elkaar struinen in de wei. Alleen als ze gewerkt hebben krijgen ze een schepje brok Lachen

Jouw paardjes krijgen volgens mij al een erg uitgebreid dieet.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:59

Dat denk ik ook, mijn pony krijgt 's morgens in de stal bix, dan zetten we haar (nu in de winter) in de paddock met een plak hooi. 's middags krijgt ze nog een plak hooi en 's avonds als ze op stal gaat weer bix en een plak hooi. Ze heeft in de stal een liksteen dus ze kan 's avonds aan de liksteen likken maar of ze dat doet... Vork

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:08

Hier krijgen ze voldoende hooi en wortelen, verder krijgt enkel de jaaring een mengeling voor jonge paarden bij.