[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:32

Wipher schreef:
Mijn oudje (24) heeft een nare hoest opgelopen. De andere twee konge paarden zijn ook een beetje snotterig, maar t oudje hoest hard en hoest geel slijm op. Ze krijgen al vitaminebrokjes bijgevoerd (verder geen krachtvoer, alleen onbeperkt hooi en gras). Kan ik qua voeding nog iets voor haar doen? Fenegriek lust ze niet. Morgenochtend komt de DA..


Echinacea druppels geven voor de weerstand. Hoeft echt geen paardenechinacea te zijn, echinaforce van Vogel bv is ook gewoon goed en dan mensendosering aanhouden ( niet meer gaan geven !)

carineken

Berichten: 693
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:58

Zoek geschikt voer voor een pony.
25 jaar
Momenteel graatmager
Kan geen hooi meer eten
Word momenteel onderzocht ivm Cushing.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:04

Lees even deel topic door. Maar voor snel advies, haal seniores priores van Subli of masters seniorenbrok. Dat zijn beide slobbers die ruwvoer kunnen vervangen ( dus niet op basis van granen zoals normale slobbers ).

ooh oeps, ik zie dat je in Antwerpen woont. Geen idee of ze subli of masters verkopen in Belgiƫ ? Anders wel bij de boerenbond ( zit die nog in Hoogerheide ?) b.v. in Nederland.
Lukt dat niet dan kan je ook geweekte bietenpulp gaan geven met zemelen erdoor. Of grasbrok of gehakseld hooi.

Hier nog een artikel met mogelijkheden : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

carineken

Berichten: 693
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:08

Zit vlakbij de grens met hulst, daar is een petsplace, verkopen ze subliem geloof ik.
Alvast bedankt voor de tip, ga vanavond bijlezen

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:25

Zou dan toch kijken naar seniores priores van subli
Heb je die niet,dan bietenpulp.
Dat moet geweekt gegeven worden,hied moet jr wel een vitaminekorrel bij geven omdat je anders niet genoeg geeft


Verder de all in soup van aveve, dat is bij jou wel te verkrijgen
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... soup-aveve

Luzernebrok kun je proberen,ook weken,grasbrok inderdaad.beter ook weken voor je het geeft.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:53

carineken schreef:
Zoek geschikt voer voor een pony.
25 jaar
Momenteel graatmager
Kan geen hooi meer eten
Word momenteel onderzocht ivm Cushing.


Je kan dan hooi vervangen voor Grasmix en/of Compactgras van Hartog. Grasbrok ook eventueel erbij.
En natuurlijk een seniorenslobber voor de nodige vitaminen enz.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:56

De agrobs pre senior leek mij eerst een goede oplossing, het is heel mooi fijn gehakseld spul maar helaas komt ook dit in proppen er weer uit. Dus we houden het op hooi (voor zover de het nog weg krijgt) en subli seniores priores.

Dit is hoe het eruit ziet:
Afbeelding

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 18:34

En de agrobs senior ( een klein beetje ervan ) mengen door de sp ? Gaat dat wel zonder proppen maken ?

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:29

Ja flink nat maken, dat kan inderdaad nog wel helpen .
Of mengen inderdaad. .
Als het nat is is het ook zachter,misschien dat het dan wel beter "gekauwd" kan worden :j

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:42

Maris schreef:
En de agrobs senior ( een klein beetje ervan ) mengen door de sp ? Gaat dat wel zonder proppen maken ?


Dat heb ik ook geprobeerd maar dan is ze echt eeuwen bezig en hoest ze steeds heel erg, alsof het vast komt te zitten ofzo.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:42

ellepel schreef:
Ja flink nat maken, dat kan inderdaad nog wel helpen .
Of mengen inderdaad. .
Als het nat is is het ook zachter,misschien dat het dan wel beter "gekauwd" kan worden :j


Nat was juist wat ik wil vermeiden omdat ze van meer slobber juist zo in de diarree raakt.

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:50

Ow heel raar hier ook soms proppen met hooi maar nog nooit met senior, kan ze nog pellets eten? Daarmee meng ik het vaak. Spijtig voor je paardje :(

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:56

Jammer dat dat niet gaat,snap dat je die ontlasting in orde wil hebben :j

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:16

Nipples schreef:
Ow heel raar hier ook soms proppen met hooi maar nog nooit met senior, kan ze nog pellets eten? Daarmee meng ik het vaak. Spijtig voor je paardje :(


Nee, echt kleine dingen wil op een of andere manier echt niet. Hooi ook wel proppen maar er gaat toch wel wat in. Tot nu toe is ze nog niet afgevallen volgens mij. Dus lekker onbeperkt hooi voor zover lukt en 2 keer per dag 1 kg seniores priores.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:10

Ik kom even binnen vallen, weet iemand hoe lang je senior priores geweekt kan laten staan? Moet dat meteen na 4 uur gegeven of kan dat ook een dag later?

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:13

Bij voorkeur niet langer dan 12 uur, maar het heeft bij ons in de winter ook wel eens 24 uur gestaan. Ruik er eens aan als het 4-6 uur geweekt heeft gestaan en onthoud de geur. Het gaat anders ruiken als het niet goed meer is, of er anders uit zien (of allebei).

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:16

Oke! Thanks!

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:53

Hoe langer het staat, hoe zuurder.
En het word ook wat vettig vind ik bovenop
Maar winters kan het behoorlijk lang staan.
Hier ook wel es tegen de 24 uur gestaan en dat kon nog net.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:07

Thanks! Gelukkig gaan we de winter in, das net handiger dus :)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:24

Ik maak het om half 8 's ochtends altijd voor 18 uur 's avonds en om 18.30 's avonds voor half 8 's ochtends. Gaat prima.

rhebaj1924
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:03

Hallo paardenliefhebbers!

Wat een top topic dit. Mijn paard is inmiddels ook al op leeftijd. Hij krijgt steeds meer last van zijn gewrichten waardoor hij niet lang meer een rit met mij kan maken. Ik vind het super zielig voor hem. Op internet heb ik al veel verschillende artikelen gelezen over CBD olie. Dat schijnt een olie te zijn die pijn bij dieren verkleint. Ik lees verschillende artikelen die beweren dat dit middel helemaal niet werkt en alleen maar slecht is voor de gezondheid van het paard. Laatst las ik dan weer op https://www.cbdwietolieshop.nl/cbd-olie-voor-mensen-en-dieren/ een artikel die beweert dat het wel goed is voor je paard en het de lichamelijke pijn van het paard verminderd. Heeft iemand ervaring met dit middel en kan mij vertellen of het werkt?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:38

Krijg hier een reclame gevoel bij.
En anders de dierenarts er eerst maar eens bij halen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:41

rhebaj1924, geef je je paard al een glucosamine, gelatinaat of ander supplement voor zijn gewrichten ?

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:22

Gebruik in elk geval de zoekfunctie.tijdje terug ergens in een topic goede ervaringen er mee gelezen.

Maar msm kan helpen, duivelsklauw,gember,kurkuma.
de glucosamine inderdaad en zo zijn er nog meer middelen die wel ondersteunend werken.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:38

Hallo allemaal,
Ik lees al een tijd stil mee voor de info en heb nu zelf een vraag. Ik heb een fjord van ruim 25 die tot een jaar geleden manege werk heeft gedaan en nu sinds bijna een jaar van mij is met 'pensioen'. Ik rij hem nog bijna elke dag, bijna alleen maar buiten, maar dit is al pensioen vergeleken bij zijn 2-3 uur per dag van eerst. Hij heeft ook een jeuk verleden wat kwam vanuit zijn nieren en darmen, die verpest waren door te lang verkeerde voeding. Kortom hij staat nu op een bepaald dieet en kan veel dingen al niet bijvoeren. Ook word hij van veel dingen te fris (ja echt) en is hij niet meer te houden op buitenrit, dus die balans vinden was even een zoektocht. Nu heeft hij er altijd prima uit gezien maar nu het kouder word word hij toch wat schraal op de bovenlijn. In bepaalde hoeveelheid mag dat natuurlijk voor een paard van 25, maar ik denk dat het nu wel erger word als zou mogen in een paar weken tijd. Dus voor ik denk van oke hij word gewoon oud wil ik hier nog even rond vragen. Hij krijgt op dit moment onbeperkt hooi, niet de beste kwaliteit over het algemeen maar wel de enige waar zijn darmen goed op reageerde. Dan krijgt hij de Balancer pro van jepaardgezondenfit en voer ik hem sinds een paar weken de agrobs fetura bij, wat ik maar met maten kan voeren ivm de eiwitten en zijn nieren. Heeft er iemand nog tips? Van diverse slobbers word hij te fris, een grote hoeveelheid eiwitten uiten zich in jeuk (gras trouwens niet???), zo min mogelijk suiker, melasse en geen granen. Nu zit ik te denken om de body builder van de jepaardgezondenfit te proberen, maar punt is ook, hij heeft eigenlijk genoeg vetjes, maar gewoon zijn bovenlijn valt weg. Ik ben benieuwd of er iemand nog tips heeft! Hij word keurig ontwormd, tandarts komt regelmatig en is buiten de nog opbouwende darmen/nieren verder gezond. Zadel ligt ook goed, osteo komt regelmatig.