welk supplement of complete brok beste voor ouder paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

welk supplement of complete brok beste voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 13:20

aangezien ik sinds enige tijd een ouder paard (20+) op stal heb staan met diverse beenproblemen als atrose en verkalking en verschillende ouderdomskwaaltjes ben ik eigenlijk aan het nadenken wat hij het beste als extra kan krijgen om het hem zo prettig mogelijk te maken. oftwel ik ben aan het denken wat hij het beste kan krijgen om voornamelijk zijn gewrichten soepel te houden.
Wat hij momenteel krijgt is:
2x daags grote portie voordroogkuil
2x daags 3/4kilo basisbrok met daarover een schepje energiekernmix van subli
verder staat hij van s'morgens tot eind van de middag op de wei of gedeeltelijk op de paddock
Daarnaast wordt hij nog 2x per week 'gereden' door een meisje van 8 wat niet meer inhoud dan stappen en als het gaat een paar rondjes draven.

wie o wie heeft er wellicht betere ideeen?

het is niet zo dat het paard er slecht uitziet, integendeel, hij voelt zich ook nog prima maar ik merk dat hij toch wat stram en stijf is als hij net uit stal komt.

Alle ideeen zijn van harte welkom, ik wil dit paard gewoon graag een lekkere prettige oude dag geven met zo min mogelijk ongemakken.

Boktpony

Re: welk supplement of complete brok beste voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:38

geef je 2 keer daags 3/4 kg? dat is 6/8 kg per dag...
vind ik persoonlijk erg veel voor een pony met weinig arbeid.
ik zou er voor kiezen om over te gaan op een goede muesli. ik ben zelf een aantal jaren geleden ook over gestapt op een muesli om mijn ouwe pony (ze is nu 29) goed te voeren... van brokken ging ik er steeds meer in pompen aangezien daar toch blijkbaar niet de dingen in zaten die mijn pony nodig had. Ach gut nu krijgt ze per dag max 2 kg muesli en de rest kuil
muesli's bevorderen het kauwen waardoor ze het voer ook beter opnemen/verteren (is mij vertelt)
persoonlijk geloof ik dat ook wel aangezien mijn pony met muesli beduidend minder voer nodig heeft en er ook beter uit ziet. voordeel van muesli's vind ik dat er minder bijproducten in zitten als in brokken.

en wat betreft de stijvigheid en stramheid... mijn pony is daar met muesli ook mee vooruit gegaan! maar goed ik weet niet of dat een toevalstreffer was? wel moet je er rekening mee houden dat oudere paarden gewoon even de tijd nodig hebben om weer op gang te komen om weer lekker te lopen. veel beweging/weidegang helpt daar ook wel aan mee Pling

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:17

oudere dieren mogen juist wel wat extra vind ik,dus ben het niet eens dat er teveel krachtvoer gegeven word.

haal inderdaad wel een muesli,en eventueel supplement tegen de stijfheid?
dacht dat vitamine E wel heel goed was,maar als je bijvoorbeeld de reformmuesli van havens zou halen,dan zit daar net weer wat meer vitamine E in, en kruidene tc..
info:
http://www.paardenvoeders.nl/page11.html

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:18

3/4 is dat 3 tot 4 of driekwart?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:19

Rianneke schreef:
geef je 2 keer daags 3/4 kg? dat is 6/8 kg per dag...
vind ik persoonlijk erg veel voor een pony met weinig arbeid.
ik zou er voor kiezen om over te gaan op een goede muesli. ik ben zelf een aantal jaren geleden ook over gestapt op een muesli om mijn ouwe pony (ze is nu 29) goed te voeren... van brokken ging ik er steeds meer in pompen aangezien daar toch blijkbaar niet de dingen in zaten die mijn pony nodig had. Ach gut nu krijgt ze per dag max 2 kg muesli en de rest kuil
muesli's bevorderen het kauwen waardoor ze het voer ook beter opnemen/verteren (is mij vertelt)
persoonlijk geloof ik dat ook wel aangezien mijn pony met muesli beduidend minder voer nodig heeft en er ook beter uit ziet. voordeel van muesli's vind ik dat er minder bijproducten in zitten als in brokken.

en wat betreft de stijvigheid en stramheid... mijn pony is daar met muesli ook mee vooruit gegaan! maar goed ik weet niet of dat een toevalstreffer was? wel moet je er rekening mee houden dat oudere paarden gewoon even de tijd nodig hebben om weer op gang te komen om weer lekker te lopen. veel beweging/weidegang helpt daar ook wel aan mee Pling

Clown
Driekwart kilo bedoeld ze lijkt me Haha!.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:22

Pavo natures best. Dat is een kruidenmuesli. Daar hoef je minimaal een kilo van per dag te geven om ervoor te zorgen dat je paard voldoende vitamines binnen krijgt. Dit dan evt. in combinatie met een summer fit koek. Daar zit weinig energie in, maar wel veel vitamines. Als er dan gereden is kun je evt nog wat extra muesli geven. Maar als je paardje voor de rest niets doet, zou ik hem sober voeren.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:23

Op de site van pavo kun je gericht een voedingsadvies krijgen.....(kosteloos)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:27

Je schema ziet er best goed uit volgens mij.

Mijn 23-jarige (met pensioen, dus vergelijkbaar) krijgt 2 x 3/4 en 1 x 1/2 biks (pavo condition) = per dag dus 2 kilo in totaal.
plus 2 x per dag 2 plakken hooi,
en als extra 1/2 voerschep muesli (subli zonder) 's avonds.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:03

Ezumii schreef:
Driekwart kilo bedoeld ze lijkt me

zo had ik het niet gezien Bloos ik dacht echt dat ze em 6 tot 8 kg per dag gaf... (en dat is voor een paard wat weinig doet echt teveel Clown )

dan haal ik me verhaal van teveel krachtvoer terug Haha!

maar ik blijf er wel bij dat een muesli voor oudere paarden "beter" is... van calvalor hebben ze trouwens een speciale senior muesli Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:32