Wilgentakken als extra voor mijn paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Wilgentakken als extra voor mijn paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 18:43

Ik heb ergens gehoord dat het het heel gezond is om je paard afentoe wat wilgentakken te voeren als afwisseling en dat dit heel ":goed is voor de spijsvertering! Wie kent dit nog meer? En heeft het wel eens geprobeerd? En mijn vraag is dan Ik ga er vanuit dat ze de takken van een knotwilg gebruiken en niet van een terreurwilg ofzo? En als het echt zo is dat dit heel gezond is wil ik dat weleens proberen erbij te geven aan mijn jonge paard maar dan is de vraag: Waar kan ik dit halen? Hoe kom ik dan aan wilgentakken? Weet iemand hier meer van? En hoe kom ik er aan? En kost dat veel geld? Wie kan mij helpen met info? Op het internet kon ik verder niet veel vinden?

Dees

Re: Wilgentakken als extra voor mijn paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:46

Een wilgentak zaag je gewoon van de boom af Haha!

Ik gebruik het niet als 'voer', maar die van mij zijn er wel verzot op af en toe zo'n tak te schillen. Leuk voor het vermaak, ze zijn er zo een tijdje mee zoet.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:48

Hier idem dito, en inderdaad, gewoon zagen!

Het is ook goed overigens voor hangend schaal/rooster. (tandvlees dat dus neigt dikker te worden dan de tanden) Mijn paard is er gek op om het af en toe helemaal af te knabbelen. Je moet wel op letten dat er niet al te scherpe uiteindes aan zitten, je zal zien dat ze er echt mee gaan gooien, en dan is zon scherpe kant wel een beetje gevaarlijk.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:03

In wilgentakken (smalbladige wilg) zit acetylsalicylzuur.Dit is een middel tegen reumatische en neuralgische pijn, koorts, en andere pijn. Je kan het vergelijken met aspirine.
Je kan kijken waar deze wilgen staan (bij knotwilgen heb je de meeste kans, omdat deze regelmatig gesnoeid worden). Je kan aan de eigenaar of gemeente vragen of je de takken mag hebben als de boom gesnoeid gaat worden.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:55

Mijn paard is er ook gek op, dat het ook nog een werking heeft tegen reumatische pijn wist ik niet. Wilgen staan bij ons langs de bak en vlakbij in het park dus ik ga er nu ook maar eens wat meer van plukken Knipoog.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:56

Het schijnt inderdaad goed te zijn voor je paard.

En ik moest een beetje lachen om jouw "terreurwilg". Clown Het is een treurwilg. Tong uitsteken

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:59

Jammer dat je wat ver weg zit, anders zou je hier langs kunnen komen met je snoeischaar. Mijn merrie zit dagelijks met haar snufferd in de wilgenboom. Lachen

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:02

Een dikke tak (balkje) aan een ketting in de stal is een leuk knabbel speeltje en de dunne takjes eten ze op hier.

Gewoon even bij een boer vragen die knotwilgen heeft staan, ze moeten toch elke twee jaar kaal gesnoeid worden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:13

Bedankt voor de tips! Nu weet ik zeker dat het geen kwaad kan! Nu alleen nog in de gemeente knotwilgen zien te vinden ahahah om te kunnen geven aan mijn paardje!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:17

Let er wel op dat het onbespoten wilgen zijn!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:18

Wij geven onze pony en ezels ook altijd wilgentakken, samen met riet, populier enz.
De takken zelf (ook zonder bladeren) vinden ze ook heerlijk om af te knagen. Bij ons blijft er geen schors meer over Haha!

Ik heb nog nooit van bespoten wilgen gehoort Huilen van het lachen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:19

Wel opletten dat je je paard niet teveel geeft. De paarden van een vriendin van me zijn een keer een week niet te rijden geweest omdat de tuinman de wilgentakken in de wei had laten liggen na het snoeien. De paarden hadden er zoveel van gegeten dat ze knetter stoned waren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:20

Overvoeren is met niks goed, gewoon een paar takjes is genoeg. Wij geven ook niet elke dag.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:23

Ilzjuh schreef:
Het schijnt inderdaad goed te zijn voor je paard.

En ik moest een beetje lachen om jouw "terreurwilg". Clown Het is een treurwilg. Tong uitsteken

hah ik vond hem ook grappig die terreurwilg.
Ik geef mijn paardje ook wel eens een tak ervan maar niet ipv zijn voer. Meer als vermaak. En hij vindt het heerlijk!

Ik heb ook gehoord dat het goed is maar weet verder niet waarom. Vind dit wel heel logisch klinken.
omaas schreef:
In wilgentakken (smalbladige wilg) zit acetylsalicylzuur.Dit is een middel tegen reumatische en neuralgische pijn, koorts, en andere pijn. Je kan het vergelijken met aspirine.
Je kan kijken waar deze wilgen staan (bij knotwilgen heb je de meeste kans, omdat deze regelmatig gesnoeid worden). Je kan aan de eigenaar of gemeente vragen of je de takken mag hebben als de boom gesnoeid gaat worden.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:29

Fiffill schreef:
Wij geven onze pony en ezels ook altijd wilgentakken, samen met riet, populier enz.
De takken zelf (ook zonder bladeren) vinden ze ook heerlijk om af te knagen. Bij ons blijft er geen schors meer over Haha!

Vooral knotwilgen bespuiten ze vaak met insecticiden. Zou er niet zo luchtig over doen, als je paard dit binnenkrijgt is het puur vergif.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:52

Wij hebben jaren terug speciaal voor de paarden langs een zijde van de wei wilgen gepoot.
Vooral in het voorjaar en zomer zijn ze gek op de takken en halen van gesnoeide takken de bast er zelfs helemaal af.
De in een ander bericht hier, benoemde Jan Jonas vertelde jaren terug dat paarden in het wild vooral in het voorjaar graag van wilgen knabbelen vanwege het verhoogde Magnesiumgehalte in de wilg.
In het najaar zoeken paarden in het wild graag eikenblad en schors vanwege het ijzer wat in de eik zit.

Ook als een paard pijn heeft knabbelt het graag aan wilgen.
Dit hebben we een jaar terug ondervonden bij een van onze merries die een vreselijk gebitsprobleem en daardoor kapotte wangen bleek te hebben na een prutser van een paardentandarts.
Het zieke dier wilde helemaal niets meer eten. Zelfs het verse gras in de wei niet meer.
Ze nam alleen nog maar wilgenblad.

Groetjes, Henny

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:54

evita_ schreef:
Fiffill schreef:

Vooral knotwilgen bespuiten ze vaak met insecticiden. Zou er niet zo luchtig over doen, als je paard dit binnenkrijgt is het puur vergif.

Ik denk er ook niet aan omdat alle bomen op ons terrein staan. Suf van me, dat is buiten gewoon in de gemeente misschien wel anders.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:07

Hier staan ook gewoon enkele wilgen op eigen terrein, die worden nooit bespoten.

Maar ik geloof eerlijk gezegd niet dat wilgen langs een fietstraject oid wel bespoten worden.

Wat is het doel van het bespuiten van wilgen?
Die dingen worden toch juist geplant omdat ze zo weinig onderhoud nodig hebben?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 22:45

Kun je die wilgen nu ook gewoon met bladeren geven? iemand een rijtje wat je zoal veilig aan je paard kan geven? Zoals ik al las populier, eiken? Hoewel ik juist bij eiken weer lees dat je op moet passen voor zn rups?? Dus als je paard eikeltjes eet is het niet erg? Die staan er wel genoeg in de buurt bij mij. Maar wilgen heeft een extra gezonde functie. Nou ja maar eens proberen dan> En haahah dat terreurwilg ahaha was een tikfout laat op de avond. Treurwilg klinkt iets vriendelijk. En nee ik wil het niet inplaats van zijn voeding geven maar puur als afwisseling. Hij is nog jong en wil hem graag vermaken met wat anders afentoe. Vandaag heeft hij een zoutblok gekregen. En ja hoe weet ik nu als er langs de weg waar ik weleens wandel knotwilgen staan die niet bespoten zijn? Zou de gemeente zover gaan dat ze die knotwilgen elke keer in gaan spuiten? Lijkt me niet toch? maar ja moet het wel zeker weten want zit niet te wachten op problemen maar meer op lol ahaha.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:33

die bladeren eten ze bij mij op stal wel (hihi, ik zaag soms gewoon een tak van 4m. af en geef die in zijn geheel in de paddock).

Berken idem dito. Net weer, nu de takken weer voor de verlichting hangen.. hup, zaag erbij, snoepen maar Tong uitsteken

Jonge opkomende populieren worden hier altijd meteen getopt - dan rekken ze over het schrikdraad heen en dan is de kruin er al weer afgegeten.
Eiken kunnen ze idd beter vanaf blijven - die eikels zijn zeker niet goed voor ze. Het hoe en waarom weet ik verder niet zo precies

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 21:42

Oke thanks voor alle tips! gaan we maar eens proberen te vinden al die lekkere afwisselings dingen. Dan heeft mijn paard straks weer wat te doen in de stal en buiten. Het is wel zn typje wat lekker met zn speelbal zou kunnen spelen ga ik ook nog doen een skippybal geven ofzo.

Luna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:58

is het beter om ''ferse'' wilgentakken te geven, of mogen ze ook al wat langer van de boom af zijn?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:05

de wilgenbomen zijn bij ons ook al aangevallen door de paarden, ze zitten er elke dag met hun neus in Nagelbijten / Gniffelen, wilgentakken helpen ook mee met het verharen Ja

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 23:26

Denk dat vers het lekkerste is dus meteen van de boom af geven. En anders niet meer dan 2 dagen later denk ik zo anders zijn die bladeren ook zo verlept..maar weet niet of het verder nog kwaad kan..mijn paard van die wilgentakken wel heel lekker. De skippy bal vond hij saai...paraplu is heel eng dus die oefenen we nog.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:48

Bij ons staan ook aan het laantje achter de stal een hele rij wilgen, knotwilgen.
Ik hang ook soms een bosje in stal voor de avonduurtjes Lachen