veulen en voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 07:52

hallo

ff een vraagje:
in november komt mijn merrieveulen bij me wonen, ik heb de fokker al gevraagd of ze een zak voer wil bestellen van wat ze gewent is maar ik vraag me af wat jullie advies is om haar te geven.
Ze is 5 maanden als ze bij me komt staan, ik ben wei aan het "sparen" dus ze gaat dan nog samen met mijn andere paarden de wei op.
Ik weet al wel hoe ik de introductie wil gaan aanpakken maar ik vraag me af hoe lang ik haar veulenbrok zal geven en hoeveel.
Naast wei krijgen mijn paarden straks ook hooi, op dit moment hebben ze voldoende aan gras en af en toe een handje brokjes. Na het rijden een half schepje of minder.
Heeft iemand hier ervaring mee?

groetjes Joyce

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:50

toen mijn paardje als veulen bij mij kwam ben ik hem eigenlijk gelijk basisbrok gaan geven, let wel op dat de brok niet al te groot is want anders ze miss een slokdarmverstopping krijgen.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:36

Zelf lijkt mij het voor een goede groei wel belangrijk om een veulenkorrel te geven. Zelf geef ik die van mij Veulenkorrel van Havens.
Hoeveel je moet geven hangt af van:
- De leeftijd van het veulen;
- Wat wordt het gewicht van het veulen als ze uitgegroeid is (geschat, bijv. warmbloed ongeveer 600 kg, Haf ongeveer 450 kg)?
- Hoeveel uur per dag staan ze op de wei?
- Hoe lang is het gras van de wei waar ze op staan?
- Hoeveel ruwvoer krijgt ze daarnaast nog?
En aan de hand daarvan kan je de hoeveelheid krachtvoer bepalen. Zelf heb ik een Hafveulen gekocht (nu alweer jaarling) en zij krijgt 's zomers 1 kg krachtvoer en 's winters 1,5 kg (ivm voedingsstoffen in het gras). Ze staat van 8 tot 5 op de wei en krijgt daarnaast nog 2 kg hooi. De weiden zijn bij mij redelijk schraal (niet te lang en niet veel bemest)

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:08

Echt ik zweer bij ruwvoer, brok is in mijn ogen echt niet nodig hoor naast gras en goed hooi! Daar heeft een veulen echt genoeg aan!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:25

ik kies er bij veulens zelf voor om ze of goede weidegang te geven met
of weidegang met bijvoer van onbeperkt goed ruwvoer (hooi)
als bijvoeding geef ik vit/min supplement en geen brokken
ik vind het risico op te veel aan voedingstoffen te groot
en een te zwaar veulen vind ik ook een veel te groot risico op ocd etc

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:28

Mijn shetland veulen heeft tot ie 1jaar was veulenbrok gekregen, en nu krijgt hij een halve kilo basisbrok. Hij krijgt verder geen gras, alleen hooi.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 20:37

oke
bedankt voor de antwoorden.
Ik ben wel iemand van op het oog voeren en vooral voor ruwvoer hoor, maar vraag me toch gewoon beetje af wat ik het beste kan doen.
Ik denk dat ik haar straks veulenbrok erbij ga geven, ongeveer een kilo, de wei is hier ook niet zo vet, ik geef dagelijk een randje erbij, ik heb meerdere weitje en daarin heb ik een draad gezet, deze schuif ik dagelijks op, zo hebben ze elke dag weer een beetje erbij.
Dat ik wei spaar voor als ze straks komt is ook ivm de introductie, dat ze ook nog voldoende afleiding hebben, ik voer tegen die tijd waarschijnlijk hooi erbij, ik heb grof hooi voor de paarden. (nahja, een D pony van 7 jaar, een welshje van 3 en een tennessee walker van 3 jaar) en dan straks mijn mangalarga marchador veulentje. Spannend hoor.

bedankt voor de tips, meer tips zijn welkom

groetjes Joyce

Riwan

Berichten: 68
Geregistreerd: 09-10-06

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:46

Veulen bij ons kreeg ook alleen basisbrok.

mental11
Berichten: 171
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Ginder

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:02

Hoi
Ik voer PAVO veulenbrok bij. Maarehhh...er staat vanaf 5 weken ofzoiets, en zij is nu 8 weken en niet erg geinteresseerd. Max een handje ofzo. Ze wordt een D-pony dus is ook niet erg groot.
Ik bied het aan, als ze er niet gretig op is, ga ik ervan uit dat ze bij mamse genoeg heeft, plus het gras dat ze knabbelt.

Gabon

Berichten: 1208
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Diemen

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:06

mental11 schreef:
Hoi
Ik voer PAVO veulenbrok bij. Maarehhh...er staat vanaf 5 weken ofzoiets, en zij is nu 8 weken en niet erg geinteresseerd. Max een handje ofzo. Ze wordt een D-pony dus is ook niet erg groot.
Ik bied het aan, als ze er niet gretig op is, ga ik ervan uit dat ze bij mamse genoeg heeft, plus het gras dat ze knabbelt.

Weet je ook heel toevallig uit je hoofd hoeveel zo'n zak kost?

Anoniem

Re: veulen en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:44

VSW --> VS.