hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 13:52

hallo ik ben daniëlle. ik geef me pony vaak lijnzaad, niet olie maar egte lijnzaad... je moet ze wel altijd even koken en daarna geef ik ze altijd als ze een beetje zijn afgekoelt... maar hoeveel mag je daar nou van geven ?? Verdrietig
groetjes mij en alvast bedankt!! Haha!

8nnemiek

Berichten: 43519
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:32

Ik heb pas in een topic gelezen dat ze maximaal 100 gram per dag mogen.
Je moet het inderdaad wel lang genoeg koken, minstens 10 minuten, zodat al het giftige blauwzuur eruit is.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 23:56

Bij een paard van zo'n 600kg mag je max 200gr ongekookt en ongebroken lijnzaad geven en 100gr als het gebroken lijnzaad is.
Gekookt lijnzaad mag je meer van geven omdat je daar het gif uitgekookt hebt.
Heb je een pony van 300kg mag je dus resp. 100 en 50gr ongekookt geven.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:31

Ongekookt kan je het opzich wel geven, maar dit kan echt NIET in een vaste voerbak, want het blauwzuur blijft vooral in de voerbak zitten. Dus het kan ongekookt, maar dan moet je het DIRECT voeren en daarna meteen de voerbak schoonmaken (daarom doe ik dat dus in een losse emmer, veel makkelijker schoon te maken).

Koken inderdaad minimaal 10 minuten, maar even een vraagje over het koken: moet je het nog afgieten? Want het wordt zo'n drap en hoeveel water doen jullie erbij? (uitgaande van 100 gram)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:09

Ik geef de drap erbij, vinden ze heerlijk Haha!
En meestal in ruim water, hoeveel precies weet ik niet, let ik nooit zo op... Als het maar niet kan droogkoken.

En hoezo blijft het blauwzuur in de voerbak zitten? Heb ik nog nooit gehoord. Het komt nl juist vrij als het verteerd wordt en in gebroken vorm dus sneller dan bij heel zaad.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:53

Djilan schreef:
En hoezo blijft het blauwzuur in de voerbak zitten? Heb ik nog nooit gehoord. Het komt nl juist vrij als het verteerd wordt en in gebroken vorm dus sneller dan bij heel zaad.

Bedankt voor je antwoord! Maar hoe of wat weet ik niet, misschien is het ook niet het blauwzuur (was wel tegen giftigheid ofzo, maar wat?), maar je kan het iig wel ongekookt geven, maar dan zoals beschreven: direct voeren en als ze het op hebben direct de voerbak schoonmaken. Maar verder, geen idee!
Maar mijn paard heeft met gaskoliek (mogelijke oorzaak zand) bij de kliniek (De Lingehoeve te Lienden) gestaan en dat is wat de DA me daar vertelde. (het betreft wel hele zaadjes)

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re: hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:06

Ik vulde altijd een derde van een mok met lijnzaad (ongekookt en ongebroken) en schonk daar kokend water over tot mok gevuld was.
Af en toe roeren en na ongeveer 25 minuten gooide ik het over het voer, wanneer het niet meer zo heet was.
Was overigens ook aak door de slobber.
Inclusief drab.
Ze vond het héérlijk Ja
Paard had een goede stoelgang Haha!

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:08

Voeren jullie lijnzaad standaard elke dag? (als 'vast onderdeel van het rantsoen')

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:44

Volgens mij is een keer per week genoeg, tenminste dat zei de veearts tegen mij, ik ga er ook maar mee beginnen, mijnus had laatst ook koliekjes...

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Re: hoeveel lijnzaad moet je je paard geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:44

Ongekookt lijnzaad mag alleen samen met het voer gegeven worden.
Wat blijft liggen in de bak moet je weghalen om te voorkomen dat het paard later
de lijnzaad gaat eten zonder voer er bij.

Zelf kook ik het, ik doe ongeveer 200-300 gram in een flinke pan met ongeveer 2 liter water.
Aan de kook brengen en heel zachtjes een minuut of 20 door laten koken.
Je krijgt dan een behangersplak-smurrie.
Af laten koelen en eventueel mengen met voer, appeltje, worteltje, ook handig om medicijnen in te verstoppen.
Dit is genoeg voor 2 pony's, ik krijg de emmers netjes uitgelikt weer terug. Haha!
Ik geef het tijdens de rui een paar keer per week.