op vakantie : wat met voeding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vuyatela

Berichten: 578
Geregistreerd: 11-06-07

op vakantie : wat met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 11:21

Ik vertrek nu zondag op vakantie en zie het niet echt zitten om mijn dikkertje achter te laten!
Ik heb nu wel een ontzettend goeie staleigenaar die er alles aan zal doen om hem goed te verzorgen en die ik ook 100% vertrouw!! Haha!

Maar nu zit ik wat in de knoop met voeding...
Mijn paard zit heel goed in de huid, misschien wel iets te goed...

Zijn voedingsschema nu :
8 - 20h : op het land in kudde op een groene weide
's morgens : 1 PAVO summerfit koek
's avonds : 4 handjes sportmuesli + haver + wat worteltjes er doorheen
voor de nacht voordrooghooi in de stal
Himalaya liksteen in de stal

Hij heeft zijn korrels en haver nodig omdat het paard anders niet vooruit te krijgen is.
Maar nu ik weg ben heeft ie die extra energie in mijn ogen niet echt nodig...

Wat zouden jullie doen?
Het houden op de koek 's morgens en 's avonds bij het binnenkomen een paar worteltjes als de anderen gevoerd worden? En pas terug beginnen met muesli als ik terugben.
Of toch de sportmuesli aanhouden?

Hij heeft echt 10 dagen vakantie en moet niets anders doen dan grazen en spelen met weidegenootjes!!
Ik ben nog niet zo thuis in die voedingdingen en vandaar dat ik jullie om raad vraag...

W_A_J
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-08-07

Re: op vakantie : wat met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:28

Het best kan je de voeding niet zo drastisch veranderen.
dat is niet goed voor je paard.
je kan wel ( ik weet niet hoelang je nog hebt ) een beetje beginnen met afbouwen
en dan als je weggaat inderdaad wat minder geven,
maar niet in 1 keer.

Vuyatela

Berichten: 578
Geregistreerd: 11-06-07

Re: op vakantie : wat met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:35

Ik heb ook op Pavo.nl n beetje opzoekingswerk gedaan...
Ik vertrek zondag.

Het plan is :
Om hem vanaf vandaag ipv de 4 handjes muesli een halve schep Pavo Basic Plus te geven ( basiskorrel) en dat moet overeenkomen met de hoeveelheid aan muesli met wat worteltjes.
Doel is : krachtvoer te blijven geven maar dan met lage suikerwaarde + lage energiewaarde.

Als ik dan terugkom is het weideseizoen bijna om en dan ga ik de beide beginnen mengen :wel stilaan uiteraard.
Dan is de verandering voor hem ook niet zo drastisch...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Re: op vakantie : wat met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:33

die 4 handjes muesli zou ik niet moeilijk over doen hoor, gewoon niet geven als je weg bent. Die extra energie heeft ze in de vakantie echt niet nodig. De hele dag in de wei, betekend dat ze de hele dag door lekker ruwvoer eet, dus het niet zo dat ze niks krijgt. Ik zou geen vervangend voer ervoor halen. Helemaal omdat ze dat niet gewend is. Nieuw voer kun je altijd het beste laten wennen door het te mixen met het oude voer. Bijvoorbeeld als je definitief overstapt naar een andere voeding. In dit geval zou ik het niet doen.
Het is maar een korte periode. Gewoon de extra energie niet voeren. Een lekker worteltje daarvoor in de plaats.