Bix/korrel of mengeling in functie van vertering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaat_E

Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Bix/korrel of mengeling in functie van vertering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:19

Hoi,

Ik heb een merrie van 24 die de neiging heeft om mager te worden als haar voer niet helemaal goed zit.

Ze staat 6 maanden per jaar op de wei en 6 maanden op een pensionstal.
Nu staat ze op de wei.
Ik voerde eerst Cavalor (Perfomix, want van Seniorix werd ze magerder), maar ben owv praktische zaken overgeschakeld op Aveve.
Ik heb eerst de gewone paardenmengeling gegeven, maar nu krijgt ze sinds kort sportkorrel.
(Ik wou korrel proberen omdat ze erg morst met haar mengeling en ik de korrel eventueel kon weken.)

Ik heb de indruk dat ze van korrel sneller bijkomt dan ze van mengeling zou doen, zelfs als ik de korrel niet week.

Mijn idee is dat ze de korrel beter kan verteren dan de mengeling en dus de voedingsstoffen beter kan opnemen.
Wat denken jullie hierover?
Kan dit? Of zoek ik het te ver?
(Ik meld er even bij dat ze soms onverteerde granen in haar mest heeft zitten.)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Bix/korrel of mengeling in functie van vertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:27

een korrel of een muesli zal makkelijker verteerbaar zijn dan een graanmengeling...
in korrel en mueslies zijn de basis ingredienten behandelt, gekookst, ge-expandeert etc etc waardoor ze makkelijker te verwerken zijn tot energie n bouwstoffen in de spijsvertering

nadeel van brok/korrel is alleen dat er vaak ook een aanta; ballast stoffen inzitten die de brok kleur, geur en vorm geven die het paard niet kan verwerken tot zinvolle stoffen en dus wel verwerkt moeten worden door lijf en organen etc terwijl het niets toevoegt