paard dat zand eet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

paard dat zand eet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 11:21

Pff, je word er hopeloos van.
Vorig jaar besloot mijn verzorgpaard ineens happen met zand weg te werken, nadat hij ziek was geweest. Hij had tot dat moment geen liksteen en die is er meteen gekomen (himalaya steen), zowel in de wei als in de stal. In de wei at hij er niet van, dus tegewoordig alleen nog op stal.
Toch merk ik nog steeds dat hij ineens periodes heeft dat hij weer zand staat weg te kauwen in de wei. Het is wel verbeterd en hij doet het niet constant, maar het blijft.
Wat kan ik hier nog meer aan doen, kunnen er andere redenen zijn als een mineralen en zouten tekort om zand te eten?

Overigens is het paard al een beetje op leeftijd (18), word niet super intensief bereden en krijgt vooral brood, wel wat brok (ongeveer 2 flinke handen) met af en toe een klein beetje muesli en staat overdag constant in de wei, zo'n 12 uur.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: paard dat zand eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:24

die van mij eet ook zand als ze in de bak staat,
liksteen hielp ook bij mij niet,

ben nu met gekookt lijnzaad bezig. daarvan wordt gezegt dat het helpt het zand mee te nemen uit de darmen.
k kan haar toch niet laten stoppen met zand eten.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: paard dat zand eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:57


Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: paard dat zand eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:43

Ik had bij mijn paarden likstenen in de stal en in de bak, want ze konden toen nog niet in de wei (was opnieuw ingezaaid).
Maar: ik ben weg, mamsie belt, paard wil niet eten ik kom thuis, DA erbij darmontspanner en het ging goed. Paar uur later er weer zo doorheen geklapt, weer DA erbij: ga maar naar de kliniek. Oorzaak: MEGA gaskoliek met als mogelijke oorzaak zand. Sindsdien (gelukkig nu nog maar 1/2 dagen, ben aan het opbouwen met wij) met muilkorf om in de bak. Het is niet ideaal, maar hij knuffelt nog wel met zn vriendinnetje en het ziet er wel zielig uit, maar hij gedraagt zich niet zielig.

Het probleem met tekorten zijn vaak overschotten. Zo kan een overschot van het ene mineraal ervoor zorgen dat een ander mineraal niet meer goed opgenomen kan worden, waardoor dus een tekort ontstaat.
Mijn paard ging ook stront eten en heel veel aan de liksteen likken, je zou zeggen tekort. Met DA overlegt en likstenen weg gehaald: wat denk je? Geen stront meer gevroten sinds die tijd!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: paard dat zand eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:54

Ik geef preventief een kuurtje zandweg (van Excellent).
Het is vreselijk duur spul, maar het werkt wel.
Na een paar dagen toedienen zie ik soms mestballen compleet gevuld met zand eruit komen.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Re: paard dat zand eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:14

Ik zit op dit moment met het zelfde probleem.
Mijn nieuwe aanwinst Tindur een ijslander van 6 jaar eet al vanaf het begin dat hij bij mij is zand.
De eerste keer deed hij het onder het rijden,daarna op een andere stal standaard in de paddock.
Zelf onder het longeren stopte hij om een hap zand te nemen.
Via internet werd er gezegd dat zand eten ook uit verveleing kan komen,maarja Tindur eet het ook onder het rijden en longeren.
Ik heb nu sand clear voor hem,hij moet het nog krijgen maar het is zeker van belang omdat ze een vergrote kans op koliek hebben.En ik ben ook erg bang dat de boel verstopt gaat zitten.
Ik ga hem nu goed observeren,hoevaak hij zand eet,welk zand,waar en hoeveel.
Als ik dan een beetje een inschatting heb van hoevaak en hoeveel hij het doet dan kan ik met de dierenarts overleggen wat handig is om te doen.
In de ruitersportwinkel werd gezegd dat paarden die een maagzweer hebben ook vaak zand eten,of dit waar is weet ik niet.
Ik zou je paard goed in de gaten houden en schrijf op wanneer hij zand eet,hoeveel en wat hij/zij toen aan het doen was.En een kuurtje sand clear zodat de boel in ieder geval niet verstopt raakt en je paard geen koliek krijgt.
Succes ermee!

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: paard dat zand eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:14

Inderdaad. Mijn paarden geef ik ook elke 4 weken Sand Clear (verschilt erg in prijs, goedkoopste was €20/kg).
Daarnaast: zou je misschien de zanderige stukken in de wei kunnen afrasteren met van die prikpaaltjes met stroom erop, zodat hij gewoon niet bij de water/zandplekken kan komen.
Succes ermee!

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: paard dat zand eet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:07

ik ken sandclear wel en weet ook wel hoe ik er voor kan zorgen dat hij geen koliek krijgt. Het was meer bedoelt informatief omdat ik graag zou willen weten waar het nog meer van kan komen buiten een tekort aan mineralen.

Lees in dat topic van Djilan dat het redelijk normaal is dat ze af en toe wat zand meepakken, dus ik maak me iig niet meer zoveel zorgen. Het is niet meer zoals vroeger dat hij echt naar de zandberg rende en begon te schrokken, maar inderdaad af en toe eens een hapje.
In ieder geval al bedankt!