lijnzaad, zonnebloemolie en ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ladylay

Berichten: 3984
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Santa Barbara, California USA

lijnzaad, zonnebloemolie en ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 22:53

heb al heel wat topics gelezen hier en ook al wat wijzer geworden.
mijn pony krijgt elke dag een scheut zonnebloemolie, en wil nu ook beginnen met lijnzaad...
weet nog niet hoevaak ik dat moet doen iedere dag of 3 keer in de week ?

ik wil er graag een slobber voor maken, vooral voor in de winter...
wat energie en alles geeft....
wie heeft tips aanraders en misschien wel een site hiervoor ?

en zemelen ? ik las dat dat voor de ontlasting is, maar ook alleen maar ?

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: lijnzaad, zonnebloemolie en ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:56

Zemelen zijn super voor het darmstelsel/de spijsvertering en kun je elke dag voeren idem met lijnzaadolie. Mensen gebruiken dat laatste vaak in het voor- en najaar, zodat hun paard beter door de beharing heen komt.

ladylay

Berichten: 3984
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Santa Barbara, California USA

Re: lijnzaad, zonnebloemolie en ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 23:05

okay, thanks en dit geld dus ook voor lijnzaad zelf ...wat lijnzaadolie doe ik niet Knipoog

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: lijnzaad, zonnebloemolie en ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:58

Lijnzaad moet je in ieder geval koken, maar dat wist je vast wel he? Die slijmerige pap helpt ook om zand af te voeren, als je paard wel eens op het zand staat. Ik weet niet of daar een maximum aan zit.
Ik voer zelf lijnzaadolie, en daar mag je maximaal een dopje per dag van voeren heb ik ooit gelezen, weet alleen niet meer waarom dat was Bloos
Zonnebloemolie heeft ongeveer dezelfde werking als lijnzaadolie, dus ik denk ook ongeveer hetzelfde als lijnzaad. Is alleen een stuk goedkoper.

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: lijnzaad, zonnebloemolie en ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:19

MysticTinker schreef:
Lijnzaad moet je in ieder geval koken, maar dat wist je vast wel he? Die slijmerige pap helpt ook om zand af te voeren, als je paard wel eens op het zand staat. Ik weet niet of daar een maximum aan zit.
Ik voer zelf lijnzaadolie, en daar mag je maximaal een dopje per dag van voeren heb ik ooit gelezen, weet alleen niet meer waarom dat was Bloos
Zonnebloemolie heeft ongeveer dezelfde werking als lijnzaadolie, dus ik denk ook ongeveer hetzelfde als lijnzaad. Is alleen een stuk goedkoper.


Als je gekookt lijnzaad wil gebruiken, moet je zeker dit 10 minuten laten koken. Anders komt er blauwzuur vrij, en dit is op den duur kankerverwekkend. Let vooral op, dat het niet overkookt, want deze snot krijg je niet makkelijk van je aanrecht af. Bloos
Dit gekookte aftreksel, is vooral goed bij darmproblemen en inderdaad bij zandkoliek.
Het werkt ook bij zweren d.m.v. een compres als een soort trekzalf.

De lijnzaadolie helpt alleen maar voor de huid, deze doet weinig voor de darmen. Zonnebloemolie doet niet erg veel, beter kan je dan maiskiemolie gebruiken, dit is door de vit E ook goed voor de hormoonhuishouding.
En als je een olie gebruikt, neem dan wel de biologische, anders stop je er nog allerlei afgewerkte troep in.
Voor allerlei schimmels etc, ook inwendig, kan je heel goed kokosolie gebruiken. Dit is trouwens geen olie maar lijkt een beetje op zeep.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: lijnzaad, zonnebloemolie en ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:04

De dierenarts (van De Lingehoeve te Lienden) had mij aangeraden om of lijnzaad te voeren of SandClear (ivm gaskoliek door zand eten). Lijnzaad moet je inderdaad koken en zij had het over 100 gram per dag.