Mijn paard eet modder :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:33

Hallo, ik ben niet helemaal zeker of het hier goed staat maar dan tem je maar.

Zoals de titel al zegt heeft mijn paard een rare gewoonte gekregen: ze eet modder. Gisteren zag ik, toen ik haar aan het afspuiten was dat ze aan modder aan het likken was (ik spuit haar af op gras, dus ze kon evengoed gras eten). Ze had echt het gras eraf gegeten en ervoor gezorgd met haar tong dat ze aan de modder kon. Vandaag deed ze het opnieuw. Ik wou haar hoofd nog omhoog doen, maar het was al te laat: ze was op een stuk modder aan het smakken_op precies dezelfde plaats als gisteren. Heb het er geprobeerd uit te halen, maar dat lukte niet.

Vitaminen of mineralen komt ze denk ik niet te kort. Ze heeft een liksteen en krijgt ook nog een soort supplementje bijgevoerd. Weet iemand waarom ze dit doet, want ik vind het maar vreemd Clown . Ook omdat ze het nog nooit gedaan had. Misschien zit er iets wat ze lekker vindt in de grond/modder op die plaats? (ze heeft het dus 2x op exact dezelfde plaats gedaan)

Bedankt alvast Lachen.

ForrestFruit
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:38

modder en gras eten wordt ook wel gezien als een stal ondeugd...

Daphne__
Berichten: 12484
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:40

gras eten is geen stal ondeugd hoor Clown

maar pas wel op met het modder eten want dat is heeel slecht.
ik weet niet waarom ze dat zou kunnen doen..
succ6

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:44

misschien eens een kuurtje "sandclear" ofzo geven om te zorgen dat ze geen zandkoliek krijgt

Lynn_Nikita

Berichten: 25527
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:45

heeft ze ook een zoutblok tot de beschikking?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:50

In de beginpost staat dat ze dat heeft L_N.

Mijn paard doet dit ook. En met goed observeren ben ik er uit dat ze niet zomaar modder eet, maar het liefst echte klei. Ze graaft een paar happen op en eet dat op en dan is het genoeg...
Ben wel benieuwd of hier mensen reageren die uit kunnen leggen waarom en wat ik er aan zou kunnen doen. Zelfde als TS dus...

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 21:34

@ForrestFruit : Gras eten een stal ondeugd? Uh. Goed dan Clown (en hooi eten ook? Tong uitsteken ). Maar heb je dan een oplossing?

@Daphne__: waarom is dat zo slecht? Ik kan me goed inbeelden dat een paardenmaag daar niet voor gemaakt is maar, is het echt super slecht of valt het nog mee? En waarom?

@atreyuevita: Ze eet heus niet veel, 1 hap. Dus om dan direct een zandkuur te gaan geven vind ik een beetje overdreven.

@Lynn_Nikita: ja hoor Lachen.

@Nickeltje: jij zit dus met hetzelfde (vreemde probleem). Bij mij eet ze ook "slechts" een hap maar dat slikt ze dan ook echt helemaal naar binnen. Ik probeer te voorkomen dat ze het doet, maar gras mag ze van mij wel eten en je bent er niet altijd op tijd bij. Zelfs niet als je goed oplet. Ik heb haar dit in de wei nog nooit zien doen. Misschien dat ik het beste haar geen gras meer laat eten wanneer ik haar afspuit? Ik zou dit gemakkelijk aan mijn paardje kunnen leren, omdat ze snel en goed leert maar is het wel een oplossing? Want ik kan er toch ook niet in de wei gaan bijzitten om te zien of ze het niet doet...

Heeft iemand enig idee waarom mijn paard dit zou kunnen doen en wat eraan te doen valt?

Bedankt voor de berichten iedereen Lachen.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:37

Tja, ze doet het in de wei al jaren en heeft gemiddeld 1 keer per jaar lichte gaskoliek (dierenarts kan niet zeggen of het daar door komt) en verder is ze glimmend en blakend gezond, dus ik doe er eigenlijk niks mee. Maar ik weet dat ze het doet en het is me ook vaker opgevallen...

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:40

Steeds een hap maakt toch veel happen? Knipoog
Inderdaad om te zien of een kuurtje uberhaubt nodig is moet je wat mest in water doen en kijken hoeveel zand ertussen zit Lachen

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 21:55

Ze heeft nog maar 3 x een hap genomen Bloos . En ik ga er ook opletten dat ze het niet meer doet. Maar ik zou toch erg graag de reden willen weten. Nu binnenkort gaat de dierenarts toch komen voor een spuit, dus ik ga het eens vragen aan haar. Misschien weet zij wel iets Lachen.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:50

Mijn paard heeft MEGA gaskoliek gehad 3 maand terug en het was op het randje van de operatie, maar gelukkig net niet. Nu is het weer helemaal goed, oorzaak was ook hier waarschijnlijk zand... Sindsdien geef ik mijn paarden elke 4 weken een kuurtje "SandClear" (verschilt erg in prijs, soms €26/kg en nu gevonden voor €20/kg) en is het ook goed gegaan (plus dat de 'oud-zieke' 's ochtends met muilkorf in de bak staat (staan 1/2 dagen id wei).

Zand kan op een gegeven moment gaan ophopen in de darmen, waardoor de darmen verstopt kunnen raken. Wanneer dit gaat bewegen kan het voor het paard zeer pijnlijk zijn. (het doet echt MEGA pijn, want anders laten ze zich niet zomaar vallen en gaan ze ook niet heel moeilijk, helemaal plat op de grond liggen, zweten en zwaar ademen. Dit natuurlijk niet na 1 hap)
Oorzaken zijn erg verschillend:
1. Het kan inderdaad een tekort zijn, maar tekorten van het ene mineraal kunnen ook veroorzaakt worden door overschotten van een andere mineraal
2. Zand eten/likken kan ook uit verveling komen;
3. Ze kunnen het op jonge leeftijd hebben gezien van andere paarden.

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 10:40

Maar als ik haar los in de bak laat eet ze nooit zand. Nooit. Ze eet alleen modder, en alleen van een welbepaalde plaats. Denk je niet dat daar een andere reden voor zou kunnen zijn dan? Lachen

1) Volgens mij heeft ze qua mineralen ed niets te kort of te veel. Andere paarden die daar ook staan krijgen net hetzelfde en daar is niets mee aan de hand + ook dat de mensen die haar eten klaarmaken al jaren en jaren ervaring hebben met paarden (en voeding). Dierenarts heeft ook al de voeding (niet owv mijn paard) eens gecontroleerd. Daar is echt niets mis mee dus denk ik.
2)Verveling? Als ik net gewerkt heb, en haar ga afspuiten, dan gebeurt het. Ze kan ook gras eten...
3)Dat is een mogelijkheid die ik open houd, omdat ik mijn paard niet als jong paard heb gekend. Nochtans lijkt het me ook niet waarschijnlijk omdat ze het hiervoor nooit gedaan had.

Bedankt voor je reactie Lachen. Gisteren ging ze gewoon gelijk gras eten en is ze niet teruggekeerd naar de plaats waar ze daarvoor modder had gegeten. Maar zand eet ze nooit, de grond bij ons is kleigrond. Netzoals Nickeltje haar paard ook het liefst "echte klei" eet. Het is nu voorlopig dus gedaan, maar ik blijf het nog steeds vreemd vinden. Toch maar eens aan de DA vragen Ja.

Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:48

De mijne doen dat op één bepaalde wei allemaal en allemaal op dezelfde plek. Is een kleine ronde cirkel waar ze echt in gaan likken. Ze worden goed gevoed, tijdig ontwormd, hebben mineralensteen ter beschikking enzovoort. Vervelen doen ze zich zeker niet, de weide staat vol gras.
Heb zelfs ooit al een keertje gezien dat er ééntje stond te likken en een andere wegjoeg, zoals ze elkaar van een lekker hapje zouden wegjagen.
Na de winter is dat plekje weer dicht gegroeid maar ze vinden het altijd feilloos opnieuw.

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 11:55

Zieje, dat vind ik er nu zo vreemd aan. Bij mij doet ze het ook opdezelfde plaats. En bij jouw paarden dus ook Ja. Echt vreemd. Gelukkig is ze er nu wel mee opgehouden, maar toch blijf ik het vreemd vinden..

Daphne__
Berichten: 12484
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:05

ik heb geen idee waarom het slecht is Clown
maar ik heb vaak gehoord dat paarden ziek werden omdat ze zand eten

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:10

Daphne__ schreef:
ik heb geen idee waarom het slecht is Clown
maar ik heb vaak gehoord dat paarden ziek werden omdat ze zand eten
Inderdaad zand. Maar wat zij eet is geen zand, maar modder. Kleigrond. Dat is nog steeds niet hetzelfde als zand, me dunkt. Zand heeft ze nog nooit gegeten Lachen.

Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:30

Over een weekje gaan de mijne terug naar de weide waar die "speciale plek" is, zal er dan eens een foto van maken.

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:37

Oké, bedankt Lachen.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Mijn paard eet modder :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:24

Mijn paard (hier eerder beschreven) eet ook heel specifiek echte klei en geen gewone modder en al helemaal geen zand...