Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 22:14

Ik heb een oud arabiertje met Cushing, deze moet zo weinig mogelijk suikers eten. Wortels en muesli haal ik dus van zijn menu deze herfst/winter.
Nu heb ik ook nog een jonge merrie die gevoelig is voor suikers.

Wat adviseren jullie me voor een krachtvoer ?
Hoe zit het eigenlijk met de suikers in een hele grote geperste baal hooi ( in plastik) ? Ik heb het idee dat de voedingswaarde hoger is van dat hooi dan van een geperst baaltje.... kan mijn idee zijn, ik vind het altijd heerlijk ruiken.

Ik ben een maand op vakantie geweest en voorheen voerde ik hem altijd bij ( havens onderhoudsbrok), tijdens onze vakantie is hij niet bijgevoerd, er is veel regen gevallen en erg groeizaam weer geweest.
Ik heb nu het idee dat die brok hem meer kwaad dan goed deed ( zitten suikers/ melasse in).
Hij is jaren niet zo goed geweest, ziet er voor zijn leeftijd super uit en is levendig en voelt zich fijn. Dit wil ik graag vasthouden, dus wil ik een goede voeding voor de herfst en wintermaanden en ben geen voedingsexpert.

Goed advies hoor ik liever van bokkers dan van verkopers.

dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:29

Je zou eens moeten kijken bij Pavo.
Ze hebben een muslie "Nature best"en volgens mij zit hier geen suiker in. Dit begreep ik vorige keer toen ik contact had met Pavo.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:44

Subli zonder is ook zonder melasse/suiker

anouska2
Berichten: 144
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:45

Je zou hem Subli energiekernmix kunnen geven. Dit is voer op basis van plantaardige olien.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:51

super dat ik wat recties heb, ik ga op internet even zoeken naar Subli en kijk ook even bij pavo. Ik heb nog nooit van Subli gehoord, kan je dat bij de meeste zaken halen ? En hoe doen jullie paarden het erop , als je het gebruikt in ieder geval.

Anoniem

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:56

anouska2 schreef:
Je zou hem Subli energiekernmix kunnen geven. Dit is voer op basis van plantaardige olien.



Nee, dat is een voedingssupplement.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:58

Is Subli voeding of is het een voedingssupplement ? Of beide.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:15

subli zonder is muesli. De energiekernmix is een supplement.

DiantaM
Berichten: 11282
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:30

Je kan marstall even een mail sturen, dan krijg je advies op maat.

Balte

Berichten: 3563
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:35

Ik heb dat eens nagekeken en zelfs Pavo's Nature Best zit nog vrij hoog in suikers, weliswaar lager dan het gemiddelde krachtvoer maar toch.
Suikers zitten niet alleen in melasse maar gewoon ook in de granen zelf.
Dodson and Horrell heeft een aantal producten die heel laag zijn in suikers
http://www.lowlandfarm.be/paardenvoedin ... _sound.htm

je moet het gehalte aan suikers aflezen onder koolhydraten, suikers en zetmeel.

http://www.lowlandfarm.be/paardenvoedin ... ibergy.htm
deze is ook erg interessant, bevat veel vetten waaruit de paarden langdurige energie kunnen halen en wat veel beter is dan suikers.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:44

Het verkooppraatje van Pavo Natures Best klinkt goed, maar er zit nog aardig wat suiker in.

Ik voer zelf Happy Hoof van Spillers. Dit is speciaal voor o.a. hoefbevangen paarden. Dit is te vergelijken met Dodson and Horrel, Safe and Sound.

Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:04

Wordt er nog hard met het hem gewerkt??? Ik persoonlijk zou hem helemaal geen krachtvoer meer geven. krachtvoer is alleen nodig als een paard veel moet werken en het qua energie op alleen hooi niet red. ik zou hem dus onbeperkt (goed) hooi geven met een vitaminesupplement. dus gewoon hooi wat ik baaltjes met een touwtje zit. niet wat in plastic zit. "hooi" wat in plastic zit is OF voordroog OF kuil.

Balte

Berichten: 3563
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:09

Alles is relatief he Tieme
http://www.jopack.be/Jopack%20Dutch.htm
Horsedinner, voordroog dus, eiwitgehalte 5 tot 7% een stuk lager dan het eiwitgehalte van heel wat krachtvoeders.
Men geraakt er ook stilaan meer en meer van overtuigd dat bvb hoefbevangenheid niet door eiwitten maar door suikers veroorzaakt wordt.
Op www.paardnatuurlijk.nl staat er interessante uitleg over en ook hoe je kan inschatten wat het fructaangehalte van hooi of voordroog is.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:36

russel schreef:
anouska2 schreef:
Je zou hem Subli energiekernmix kunnen geven. Dit is voer op basis van plantaardige olien.



Nee, dat is een voedingssupplement.


Nee hoor dat kan je gewoon als voer, naast voldoende ruwvoer natuurlijk, geven.

Is misschien een voer speciaal voor oude paarden geen goed idee.

Overigens is het koolhydratengehalte van biks altijd veel lager dan die in muesli.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:29

ik weet dat dodson en horrel idd wat interesante dingen hebben in hun assortiment ...
de paarden die ik ken die voer van dit merk krijgen doen het er erg goed op moet ik zeggen ...

je kunt idd ook gaan kijken naar voeders die op basis van plantaardige vetten de energie voorziening regelen ipv zetmeel, suikers etc etc
en idd onbeperkt ruwvoer

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:45


garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 21:46

Bedankt allemaal voor jullie berichtjes, ik ben zo ondertussen heel wat wijzer. Ik heb ook een mail ontvangen met hele duidelijke uitleg over het suiker/zetmeel gehalte wat juist laag moet zijn.
Ik heb haar ook gevraagd of ze wat info op bokt wil plaatsen.
De firma Marstall heeft de Marstall Vito, deze is op de markt gebracht o.a. voor Cushingpaarden. Voormij helemaal top, ik heb de firma ook gebeld en e.e.a. doorgesproken en besteld dus.
Wat betreft hooi wat ik altijd onbeperkt voer, zeer waarschijnlijk dat deze een hoog fructaan ( suikers) gehalte hebben. Bij 20 min. weken lossen de fructaans op in water en is het veilig te voeren.
Ik voer elke dag ook wat brood en ook in de havers, zemelen, tarwe, gerst en granen is het gehalte veel te hoog en dus niet goed voor mijn cushing paard, bij dat ik dit nu weet dan kan ik er wat mee.

Teigetje; ik ga zeker nog op paardnatuurlijk kijken w.b. de fructaangehaltes
Tieme; er wordt helemaal niet meer met hem gewerkt, er zijn twee dingen, als de rest krijgt, heeft hij ook recht op brok en ik voerde altijd gewone onderhoudsbrok, ik wil hem wel wat blijven geven 2 x per dag.
Romeorowan: volgens mij is bovengenoemd merk ook voor hoefbevangen paarden, misschien heb je er wat aan.
Teigetje nogmaals: deze info kreeg ik ook per mail, boeiend he al die info over voer ! Ik bedenk me nu dat ik altijd maar klakkeloos een zak biks en muesli in mijn ton gooide zonder nu echt me erin te verdiepen.
Ik zal ook op de lowlandfram kijken. Bedankt !
Tulandro; heb ik gedaan, voelt goed, ik ben benieuwd wat de paarden er van gaan vinden en vooral hoe ze het erop gaan doen.

Meer info graag... als ik meer weet dan zal ik het ook vermelden.

Balte

Berichten: 3563
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Krachtvoer / voer zonder suiker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:12

Leuk Garny dat je zo veel info bij elkaar heb kunnen sprokkelen. Ik vind het zelf ook heel interessant om al die zaken te weten.