Enkel spelt voeren; goed of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Enkel spelt voeren; goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 21:11

Een vriendin van me heeft een D-pony van 17 jaar. De pony heeft last van overgewicht en ook van zomereczeem. Nu voert ze sinds een hele tijd enkel spelt en een heel klein beetje muesli ertussen voor de smaak. Nu heeft de pony hiervoor maanden niet gewerkt maar sinds kort gaat ze terug veel meer op buitenrit (voornamelijk stap, een drafje en af en toe een galopje). Geen zware arbeid dus. Maar nu vroegen we ons af of het wel goed is om enkel spelt te voeren nu ze terug meer werkt? Krijgt de pony voldoende vitaminen binnen uit enkel spelt? Wat denken jullie? Zijn er nog mensen die enkel spelt voeren?

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Enkel spelt voeren; goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:26

Ik heb een jaar lang alleen spelt gevoerd. Het is echt prachtig paardenvoer. Ik voer nu alleen haver omdat ik spelt elke keer bij een molenaar moet halen die niet bepaald in de buurt zit en het is behoorlijk prijzig. Ik heb overigens geen verschil gemerkt bij mijn exceempaard. Wel is het goed voor de vacht. Wellicht is het verstandig dat ze een supplement toevoegd voor paarden die alleen met granen gevoerd worden. De muesli kan ze zelfs helemaal weglaten en een klein handje lucerne toevoegen.Dan heb je een super voer voor zo' n sober paard.