sterkere manen bij Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jemaine
Berichten: 405
Geregistreerd: 15-02-07

sterkere manen bij Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 19:40

Hoi allemaal

Mijn friese merrie heeft ontzettend zwakke manen, ze breken zo en kammen doe ik erg weinig.

Nu vertelde iemand mij dat je daar ook vitaminen voor kan geven, ik heb op internet gezocht maar ik kan niets vinden voor sterkere manen.

Wie heeft een goede tip om sterkere manen te krijgen bij mijn Friese merrie?

8nnemiek

Berichten: 43488
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: sterkere manen bij Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:41

Gebruik je wel eens anti-klit?
Gewone anti-klit is namelijk erg slecht voor de manen.
Wat ik je heel erg kan aanraden is cowboy magic detangler, dat is een anti-klit gel die veel beter is getest en ook goedgekeurd voor gebruikt op mensenhaar. Je hebt maar een klein beetje nodig. CM voedt het haar, en zorgt ook dat het niet meer zo snel breekt.

Verder nog wat andere tips:
Niet te vaak kammen, zeker niet elke dag.
Altijd borstelen met een mensenborstel of osterborstel. Een manenkam trekt te veel haar uit.
Een (hengsten)vlecht zorgt dat ze niet zo snel klitten, en dus langer mooi blijven en beter groeien.
Controleer of je paard niet schuurt.
Als je paard lange manen heeft dan kun je ze de ene keer eens aan de rechterkant hangen, en de andere keer weer aan de linkerkant, zodat de huid aan allebei de kanten genoeg lucht en zonlicht krijgt.
Qua voeding kun je lijnzaadolie of kerabol bijvoeren. Kerabol is erg goed voor de hoeven en de vacht. Lijnzaadolie is goed voor de vacht en de spijsvertering.