Ongebruikte zoutblokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 11:26

Ik heb altijd een liksteen (momenteel alweer een jaar ofzo een hymalaya steen) als zoutblok in haar stal hangen. Echter doet ze er NIETS mee. Ja, in het begin was hij nog wel leuk en intressant genoeg om er aan te gaan likken, amar inmiddels is hij alweer meer dan een half jaar werkeloos. Ik heb hem een aantal keer op andere plekken gehangen, verschillende hoogtes om te kijken of ik haar dan wel zo gek kon krijgen maar nee. Ook eens zo'n zoutliksteen gekocht die in de lickit hanger paste, maar ook daar wilde ze niets van weten.

Ik heb ook al eens zo'n witte koeien steen geprobeerd, zo'n vierkante, maar ook daar kijkt ze niet naar om...

Is het schadelijk dat ze geen zout binnen krijgt op die manier? Kan ze daar geen tekorten van ontwikkelen en hoe zou ik die tekorten kunnen opmerken? Ze staat overdag de gehele dag in het land, krijgt kuil/hooi en 3 handjes muesli vanwege de biotine...

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:29

ik zou me er niet te veel zorgen overmaken!
Mn paarden kijken er soms maanden niet naar om, en dan ineens hebben ze hele stukken weggelikt....
Gewoon goed schoon houden, ze/hij begint er vanzelf wel weer aan

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:31

Die zoutblokken zijn er voor om tekorten aan te vullen.
Dus wanneer je paard behoefte aan zout heeft kan hij eraan likken. Als hij zout genoeg binnen krijgt zal hij er niet aan likken.

Vaak gaan paarden aan je handen likken als ze zout tekort hebben.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:32

Als een paard behoefte heeft aan de zouten en mineralen, gaat hij er wel aan likken. Dat je paard er niet naar omkijkt betekend dat hij/zij geen mineralen/zouten nodig heeft.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:32

Mijn paard heeft ook het hele scala aan likstenen in zijn box gehad... doet er niks mee. Grote vierkante witte, groete vierkante rode, die kleine rode mineraalblokken, hymalaya steen, verzin het maar hij moet het niet.

Soms leg ik een tijdje een stuk steen in de voerbak, dan krijgt hij wat binnen als hij aan het eten is. Dat doe ik niet altijd omdat ik dan denk dat hij teveel binnenkrijgt ( omdat hij zelf dus geen interesse toont).

Denk dat de natuur het zelf oplost hoor...

Anoniem

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:32

Hier hangt ook in de stal een mineralen steen
Kawa doet er echt bijna nooit wat mee.
Zanda ook maanden niet, dan ineens is er een heel stuk uitgelikt om er vervolgens maanden niets mee te doen.

Ze weten zelf wel of ze het nodig hebben Lachen

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:34

ze nemen als ze een te kort hebben.

kennelijk heeft jou paard, weinig, tot geen te kort.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:00

Ik ben het met iris eens. Ik heb ook een paard op stal die soms in 1 week tijd een heel blok opeet. En dan weer wekenlang nauwelijks ernaar omkijkt. Binnenkort begint het SGW seizoen weer, ik denk dat hij dan vaker eraan likt.
Mijn andere paard vond de liksteen in het begin heel lekker. Maar nu heeft ze er al maanden niet meer naar gekeken.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:09

Aan de ene kant klopt het dat een paard naar behoeften opneemt,
maar als ze bijvoorbeeld door verveling gaan likken dan kunnen ze door een overschot van het ene mineraal het andere mineraal niet meer opnemen, waardoor voor dat mineraal een tekort ontstaat.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:59

Bedankt voro de antwoorden, ik maak me weer eens 'druk' om niets Bloos

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ongebruikte zoutblokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:53

Hier ook hetzelfde, mijn himalayablok heeft zeker een jaar gehangen, en begin dit jaar ineens een grote kuil erin gelikt. Nu hangt ie weer, al een hele tijd niet gebruikt. Hij was dit jaar best laat met de rui, en toen is het ook nog eens een maand lang zo warm geweest, dus ik denk dat hij toen ineens meer zout nodig had omdat ie zo veel zweette..