Jaarling bijvoeren winterperiode?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 11:20

Mijn jaarling blijft zolang het kan komende winter 24/7 buiten. In elk geval t/m december, daarna moeten we even bekijken hoe het weer het is, mocht het te nat worden dan gaat ze naar binnen en anders blijft ze gewoon lekker buiten.

Uiteraard zit er in het gras veel minder voeding in deze periode. Ik vraag me af of ze bijgevoerd moeten worden of dat er nog wel voldoende in het gras zit. En als jullie bijvoeren, wat voeren jullie dan bij?

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:10

's winters 1,5 kg Veulenkorrel per dag (in 3 porties van 0,5)
En bijna dagelijks krijgen ze hier allemaal een wortel of een appel.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:18

Zoveel kuil erbij voeren als ze op kunnen en inderdaad brok erbij voor de vitaminen en mineralen die nodig zijn voor de ontwikkeling van o.a. de botten.
Ze moeten ook gelegenheid hebben om uit de wind en de regen te staan natuurlijk. Ik heb ze het liefst in de winter 's nachts binnen; komen ze lekker veel door handen en kan ik precies zien hoeveel ze eten, maar ik begrijp dat dat bij sommige mensen soms niet kan.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:54

Ze krijgt geen schuilstal oid hoor Bloos Gewoon lekker zo op het land, daar wordt ze hard van! Als het echt heel slecht weer wordt dan gaat ze wel naar stal, maar in principe blijft ze gewoon lekker buiten. Kan ze ook lekker bewegen!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:02

Ach ja, dat zal ook best wel kunnen. Zo heeft ieder zijn eigen manier! Knipoog

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:48

hard worden ..oké maar dan moeten ze wel iets in de maag krijgen om de kans te krijgen hard te worden ...je zal zien hoe snel ze wegsmelten als het echt slecht weer wordt en je niks bijvoert en om dan weerstand op te bouwen
niet voor niks dat alle grote opfokkers , Hengstenhouders en stallen in de winter het jonge spul ten minste s'nachts op stal hebben .. kunnen ze bijgevoerd worden en indien nodig een keer opdrogen ...het kan hier soms daaaagen aan een stuk regenenen winderig zijn en dan loop je grotere kans met infecties op de luchtwegen
Dus kuil bijgeven en toch proberen 1 à 2 kg goede opgroeikorrel bij te geven

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:38

Hier staan elke winter jonge paardjes in de polder, die de hele winter gewoon op gras leven. Het is wel een enorm stuk weiland.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 07:14

Niet voor ieder paardenras is dit echter weggelegd. Vaak de wat sobere rassen, shetlanders ed, kunnen vaak goed het gehele jaar door op het land gehouden worden.
KWPN-ers is toch wel iets anders.
In de winter gewoon s'nachts op stal. de gehele dag Kuil of Hooi vooradig en eventueel aanvullen met veulenbrok 2 maal daags 1/2 tot een kilo. Ligt eraan hoe groot het beestje is.
Mijn ervaring is dat de meesten het hier goed op doen. als je later een leuk en vooral gezond paard wil hebben is brok toch ook wel belangrijk.
Het belangrijkste is toch wel kuil.
Paarden in de groei hebben veel beweging nodig en ook extra's mbt opbouw van een goed botgestel en de weerstand natuurlijk.
Ik gaf mijn jaarling destijds in de winter iedere maand een opkikker. Hij stond in een opfok met 9 anderen in de groep.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:07

onbeperkt hooi/kuil is niet onverstandig, dagelijks een pavo vitaminekoek kan er wel bij......... maar verder zou ik niks bijvoeren

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:05

Ik ga met besita mee. Ik voer mijn jonge paarden die ik zelf opfok met een schuilstal 2 keer per dag veulenbix en een 2x een halve baal hooi voor 2 paarden.
Zelfs in het weideseizoen krijgen ze een paar handjes Havens muesli zonder haver omdat daar net die aanvullende vitamines en mineralen inzitten die niet in gras zitten.
Men is er door onderzoek achter gekomen dat veel kwalen voorkomen kunnen worden door het voer tijdens de opgroei wat vollediger te maken.
Verder is deze manier van opfok, met onbeperkt beweging, wel het allerbeste, tenminste ik neem aan dat jouw jaarling niet alleen staat.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:33

pfff eindelijk iemand die me volgt ...ik heb ook alle onderzoeken vroeger eens doorgenomen en daar komt toch op uit dat er in brok een heel pak dingen zitten die ze gewoon hard nodig hebben in de groei en die in de winter echt niet meer in dat beetje gras zit ..
ik kan je zeggen dat de laatste jaren toch een pak jonge paarden heb moeten laten staan omdat ze de klinische keuring niet eens doorkwamen en dat ten gevolge van " alleen op gras de hele winter buiten , das lekker gezond .." met bepaalde rassen oké ...maar om later een goed sportpaard te hebben zijn toch wel en aantal dingen op jonge leeftijd essentieel Knipoog

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:48

Besita; ik ben het helemaal met je eens. Bepaalde vitaminen en mineralen kunnen paarden met name in de wintermaanden niet alleen uit gras of ruwvoer halen, terwijl ze wèl essentieel zijn voor de botopbouw en de opbouw van de spieren. Daarom voer ik ze ook altijd brok bij in de winter. Bovendien vind ik het zelf heel belangrijk dat ze als jong paard al veel in handen komen en aangezien ik ze in het voorjaar, de zomer en de herfst in het land lopen doe ik dat in de winter.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Jaarling bijvoeren winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 17:10

Ze staat inderdaad niet alleen. Zoals eerder gezegd laat ik haar zo lang mogelijk buiten lopen, volgens de opfokker kan dat meest van tijd sowieso tm december, vaak wordt het vanaf januari te nat. Mocht dat zo zijn dan gaat ze vanaf die tijd naar binnen. Dan zal ze er overdag uitkunnen, maar wel in de paddock.

Ik weet eigenlijk nog helemaal niet hoe hij het in gedachten heeft/normaal doet, maar zoals ik het begreep voert hij verder niets bij.
Zelf zat ik aan de Pavo Podo te denken om bij te voeren, maar ik vrees dat als hij verder niets bijvoert hij vast niet voor mij elke dag die van mij brok in het weiland gaat geven.