winterwortels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:52

Hallo allemaal

Even een vraag. Misschien een rare vraag Bloos
Binnenkort komen er weer winterwortels bij ons op stal. Nu horen we verschillende verhalen over het voeren van grote wortels.
Moeten de paarden een hele wortel krijgen en zelf stukken eraf happen of moet het in schijfjes in de voerbak gegeven worden.
Afgelopen winter hebben wij de wortels in stukjes gesneden en dit is goed gegaan, maar nu hoorde we dat ze het beter zelf kunnen afhappen zodat ze geen groot stuk in hun mond hebben.
Wat doen jullie en wat is jullie advies.

Laat je een berichtje achter?

Muffin_
Berichten: 720
Geregistreerd: 27-09-06

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:54

ik snijd ze liever in stukken, die van mij heeft snel last van een opgezweld gehemelte als ie in wortels bijt.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:57

Ik zou ze heel voeren:

1: Ze zijn er langer mee bezig.
2: Als je te dunne schijfjes snijdt vergroot je de
kans op verstikkingsgevaar.
3: Het is makkelijker en sneller schoonmaken
voor jou.

TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:19

mijn paarden krijgen het hele jaar door wortels ik voer ze heel dan zijn ze lekker lang bezig en ze vinden het ook leuker (lees soms spelen ze er mee)

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:23

Ik snij ze altijd in plakjes. Ik heb weleens gehoord dat een paard erin kan stikken, maar heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt. Zomer wortels geef ik ze gewoon als lekkernij tussendoor en krijgen ze heel uit mijn hand daar bijten ze dan zelf een stuk af. Die van mij eten ze normaal, maar ik denk met een paard wat hebberig is kun je ze misschien beter heel geven. Ik blijf trouwens altijd in de stal (aanvegen e.d.) als ze de wortels eten, je weet nl nooit of er wat mis kan gaan.

jodoc
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-08-07

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:02

Hoi,

Mijn paarden krijgen de wortels altijd in hun geheel.
Ik heb een paard dat heel erg kan "schrokken" en als ik de wortel in stukjes snijdt, pakt hij er teveel in zijn mond en stikt hij zowat.
Bovendien hebben ze weer wat te doen, en kunnen ze er lekker mee spelen.
Ik verstop de wortels ook vaak in het hooi. Mooi om te zien hoe ze daar dan naar zoeken!!

Groetjes Niki

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:34

Ik zou ze ook heel voeren.
Het schijnt dat paarden in de natuur ook harder voedsel eten dan dat wij ze geven en dat dat een reden is dat wij nou de paardentandarts nodig hebben (samen met een verkeerde eethouding).
Door regelmatig ze zelf wortels te laten kauwen zal het ongelijkmatig groeien en afslijten van de tanden moeten verminderen.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:51

Judje schreef:
Ik zou ze ook heel voeren.
Het schijnt dat paarden in de natuur ook harder voedsel eten dan dat wij ze geven en dat dat een reden is dat wij nou de paardentandarts nodig hebben (samen met een verkeerde eethouding).
Door regelmatig ze zelf wortels te laten kauwen zal het ongelijkmatig groeien en afslijten van de tanden moeten verminderen.

Hier zit id wel wat in. Ik ga ze deze winter ook maar eens heel geven. ze hebben er dan wel meer plezier van. (effe lekker de tanden in wat anders zetten als het baasje Haha! )

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:56

Ik geef ze ook heel. Gooi ze gewoon in de wei. Lekker knagen

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:59

wij voeren ze ook altijd heel,
Hebben ze flink wat te knagen

Up_to_Date

Berichten: 3232
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pannerden(gld.)

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:02

Dan laat ik ze ook maar is heel.
Ik sneed ze altijd in kleine stukjes omdat ik ook bang ben dat ze er bijv. in kan stikken.
Het klopt idd dat het beter is voor het gebit.

karmo
Berichten: 36
Geregistreerd: 20-02-07

Re: winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:49

Ik voer de wortels ook zoveel mogelijk heel. Ik heb ze ook wel eens geraspt om ze dan te mengen met versgekookte lijnzaadolie. Mijn paard had toen last gehad van zandkoliek en op aanraden van de dierenarts heb ik een aantal keren in de week versgekookte lijnzaadolie gevoerd. Zo puur wilde ze dat niet eten, maar gemixt met geraspte winterwortels was het zo op.
Ook heb ik de wortels wel eens klein gemaakt om het paard te laten wennen aan knoflooksnippers en zeewier.