Hoesten door stof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 14:32

Ik wil mijn paard iets bij gaan voeren voor de luchtwegen. Dat het daar wat rustiger word en niet meer zo geirreteerd.

Uiteraard pakken we ook de omstandigheden aan. Zo staat ze overdag altijd buiten en alleen s'nachts op stal. Dan probeer ik ook zo lang mogelijk het buitenluik open te houden. Dat ze lekker met d'r hoofdje naar buiten kan. En ze krijg in plaats van hooi krijgt ze kuil. Maar de paarden naast haar staan dus wel op stro en krijgen hooi. Dus er zal altijd iets stof in de lucht blijven hangen.

Welk supplement kan ik dan het beste bijgeven en kan dat ook langere tijd bij gevoerd worden?

Edit: ik zie op de paardendrogist ook hooispray denk dat ik die ook gelijk mee bestel. En die gebruik na het mesten.
Laatst bijgewerkt door felicity op 22-08-07 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24690
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:34

Je kan kruiden geven,klein hoefbald is daar erg geschikt voor.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 14:41

Dankjewel
Kan ik dan het beste iets geven van d epaardendrogist waar hoefbald in zit?
Ik ken het namelijk niet.

marleen_usar

Berichten: 24690
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:23

ja dat kan je doen, gewoon via de paarden drogist.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:48

Foenegriek helpt ook tegen een geirriteerde luchtweg. Wellicht is het ook mogelijk dat je paardje tijdens het opstrooien wanneer er veel stof vrijkomt buiten staat in plaats van op stal.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 21:07

Ja dan staat ze altijd al buiten. Ze gaan hier namelijk rond 9 uur naar buiten. En s'middags worden de stallen in haar rijtje gemest. En dan komt ze rond 5 a 6 uur weer binnen en dan is dat klaar. Maar er blijft natuurlijk toch stof in de stal hangen. Zeker door dat de andere paarden op stro staan en ze ook tegen balen hooi en stro staat. Ik kan dat wel veranderen dat ze er niet meer tegen over staat maar dan heeft ze weer geen buitenluik en de buren staan daar ook op stro. Dus denk dat ik dan beter kan blijven staan waar ze staat.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:10

Het mooist zou zijn als de hele stal geventileerd wordt of dat ze vlakbij een deur staat. Zoveel mogelijk ventilatie zorgt er voor dat het stof sneller weg is en is beter voor je paard haar luchtwegen. Je bent dus zeker al goed bezig met het buiten zetten tijdens het mesten.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 21:18

Ik sta op een ontzettende fijne stallen. Heel veel dingen kunnen en mogen ook. Maar de moeder van de eigenaresse is zo eigenwijs. Als ik s'ochtends het buitenluik bij mijn paard open zet. En zij ziet het en het waait of regent hard doet zij hem weer dicht. En het staat al op de luik dat ie open moet blijven en heb het ook een paar keer gezegt. Maar het dringt niet door. Gelukkig gaat ze overdag wel naar buiten en zomers 24 uur. Maar het mooiste zou zijn (vind ik) als het luik s'nachts ook open mocht blijven.

jodoc
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-08-07

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:57

Hoi,

Mijn paard heeft ook geirriteerde luchtwegen en ik geef haar een "hoestdrankje" van leovet door haar eten. Volgens de dierenarts kan het helemaal geen kwaad. Ze noemen het wel hoestdrankje maar het is eigen een supplement. Ik moet zeggen dat mijn paard daar goed op reageert.
Balen dat het luikje niet altijd open mag staan!!
Mijn paarden staan achter van die halve deuren en de bovenkant staat ALTIJD open, weer of geen weer!

Veel succes ermee!

Groetjes Niki

XxpaulinexX
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-10-06

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:56

ken zelf zo een geval. in plaats van zo'n hooispray moet je gewoon je hooi helemaal nat maken en daarna dan uitzwierelen.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 08:05

Ik gebruik geen hooi. Maar kuil. Maar mij leek het handig om het in de stal te gebruiken. Dat er misschien wat minder stof blijft hangen.

@jodoc hoe heet dat spul wat jij bijvoert?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:23

Je moet wel eerst goed weten waar de hoest vandaan komt. Ik weet niet of de DA dat al eens grondig onderzocht heeft? Als de kriebel echt in de keel zit, dan kan het van stof komen. Maar een diepere hoest, heeft niet altijd stof als oorzaak.

Wij gaven een soort luzerne-mix in de plaats van hooi. Het zat in een witte plastiek zak en zag eruit als hele korte stukjes hooi. Erttussen zaten nog wat graantjes. Het geheel was overgoten met een plantaardige olie die de keel smeert.

De precieze voedingswaarde weet ik niet, maar het is veel eiwitrijker dan gewoon hooi, dus je moet er geen hele pakken van geven. Maar wij gaven het naast stro (in plaats van hooi) en dat werkte wel goed. Het stro is geschikt om een hele dag op te knabbelen. En de luzernemix is dan om het hoesten te verminderen. Het is ook nog eens goed voor het darmenkanaal van het paard.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:47

De dierenarts is ook geweest voor de hoest. Heb een antibioticakuur gehad. Hij heeft wat gevoeld en gekeken en zijn conclussie was stof-allergie.
Toen ik haar kocht stond ze op een stal met buitenluiken en op vlas ze kregen daar ook geen hooi maar kuil. Toen heeft ze niet gehoest. Toen ze bij mij op stal kwam waar alles op stro staat en niet alle stallen een buitenluik hebben begon ze na een halfuur op stal al te hoesten

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:16

Je kan MSM gebruiken, dat is oa tegen stofallergie. Ik stuur je wel een berichtje voor meer info!

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 18:17

Dankjewel.

Ik wacht vol spanning;-)

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:19

Luchtwegcompositum van de Groene Os geef ik meestal als ze wat gaan hoesten, werkt goed...

johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Re: Hoesten door stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:30

mijn pony heeft het ook, ik voer kruiden reform musli van havens is heel goed voor de luchtwegen en ze glanzen er super mooi van. ik voer haar ook vaak lucerne.
succes!