Gemaaid gras voeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viviannev

Berichten: 487
Geregistreerd: 14-06-05

Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:03

Ik kwam vandaag bij Tinkie Winkie (mijn verzorg/bijrijd tinkertje) en daar lag bij de balk waar wij de pony's meestal vastzetten gemaaid gras. Dus wij zetten de pony's daar vast en de pony van dat meisje dat daar woont en waar ik dus meestal mee samen rijd begint van dat gras te eten. Dus ik zeg tegen haar: "Dat is toch niet goed voor die pony?" Maar zij dacht blijkbaar dat het geen kwaad kon. Het gras lag er trouwens ong. 3 dagen. Dus mijn vraag, kan het kwaad dat een pony gemaaid gras eet en waarom wel/niet? Ik heb dus altijd al gedacht dat het niet goed voor ze was, maar toch vraag ik het eventjes.

Helliepel

Berichten: 355
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Maldegem

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:43

De eigenaar van mijn verzorgpaarden geeft zijn gemaaid gras ook altijd aan de paarden... Ze leven nog en hij doet het nu toch al jaaaren Knipoog Maar ze zijn met veel en erg veel maait hij niet... Het is ook niet zo'n speciaal gazongras...
Maar bij mijn weten kan het geen kwaad... Toch geen ernstig kwaad Lachen

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:19

Ligt er aan waarmee het gemaaid is. Met gazongrasmaaiers maai je het gras heel fijn en kort. Dat is dus echt niet geschikt voor paarden, veel te fijn.

Ik voer de paarden hier nooit gemaaid gras. Gras staat in de wei en anders krijgen ze hooi. K heb vaak genoeg gehoord dat paarden er koliekerig van werden.

CeesRinko

Berichten: 1540
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:26

een klein beetje maakt volgens mij niets uit.
maar na zoveel dagen gaat het toch ook "broeien" ? daar zou je dan wel mee uit moeten kijken ..

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:30

Of het kwaad kan of niet ligt inderdaad aan de structuur van het gras. Als gras met een landbouw-maaier is gemaaid dan blijft het meestal lang en kan het geen kwaad.
Maar is het gras te kort of met (zoals gezegd) een gazonmaaier gemaakd, dan moet je wel uitkijken.

viviannev

Berichten: 487
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:01

Oke, Bedankt! Zoveel hebben ze er ook niet van gegeten hoor en normaal ligt het er ook niet. Ik weet niet met watvoor maaier het gemaaid is, maar het lag op een hoop en het was niet heel kort. Het ligt ook niet in de wei ofzo, dus het kan ook geen kwaad denk ik! Knipoog

8nnemiek

Berichten: 43519
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:13

Ik zou het niet voeren. Gemaaid gras begint al na een uurtje te gisten, als de paarden er dan te veel van eten dan kunnen ze flinke gaskoliek krijgen. Pas na zo'n 6 weken is het helemaal uitgegist, en kun je het wel weer voeren, dan is het gewoon hooi geworden.
Ik heb nooi gehoord dat gazonmaaier-gras gevaarlijker zou zijn dan landbouwgras. Maar het is wel zo dat kort gras vaak veel voedingsrijker is, er zit meer fructaan in, meer suikers, en daardoor gaat het sneller en harder gisten, en dát is wel weer gevaarlijker.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:14

Je kan wel gras voeren wat je moet de hand maait. Dan zit er ook geen olie tussen van het apparaat!

Anoniem

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:19

Gemaaid met de grasmaaier levert verstopping op dat is nooit goed.
Omdat dat dat heel kort gehakseld word

Gemaait gras met bijv een bosmaaier of seiz is wel oke.
Maar wel als je het meteen voert.

Niet eerst een paar uur op een bergje laten liggen, dan gaat het broeden en is het nog erg slecht.

Oneofus
Berichten: 145
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:50

Zelf zou ik mijn paard nooit ver gemaaid gras geven, kunnen kolieken van komen. maarja, ieder doet wat hij/zij wil..

viviannev

Berichten: 487
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 21:32

Ik heb Tinkie ook niet laten eten, maar zij vond dat het geen kwaad kon! Ik had er niet zo'n vertrouwen in Bloos! Het was trouwens niet van het gazon hoor! (wat meestal mooi groen moet zijn en dus wordt bezaaid met kunstmest!). Gewoon gras ergens aan een kantje waar eigenlijk niets mee gedaan wordt.

Maar ik zal haar er nu zeker niet meer van laten eten, alleen vers van de grond! Bloos

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:24

Gemaaid gras met de gazonmaaier mag niet!
Het is ten eerste veel te kort en te fijn gemaaid. Ten tweede komt er door de uitlaatgassen van de maaier een beetje benzine in het gras.
Ten derde begint dat gras heel snel te gisten.

Gemaaid met de hand ofzo kan je wel altijd geven maar niets wat met machines gemaaid is. Tenzij mss bosmaaier, maar ik zou het toch niet doen. Lachen

Anoniem

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:28

Tank van de bosmaaier zit helemaal boven, komt niet bij het gras in de buurt
Dat zou ik wel durven Ja

ouwedoos
Berichten: 59
Geregistreerd: 27-02-07

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:48

Heb nog nooit gehoord dat er olie op het gras komt met maaien .Knipoog

sunny_90

Berichten: 575
Geregistreerd: 21-08-07

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:23

ceasarlover schreef:
een klein beetje maakt volgens mij niets uit.
maar na zoveel dagen gaat het toch ook "broeien" ? daar zou je dan wel mee uit moeten kijken ..


Volgens mij ook. Ik zou er wel mee oppassen, want als het nog nat is en de zon schijnt erop, heb je ook eerder kans op schimmels.. Maar idd, een klein beetje lijkt mij ook niet erg..

lovechip
Berichten: 158
Geregistreerd: 22-08-07

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:01

ook moet je oppassen met maaiers die ondertussen gassen loslaten. je kan het verder ook als je het goed verspreid in de zon laten drogen en dat heb je hooi Knipoog

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78629
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:52

Wij maaien iedere dag met de bosmaaier, en voeren dat aan de pony's. Gras blijft maximaal een dag liggen voor het opvoeren, en in ruim 30 jaar hebben we nog nooit een geval van koliek of iets dergelijks gehad, met toch altijd een 8-10 pony's op stal.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:09

Ik voer mijn paarden ook wel eens gemaaid gras van het land. Nooit geen problemen gehad.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:47

lovechip schreef:
ook moet je oppassen met maaiers die ondertussen gassen loslaten. je kan het verder ook als je het goed verspreid in de zon laten drogen en dat heb je hooi Knipoog


Hmm, waar denken jullie dat die trekkers hun uitlaatgassen en olielekkage laten als ze maaien en schudden om te hooien?
Helemaal schoon houdt je het toch niet... Alleen als ze het direct van het land opeten, of je met een zeis maait Tong uitsteken Maar dan heb je er een dagtaak aan Schijnheilig

Andrew kreeg ook wel versgemaaid gras, van een schapenboertje die het met de zeis maaide, of van een geitenboer die stukjes met de trekker maaide om vers te voeren aan zijn beesten. Dat ging prima als je maar niet ineens kruiwagens vol gaf terwijl hij geen gras gewend was...

Met een handmaaier of standaard tuin grasmaaier wordt het gras teveel vermalen en te fijn. Dan heb je kans op verstoppingen en gaat het eerder broeien omdat het aan elkaar plakt en klontert.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 01:00

Ik heb hier hooi van de boer, en het lijkt kort gras, en het is ook behoorlijk fel hooi zei hij, het is iets te sterk voor zijn kalfjes, kan dit dan kwaad voor mijn paard? Ik heb ze het nu voor de tweede keer gevoerd, geen problemen ofzo, maar op lange duur misschien?

Anoniem

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:54

VSW --> VS.

MysticTinker schreef:
Ik heb nooi gehoord dat gazonmaaier-gras gevaarlijker zou zijn dan landbouwgras. Maar het is wel zo dat kort gras vaak veel voedingsrijker is, er zit meer fructaan in, meer suikers, en daardoor gaat het sneller en harder gisten, en dát is wel weer gevaarlijker.

Gazongras kan "gevaarlijk" zijn voor paarden. Omdat het gras is, wat paarden niet kunnen eten. Je hebt heel veel soorten gras, en in Nederland zijn de paarden aan bepaalde soorten grassen gewend, terwijl gazongras bijv. ook van uitheemse grasrassen kan zijn.

Celia. Hoe oud/jong is dat hooi? Het is beter om het hooi 6 weken te laten liggen voor je het gaat geven Lachen

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:12

Het hooi zit in grote balen, en het is 2 jaar oud ofzo. Kan hooi TE sterk zijn voor een paard? (want het blijkt te sterk te zijn voor kleine kalfjes).

Anoniem

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:29

2 jaar oud en te sterk? Dat lijkt me niet, het lijkt me eerder dat het dan te slecht wordt... Hoe langer je hooi bewaart, hoe minder voedingswaarde erin blijft.

Hooi kan idd te sterk zijn voor paarden, teveel inhoud als het ware Lachen

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:10

Wel ja maar kalfjes krijgen er diarree door, dus volgens de boer te sterk, snap je?

Saskia71

Berichten: 90
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Ingen (Gld)

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:05

sunny_90 schreef:
ceasarlover schreef:
een klein beetje maakt volgens mij niets uit.
maar na zoveel dagen gaat het toch ook "broeien" ? daar zou je dan wel mee uit moeten kijken ..


Volgens mij ook. Ik zou er wel mee oppassen, want als het nog nat is en de zon schijnt erop, heb je ook eerder kans op schimmels.. Maar idd, een klein beetje lijkt mij ook niet erg..


Gras dat hier (op het gazon, niet voor de paarden) gemaaid is en op een hoop ligt, gaat in het zonnetje binnen een dag al aan het broeien. Mijn honden hebben er wel eens een hap van genomen en zijn er goed beroerd van geweest. Geen gemaaid gras voor mijn paard: hij moet het zelf "maaien"!