pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:59

Mijn shetlander van 6 jaar staat op het moment dag en nacht buiten. Omdat er geen gras meer over is op het land word er bijgevoerd met hooi. Om toch te voldoen aan de nodige vitaminen en mineralen wil ik bijvoeren. Bij de meeste voersoorten moet je relatief veel voeren om aan de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen te komen. En juist dan groeit en groeit de buik van mijn pony Haha! .
Mijn pony loopt 3x in de week een uur voor de wagen. Dus een beetje werken moet hij wel Clown .
Op de site van pavo zag ik dus de pavo aura koeken en pavo liga staan. Beide bevallen me in eerste instantie wel bij het lezen van de omschrijving. Maar welke ik nou het best kan kiezen heb ik toch echt jullie hulp als bokkers bij nodig Cool . De link naar de omschrijving http://www.pavo.nl/origin.html . Graag wil ik ervaringen horen met beide voersoorten en waarom jij nou voor dit voer gekozen hebt. En ook hoeveel jullie ervan voeren of zouden voeren aan een pony als de mijne of aan jullie eigen shetlander.
Groetjes en bedankt

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:01

Ik heb die van mij de aura gevoert, omdat ik die koeken makkelijker vond voeren dan brokken. De shetten kregen allebei een halve koek en mijn welsh een hele.

Tieme
Berichten: 4988
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:06

Ik zou voor koeken of vitaminenbrokjes gaan. Je hebt ook Pavo vital brokjes. dat zijn vitaminekorrels. mijn shet krijgt daar elke dag een handje van.
Eerst kreeg hij pavo summerfitkoeken. dit zijn dezelfde koeken als de aura alleen de verpakking is voordeliger. grotere verpakking voor minder geld.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:33

Tja, zelf zou ik toch kiezen voor een standaard Basisbrok (zelf voer ik Havens, maar ook Pavo en Subli zijn goed en ze doen niet echt voor elkaar onder) en daar hoef je echt niet zoveel van te voeren als op de zakken staat aangegeven.
Als je de Shet een kilo per dag voert zou dat voldoende moeten zijn en het liefst verdeeld over meerdere porties, maarja, ik kan niet in jouw agenda kijken.
Als je voor een koek kiest krijgt je paard ineens HEEL veel voedingsstoffen binnen, terwijl een koek relatief klein is.
Bij het binnen krijgen van grotere hoeveelheden voedingsstoffen bij een klein formaat moet je altijd uit kijken, omdat het darmstelsel van een paard niet gemaakt is om in 1 keer veel voedingsstoffen te verwerken.
Daarom is het voeren in kleine porties erg belangrijk en is het belangrijk dat je het paard geen koek of brok voert op een lege maag.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:13

Maar de meeste paarden krijgen ook een hele schep brok in één keer, dus of je nou een schep brok geeft of een koek

Ik geef ook de koeken. Heb nooit problemen mee gehad. Maar ze staan natuurlijk dag en nacht in de wei, dus de buikjes zijn constant gevuld en de darmen constant aan het werk

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:26

Judje schreef:
Tja, zelf zou ik toch kiezen voor een standaard Basisbrok (zelf voer ik Havens, maar ook Pavo en Subli zijn goed en ze doen niet echt voor elkaar onder) en daar hoef je echt niet zoveel van te voeren als op de zakken staat aangegeven.

Maar in de basisbrok zit dus meer dan alleen vitamine en mineralen en dat wil ze juist niet. Heeft de pony met 3 uurtjes werk per week ook helemaal niet nodig.
Judje schreef:
Als je de Shet een kilo per dag voert zou dat voldoende moeten zijn

Zo dan, vind ik echt wel een béétje teveel hoor!
Judje schreef:
Als je voor een koek kiest krijgt je paard ineens HEEL veel voedingsstoffen binnen

Vitamines en mineralen. En wat haalt het uit dat ze ineens genoeg voor een dag binnen krijgen? Het is geen overdosis hoor!
Judje schreef:
Daarom is het voeren in kleine porties erg belangrijk en is het belangrijk dat je het paard geen koek of brok voert op een lege maag.

Dus paarden die de hele dag op stal staan, allang door hun portie hooi heen zijn, of als ontbijt brokken krijgen, mogen eigenlijk niet eten?
Ik moest hier even op reageren, want ik ben het met je héle bericht oneens. Die koeken zijn daarvoor geproduceerd, je geeft ook aangepast aan gewicht en het is er juist voor dat ze al die andere troep die ze niet nodig hebben uit gewone brok e.d. niet binnen krijgen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:50

Judje schreef:
Tja, zelf zou ik toch kiezen voor een standaard Basisbrok (zelf voer ik Havens, maar ook Pavo en Subli zijn goed en ze doen niet echt voor elkaar onder) en daar hoef je echt niet zoveel van te voeren als op de zakken staat aangegeven.
Als je de Shet een kilo per dag voert zou dat voldoende moeten zijn en het liefst verdeeld over meerdere porties, maarja, ik kan niet in jouw agenda kijken.
Als je voor een koek kiest krijgt je paard ineens HEEL veel voedingsstoffen binnen, terwijl een koek relatief klein is.
Bij het binnen krijgen van grotere hoeveelheden voedingsstoffen bij een klein formaat moet je altijd uit kijken, omdat het darmstelsel van een paard niet gemaakt is om in 1 keer veel voedingsstoffen te verwerken.
Daarom is het voeren in kleine porties erg belangrijk en is het belangrijk dat je het paard geen koek of brok voert op een lege maag.

een standaard basisbrok bevat , zeker voor een shet! veel te veel voedingstoffen
misschien krijgt de shet dan wel voldoende it/min binnen
maar ook met die ene kilo is hij binnen een week baggervet ...
een shet kun je dan beter een goede liksteen geven waar hij naar behoefte aan kan likken...tenzij het dier dat dus in het geheel niet doet, of juist overmatig en in een week een steen heeft opgeslobberd...dan zou je kunnen kiezen voor een supplement in brokjesvorm waar je hem dagelijks een paar gram van geeft (de helft van de dosering voor een grote pony/paard)
op die manier krijgt ie ook alle vit/min binnen zonder dat ie vet word, dichtgroeit of erger
de koeken van pavo zijn ook een idee...een halve per dag is voldoende voor een shet , en \o heeft het dier in 1 keer de dagelijkse behoefte binnen

kleine porties voeren is idd belangrijk, maar niet vanwege de wit/min die het dier in 1 keer binnen krijgt
maar puur omdat een paard niet gebouwt is op het vreten van kiloos krachtvoer, maar op het eten van ruwvoer de hele dag door
dat een dier met een koek of handje vit/min brok alles in 1 keer binnenkrijgt is geen enkel probleem

Morrie

Berichten: 22349
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:14

ik voer Pavo Liga omdat de koeken voormijn paard niet geschikt bevonden zijn door de holisitsch DA.
Ik moet bovendien magnesiumpoeder geven en dat gaat makkerlijker door een beetje brok dan met een koek.

Mijn Noriker krijgt 2 x per dag een handje Pavo Liga en mijn Welshje 2 x per dag een half handje, meer is niet nodig.
Ze staan of 24/7 op een wei met gras of halfom op een wei met heel weinig gras / paddock met onbeperkt hooi

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:22

Anouar krijgt nu antibiotica en dat gaat prima met een koek.
Ik verkruimel de koek en maak er een papje van met wat water, poeder erdoor en hij smikkelt het zo op

Tieme
Berichten: 4988
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:31

Judje schreef:
Tja, zelf zou ik toch kiezen voor een standaard Basisbrok (zelf voer ik Havens, maar ook Pavo en Subli zijn goed en ze doen niet echt voor elkaar onder) en daar hoef je echt niet zoveel van te voeren als op de zakken staat aangegeven.
Als je de Shet een kilo per dag voert zou dat voldoende moeten zijn en het liefst verdeeld over meerdere porties, maarja, ik kan niet in jouw agenda kijken.
Als je voor een koek kiest krijgt je paard ineens HEEL veel voedingsstoffen binnen, terwijl een koek relatief klein is.
Bij het binnen krijgen van grotere hoeveelheden voedingsstoffen bij een klein formaat moet je altijd uit kijken, omdat het darmstelsel van een paard niet gemaakt is om in 1 keer veel voedingsstoffen te verwerken.
Daarom is het voeren in kleine porties erg belangrijk en is het belangrijk dat je het paard geen koek of brok voert op een lege maag.


Een kilo voor een shet vindt ik echt belachelijk veel al zou die shet elke dag moeten werken dan vindt ik het nog veel te veel. shetjes zijn al zo snel moddervet en hoefbevangen dus dat lijkt me niet echt slim om te doen. buiten dat, krachtvoer geef je naar mijn mening alleen voor de energie en dan nog alleen wanneer ze het op alleen hooi niet aan kunnen.

en met een koek krijgen ze niet ineens heel veel voedingsstoffen binnen. een shet heeft genoeg aan een halve koek en zo groot zijn die koeken nu ook weer niet. er zit ruwvoer in verwerkt dus je kan ze gewoon op een lege maag geven.

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:38

Bedankt voor jullie reacties.
Ik begrijp dat het voer qua inhoud niet echt van elkaar verschilt alleen of je het in koek vorm wilt voeren of in brokvorm.
Zelf wil ik echt geen kilo brok hoeven voeren voordat de pony alles binnenheeft. De pony word dan inderdaad te dik maar ook veel te druk. Voor in de wei is het wel handig zo`n brok in koekvorm lekker snel. Ja mijn keus is gevallen op de aura Haha! . Bedankt voor jullie advies.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:43

Ik dacht dat de 'dosering' voor een paard een hele en een pony een halve koek was. Jouw shetlander zou daarmee al genoeg vitamines binnen krijgen.
Zou ook niet voor brok kiezen en helemaal niet vooe 1 kilo ... dat krijgt mijn arabische merrie amper!

isaja

Berichten: 725
Geregistreerd: 03-04-07

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:47

Ik geef mijn shetjes wat biks met nature best van pavo en soms een halve pavo koek

Onali

Berichten: 18530
Geregistreerd: 16-03-06

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:51

mijn fjord krijgt een halve aura koek en mn shet een kwart. Beide doen het er goed op. Ik heb ze tot nu toe nog niet horen klagen Clown In de winter krijgt mn fjord er muesli bij en mn shet een ieniemini handje. Ik heb nog steeds wat Liga liggen, maar ik vind de muesli toch makkelijker en beter dan de brokken. Ziet er in mijn ogen ook smakkelijker uit

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:04

Ik zou als ik jou was toch nog eens op de Pavo site kijken en dan idd. naar de Pavo Vital (korrels) die al eerder genoemd wordt. Qua samenstelling zit daar nagenoeg hetzelfde in als in de Aura/Summerfit koeken, maar het doseert een stuk gemakkelijker dan een koek in stukken breken. Verder is zo'n emmer Vital in aanschaf wel duurder dan een doos of zak koeken, maar je doet er ook veel langer mee. Uiteindelijk voert het dus toch een stuk voordeliger, terwijl je pony wel gewoon de benodigde vitaminen, mineralen etc. binnenkrijgt. Er zit een klein maatbekertje bij, voor een shet lijkt iedere dag een halve of om de dag een hele daarvan mij ruimschoots voldoende om te voorkomen dat ie tekorten van het één of ander krijgt.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Re: pavo aura koeken of pavo liga voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:20

Even een andere vraag, ik heb mijn verpakking al weggegooid...

Weet iemand hoe lang Aura koeken houdbaar zijn, als ze op een droge plek liggen?