Suplementen en topsport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Suplementen en topsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 19:59

Naar aanleiding van dit topic viewtopic.php?f=110&t=821057&hilit=
Ik vind dit een interessant onderwerp om wat meningen over te horen en om in dat andere topic niet teveel off topic te gaan open in dit topic.

Wat is jullie mening over suplementen bij paarden waarvan een flinke prestatie wordt gevraagd? Een B proef versta ik niet onder een flinke prestatie.
Wel of niet preventief suplementen geven en zo ja welke en waarvoor?
Bij gezonde paarden.

Anouar loopt op dit moment klasse 3 endurance (tot 100 km) en ik vind dat eerlijk gezegt toch wel een flinke prestatie, het vraagt best veel van z'n lichaam. In de endurance wordt het aangeraden om vanaf afstanden zo rond de 80 km elektrolyten te gaan geven. Ik ben er later mee begonnen, met als gevalg dat Anouar de laatste wedstrijd afgekeurd is (natuurlijk niet alleen hierdoor, maar het had er wel mee te maken) Dus voor de volgende wedstrijd staat er een pot elektrolyten klaar.

Verder vind ik het moeilijk om te bepalen of het verstandig is een suplement bij te geven.
Ik ben van mening dat gezonde paarden geen suplementen nodig hebben, maar aan de andere kant vind ik dat als je echt een flinke prestatie verwacht je het lichaam ook een handje moet kunnen helpen. Dat doen mensen ten slotte ook.

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Suplementen en topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:40

Een paard goed voeren is één van de moeilijkste dingen.
Een atleet of een bodybuilder gebruikt ook extra dingen in het dieet. In ons huidige voeding (en dat van de paarden) is de kwaliteit enorm gedaald. Dit heeft allerlei oorzaken, bio industrie, milieuvervuiling enz..
Een paard wordt niet in een natuurlijke omgeving gehouden, dus zal het ook niet optimaal gevoerd kunnen worden, in principe!
Het is een instinctief selectieve eter. Het paard woont bij ons, dus kan het niet zelf kiezen. Met wetenschappelijke kennis kunnen we dit wat opvangen.
Deze kennis kan je gebruiken.
Wil je geen voedingssupplementen geven aan jouw paard, moet je het zo veel mogelijk natuurlijk houden, en dat is hier in Nederland niet mogelijk!
Ik beweer niet dat je altijd voedingssupplementen moet geven, gezond is gezond, maar bedenk wel dat het brokje in het krachtvoer al een voedingssupplement is!