Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:38

Ik wil mijn 13-jarige merrie glucosamine bijvoeren, omdat ze nogal stijf is. Inmiddels ben ik aan het 3e (!) merk begonnen, maar ze weigert het op welke manier dan ook te eten. Heb inmiddels een pot van ruim 100 euro, van 50 euro en van 25 euro staan!
Waarom weigert ze dit door haar voer op te eten (ze eet er keurig omheen, of laat het voer waaraan het zit liggen)?

PS Ik hoef geen tips hoe dit te voeren zoals door appelmoes, wortels etc, want ik heb wat dat betreft al alles geprobeerd! Knipoog

Wel ben ik benieuwd waarom het niet wordt gegeten, heeft iemand daar vergelijkbare ervaring mee? En heb jij dat kunnen oplossen?
Ik geef nu Easy Action door het voer (kruidenmengsel) en dat eet ze wel. Ook vitamine E/selenium (ook wit poeder!) eet ze door de biks gewoon op. Het ligt schijnbaar aan de smaak van de glucosamiine ....?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:49

Waarom lijkt me duidelijk, ze vind het niet lekker ruiken en/of smaken.
Aangezien je al verschillende merken en manieren hebt geprobeerd zou ik zo snel geen oplossing voor je probleem weten..

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:09

Djilan schreef:
Waarom lijkt me duidelijk, ze vind het niet lekker ruiken en/of smaken.
Aangezien je al verschillende merken en manieren hebt geprobeerd zou ik zo snel geen oplossing voor je probleem weten..


Stom he, want er zitten zelfs smaakstoffen toegevoegd aan de laatste die ik heb gekocht. Ik heb wel begrepen dat het van viskraakbeen wordt gemaakt, misschien heeft ze een hekel aan vis Knipoog !

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:11

knap van je merrie dat ze het zelfs door appelmoes heen kan proeven! ze zal het wel echt vies vinden dan. is het mischien een idee om het in iets van moes (appelmoes, appelstroop) te mengen en dan in een lege wormen spuit het haar te geven? ik weet niet heoveel ze moet hebben? maar het kan ook zo zijn dat ze het niet eet omdat het toch net goeg voor haar is. in iedergeval heel veel suc6!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:14

ik geef vloeibare glucosamine, arthri aid, van nuthri science..

heeft een zoete caramel achtige smaak, geef het aan mn paard en aan mn hond...

ze nemen het goed op....

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:37

Je hebt ook zetpillen van chondroïtine, alleen is dat wel een heel stuk duurder!

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:57

Heb je glucosamine van de drogist?

Misschien eens een bakje maken en daarin muesli doen en dan de glucosamine ergens onderin, of tussen in de muesli doen zodat ze het niet ziet? Of werkt dat ook niet....

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:00

Mijne eet het heel makkelijk, maar andere medicijnen weer niet..

Anders zou je bij de apotheek een grote spuit kunnen halen, en de glucosamine mengen met appelmoes en in d'r mond spuiten?

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:04

Als ze het echt niet lekker vind zou ik het ook in haar mond spuiten met iets lekker zoet. Vb honingwater ofzo.

Waarom ze het niet wil eten: omdat ze het niet mag of omdat ze het niet nodig heeft...

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:30

Voor paarden die geen Glucosamine willen eten is er ook Hyaluronzuur. (dit is nog een stapje hoger) Grand Meadows heeft zo'n product en dat heet Grand H.A. ik heb gelezen op de site van Pardoes Aurora dat je het binnenkort bij hun kan bestellen (www.paardenproducten.nl) Maar je kan ook kijken bij Grand Meadows zelf www.grandmeadows.com En lees dan vooral het verhaal over "the truth about joint supplements"

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:36

Je kan beter een goed gevuld weiland zoeken. In gras zit vele malen meer glucosamide dan dat jij kunt veroorloven. Dat spul is hartstikke duur en om de hoeveelheid te geven die voor het gewicht van een paard echt werkzaam zou zijn moet je haast een heel kopje per dag gaan voeren (a 10 euro of zo). Groene planten/gras zit er bom vol mee en is een stuk goedkoper, in hooi is het niet meer actief.

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:38

Ik zou toch maar eens dat stukje lezen op de site van Grand Meadows The Truth about joint supplements. En het is trouwens Glucosamine

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:47

Daar is een hele simpele oplossing voor, koop een grote spuit bij de apotheek. Poeder mengen met appelmoes en je spuit het zo in de mond, hebben ze weinig keus.

Maar als een paard het echt niet wil eten komt bij mij altijd de vraag naar boven of het wel gezond is. Paarden weten dondersgoed wat wel en niet goed voor ze is

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:50

spel foutje.
Ik heb het wel gelezen, net als de officiele artikelen in medische tijdschriften. Ik beweer niet dat het onwerkzaam is, maar paarden kunnen het zelf heel goed uit gras halen. Mensen en bijv. honden kunnen dat niet en daarom was het ook eerst voor deze doelgroepen ontwikkeld (reuma en HD). Directe injectie in een beschadigde pees of gewricht kan ook het herstel drastisch beinvloeden, maar de supplementen over het voer zijn minimaal. Een paard dat amper buiten komt zal er zeker bij gebaad zijn omdat hij anders helemaal geen bron van deze bouwstenen heeft. Een weidepaard krijgt al vanzelf ruim voldoende binnen mits zijn spijsvertering normaal werkt.
Ik meld het even omdat er een hoop mensen zijn die geld over de balk smijten terwijl ze een prachtig weiland achter hun stal hebben liggen. Hoe het met TS zit weet ik niet.
Een paard met artrose zal wellicht ook gebaad zijn bij een extra inname. Laat je niet verleiden door goedkopere versies want kijk maar eens goed op de etiketten: daar zitten veel minder werkzame bestandelen in (chondroitine schijnt de duurste te zijn).

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:17

Juist en daarom moeten mensen zich meer bewust worden van de specificaties op de producten. Bij Grand Meadows producten staat precies wat je PER DOSERING geeft en dat is wel heel belangrijk. Inderdaad moet je natuurlijk niets geven als je paard niets nodig heeft. Maar denk eens aan de topsport, daar worden de gewrichten wel heel erg belast en is het misschien toch raadzaam om preventief een supplement te geven. Het is hier het behoud van. Zelf zorg je toch ook dat je voldoende vitaminen en mineralen tot je neemt. En de topsport paarden komen nou niet zo veel buiten. De meeste producten zijn te duur en hebben te weinig werkzame stof in hun product zitten, dat klopt. Dus men moet zich meer bewust worden van wat een paard daadwerkelijk nodig heeft.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:21

Ik denk niet dat TS een topsport paard heeft.
Maar goed dit is teveel off topic. Ik denk dat een spuit de enige manier is of de vloeibare variant in slobber misschien.
Hoe weet je trouwens dat de stijfheid in de gewrichten zit en niet in de spieren? Heeft daar een fysio naar gekeken? Ik dacht zelf dat ik artrose had (pijn in mijn gewrichten) blijkt het helemaal niet aan de gewrichten te liggen maar aan hyperflexibiliteit van de pezen en dat kan door goede spiertraining ondervangen worden.
Paarden moeten als ze ouder worden ook langer opwarmen en afkoelen waarbij uitdraven heel belangrijk is.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:05

Dibah schreef:
Juist en daarom moeten mensen zich meer bewust worden van de specificaties op de producten. Bij Grand Meadows producten staat precies wat je PER DOSERING geeft en dat is wel heel belangrijk. Inderdaad moet je natuurlijk niets geven als je paard niets nodig heeft. Maar denk eens aan de topsport, daar worden de gewrichten wel heel erg belast en is het misschien toch raadzaam om preventief een supplement te geven. Het is hier het behoud van. Zelf zorg je toch ook dat je voldoende vitaminen en mineralen tot je neemt. En de topsport paarden komen nou niet zo veel buiten. De meeste producten zijn te duur en hebben te weinig werkzame stof in hun product zitten, dat klopt. Dus men moet zich meer bewust worden van wat een paard daadwerkelijk nodig heeft.

Dit vind ik wel een interessant onderwerp, om hier niet teveel off topic te gaan heb ik zelf een topic gemaakt
viewtopic.php?f=110&t=821358&hilit=

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 22:04

Henrieke schreef:
Heb je glucosamine van de drogist?

Misschien eens een bakje maken en daarin muesli doen en dan de glucosamine ergens onderin, of tussen in de muesli doen zodat ze het niet ziet? Of werkt dat ook niet....


Nee!!!!! Knipoog

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 22:07

Sizzle schreef:
Je kan beter een goed gevuld weiland zoeken. In gras zit vele malen meer glucosamide dan dat jij kunt veroorloven. Dat spul is hartstikke duur en om de hoeveelheid te geven die voor het gewicht van een paard echt werkzaam zou zijn moet je haast een heel kopje per dag gaan voeren (a 10 euro of zo). Groene planten/gras zit er bom vol mee en is een stuk goedkoper, in hooi is het niet meer actief.


Helaas is ze erg zwaar bespierd (het is een westernpaard) en heeft heel snel last van spierverzuring. Een van de redenen dat ze juist niet teveel eiwit binnen mag krijgen en dus niet lang op een grasrijke wei mag grazen (dat is dus een ander probleem erbij). Ze krijgt maar een paar uur weidegang per dag op een redelijk kale wei.

Het gaat overigens niet om de kosten hoor, maar om iets dat goed gaat helpen!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 22:09

Lenneke_ schreef:
Maar als een paard het echt niet wil eten komt bij mij altijd de vraag naar boven of het wel gezond is. Paarden weten dondersgoed wat wel en niet goed voor ze is


Dat heb ik me ook afgevraagd. Namelijk een voorbeeld: mijn andere merrie hoestte en die heeft een tijdje een luchtwegsupplement gehad (van die kruiden). Die at ze smakelijk op met haar biks/muesli. Op een gegeven moment was de hoest over en na verloop van tijd liet ze de kruiden liggen! Ik heb daar toen ook uit geconcludeerd dat ze ze blijkbaar niet meer nodig had!
Maar of ze dat nou ook van tevoren kunnen "beoordelen" vraag ik me af ...... maar het zou best kunnen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 22:12

Sizzle schreef:
Ik denk niet dat TS een topsport paard heeft.
Maar goed dit is teveel off topic. Ik denk dat een spuit de enige manier is of de vloeibare variant in slobber misschien.
Hoe weet je trouwens dat de stijfheid in de gewrichten zit en niet in de spieren? Heeft daar een fysio naar gekeken? Ik dacht zelf dat ik artrose had (pijn in mijn gewrichten) blijkt het helemaal niet aan de gewrichten te liggen maar aan hyperflexibiliteit van de pezen en dat kan door goede spiertraining ondervangen worden.
Paarden moeten als ze ouder worden ook langer opwarmen en afkoelen waarbij uitdraven heel belangrijk is.


Ja hoor, dat hebben we uitgezocht. Zowel DA als osteopaat zijn er bij geweest en er is bloed getrokken. Zodoende weten we dat ze zowel last heeft van haar bespiering (zie mijn eerdere reactie) als haar gewrichten (slechte hoefkatrol) en nee, ze is uiteraard geen sportpaard (meer). Maar geniet nog wel van haar recreatieve leven met rustig rijden en lekkere buitenritten. Ik wil haar graag zo lang mogelijk zo goed mogelijk houden.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 22:18

Ik vind het niet erg als het wat off topic wordt hoor, daar steek ik alleen maar wat van op! Haha! Knipoog

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:48

draaakje schreef:
knap van je merrie dat ze het zelfs door appelmoes heen kan proeven! ze zal het wel echt vies vinden dan. is het mischien een idee om het in iets van moes (appelmoes, appelstroop) te mengen en dan in een lege wormen spuit het haar te geven? ik weet niet heoveel ze moet hebben? maar het kan ook zo zijn dat ze het niet eet omdat het toch net goeg voor haar is. in iedergeval heel veel suc6!



Mijn pony vertikt het ook door de appelmoes heen te eten Knipoog Nouja dit gaat om een ander medicijn. Maar ook met de lege spuit is het een heel gevecht om het hem te geven..

@ TS. Je hebt al wel heel veel geprobeerd. Eet ze het ook niet door de slobber? Lachen

Anoniem

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:51

De slobber van Subli is de enigste waarbij ik Kawa ook aan medicijnen krijg
Dus ook zijn gluco
Andere merken daar doet hij het niet voor. Ook niet met appeltjes enz er door heen

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Waarom eet mijn paard geen glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:16

Even een update: de volhouder wint! na een paar dagen proberen ziet het er nu naar uit dat mijn merrie de glucosamine van de welkoop (zo'n 30dagen kuur in blauw emmertje) wel opeet Haha! ! Ik maak de muesli heel erg nat en roer het er helemaal doorheen. Dan voeren aan het einde van de middag, na het werken, dan heeft ze de meeste honger Knipoog . Het is nu al gedurende 3 dagen opgegeten!!! Kijken of het zo blijft ... Dit spul bevat smaaktoevoegingen, want het ruik heel lekker naar vanille, dus misleiding alom, maar ze eet het tenminste!