pony laat alles uit de mond vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxpaulinexX
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-10-06

pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:50

hoij!!
mijn verzorgpony geef ik telken brood + korrels na de arbeid. maar nu komt het. telken als een broodje in de mond neemt valt de helft er weer halfbesabbelt uit. bij korrel is het juist hetzelfde! ik moet ze al gewone harde sneetjes brood geven want een pistolet kan ze al helemaal niet meer beknabbelen!! dan is er ook nog dat ze telken het hooi/gras tussen haar kaak en tanden laat zitten en dan later wel opeet. (kwam er eens een mevrouw die veel weet over paarden, en die wist me te vertellen dat ze erge tandpijn heeft en ze daarom eerst het hooi/gras laat verzachten met speeksel en daarna opeet) ik heb al voorgesteld om de tandarts te laten komen (die hij ook nooit laat komen!!) maar dat wil hij niet!!! dus zou ik graag even weten van jullie of jullie misschien weten wat ik kan doen en wat het kan doen!! dank jullie wel!!!
groetjes kimberley (help pauline!!)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:53

Ik vrees dat hier enkel en alleen maar een dierenarts en/of een paardentandarts kan helpen. Is het al een heel oude pony soms?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:56

Zo te lezen moet er eens een tandarts langskomen.
Veel succes met het overhalen van de eigenaar.

XxpaulinexX
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-10-06

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 22:01

aerdenhout1 schreef:
Ik vrees dat hier enkel en alleen maar een dierenarts en/of een paardentandarts kan helpen. Is het al een heel oude pony soms?


ze is 6 juli 18 geworden. maar het is echt al lang voor ik ze verzorgde!!!

XxpaulinexX
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-10-06

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 22:02

Kiara schreef:
Zo te lezen moet er eens een tandarts langskomen.
Veel succes met het overhalen van de eigenaar.


gaat me nooit lukken!!!! we moeten hem echt voor een dierenarts overhalen. maar toch zal ik men best doen Huilen

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:05

In je profiel zet je dat ze "helemaal" van jou is. Met 18 jaar zullen de tanden best eens aan een goede beurt toe zijn. Mag je er geen tandarts bij halen als je het zelf betaald?
En is ze niet aan de magere kant als ze haar eten niet goed opneemt?

XxpaulinexX
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-10-06

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 22:36

aerdenhout1 schreef:
In je profiel zet je dat ze "helemaal" van jou is. Met 18 jaar zullen de tanden best eens aan een goede beurt toe zijn. Mag je er geen tandarts bij halen als je het zelf betaald?
En is ze niet aan de magere kant als ze haar eten niet goed opneemt?


valt best wel mee eigenlijk van de magere kant. en ik denk dat m'n ouders dat niet willen omdat ze niet van mij is.

TwistedGames
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-08-07

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:59

Ik weet 99% zeker dat dit een tand probleem is, misschien een haak die heel erg zeer doet.. (zo'n haak kan zelfs het gehemelte kapot maken!!!) Dus laat er AUB een paardentandarts / DA naar kijken.. desnoods betaal je zelf de kosten van de paardentandarts, die prijzen zijn best redelijk..

Om het paardje met het kauwen een beetje te verlichten kan je luzerne voeren, dat kreeg ik ook als advies van mijn DA toen die constateerde dat de laatste kies uit me pony z'n mond was gevallen.. (die was toen 24 jaar)

Jolliegirl

Berichten: 33002
Geregistreerd: 18-07-04

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:00

Haken..
veearts erbij voor ze onstekingen in de mond krijgen doordat het evt. tegen de wang gaat schuren.

belachelijk van die eigenaar dat hij geen DA wilt laten komen, sorry hoor..

Anoniem

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:53

Mijn destijds verwaarloosde paard, kon zelfs amper water in haar mond houden, eten ging amper. Paardentandarts en bij en klaar.

XxpaulinexX
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-10-06

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:05

Jolliegirl schreef:
Haken..
veearts erbij voor ze onstekingen in de mond krijgen doordat het evt. tegen de wang gaat schuren.

belachelijk van die eigenaar dat hij geen DA wilt laten komen, sorry hoor..


ik vind het ook echt zo stom, altijd!!!

en van die haken en dat schuren. het was al zo vantoen ik haar verzorgde dus het is misschien als zover Verward

TwistedGames
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-08-07

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:58

Dan wordt het toch echt eens hoog tijd voor een paardentandarts.....

Anoniem

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:51

Ik denk ook inderdaad dat je NU er een DA bij moet halen, het gaat van kwaad tot erger ..

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:54

Dit slaat echt helemaal nergens op. Als eigenaar heeft ie de plicht goed voor zijn dieren te zorgen! En dus moet hij die tandarts of dierenarts erbij halen, anders is hij in mijn ogen minimaal nalatig... Boos!

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:56

Je kan idd grote problemen krijgen als ze zo'n last heeft van haar tanden. Knoeien is de eerste fase, maar als ze wonden in haar mond gaat krijgen wil je niet weten wat er allemaal mis kan gaan.

Je zou zelf de kiezen kunnen proberen te voelen, maar als je dat nog nooit hebt gedaan is het heel moeilijk om dat te doen, maar ook uit te leggen. Wellicht dat je hem na het voelen van de kiezen wel zo ver krijgt een tandarts te sturen.....

Achilles

Berichten: 364
Geregistreerd: 01-08-06

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:00

XxpaulinexX schreef:
dan is er ook nog dat ze telken het hooi/gras tussen haar kaak en tanden laat zitten en dan later wel opeet.

Duidelijk een tandenprobleem. Met erge haken maken ze proppen en stoppen die tussen hun wang. Ik dacht niet om te weken maar om de scherpe haak af te schermen?
Laatst bijgewerkt door Achilles op 17-08-07 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Achilles

Berichten: 364
Geregistreerd: 01-08-06

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:03


lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:09

je zou de paardentandarts eens kunnen bellen en vragen wat het kost, dan kun je dat aan de eigenaar voorleggen.
Misschien als je het probleem uitlegt, wil de paardentandarts je nog wel gratis helpen ook, kans is niet groot, maar misschien is hij/zij zo lief om het paardje uit de brand te helpen.
(proberen staat in iedergeval vrij en dan heb je alles geprobeert) en vooral blijven opmerken bij het baasje van de pony dat het echt nodig is.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:00

Inderdaad de paardentandarts even langs laten komen..

sandravanr
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-08-07

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:55

wat balen zeg dat die eigenaar zo moeilijk doet hij zou het zelf eens moeten voelen hoe het is.
ben benieuwd of het je inmiddels is gelukt want het is echt belangrijk dat er naar gekeken word.
er kunnen ook andere problemen ontstaan door een slecht gebit ik hoop dat het gauw goed komt Pling

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:33

jammer dat de eigenaar dit niet kan voelen
mijn paard gaat ieder jaar en ieder jaar heeft die weer haken
ik heb zelf het leed gezien wat het aanricht en ook gevoeld dit gun je niemand Boos!

XxpaulinexX
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-10-06

Re: pony laat alles uit de mond vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:37

heb hulp!!! hansje hier vanop bokt ken ik zelf zeer goed. heb haar eens gevraagd enzo. ze wou zelf de tandarts al een laten komen voor haar haflinger zelf en ze wou ze dan ook meteen naar pauline laten kijken. al een pak van mijn hart. maar nu moeten we nog samen een goeie vinden in de omgeving van west-vlaanderen of oost-vlaanderen (jaja ik ben belg)