Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barbara_

Berichten: 3310
Geregistreerd: 12-02-05
Woonplaats: Middelburg

Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 20:43

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Het weiland van mijn haflinger Sharon wordt steeds kaler, naja er staat nog wel genoeg op en het is echt een enorm stuk, maar er zitten natuurlijk nu minder voedingstoffen in...
Ze is wel gewoon dik genoeg (ze is eigenlijk nooit dun Knipoog)... maar ze heeft minder power! Ik voer haar sportmuesli bij, n halve schep, na het rijden.... Maar ze is de laatste tijd steeds minder voorwaarts, wat ik tijdens mn wedstrijd ook weer goed kon merken. Vooral nu ze steeds moeilijkere dingen moet doen. Kan ik haar beter haver gaan voeren?
Het probleem is dat ik dus iets moet hebben waar veel energie in zit, maar waar ze niet te vatsig van wordt!

In de winter staat ze binnen en krijgt ze s ochtens 1/2 kilo bix + kuil en s avonds 1/2 kilo bix + kuil. En na het rijden 1/2 schep muesli...

Ik rijd haar 6 keer per week. Een a twee keer rijd ik 2 uur.
Voor de rest train ik haar meestal 3 kwartier als ik dressuurmatig rijd en als ik op buitenrit ga meestal 1 uur.
Ik rijd 1 keer in de twee weken ook in de springles (1 uur lang).
Kortom, ze krijgt genoeg beweging...

Het probleem is nu ook dat ze 24/7 buiten staat en dat ik haar dus maar 1 keer kan voeren. Dit doe ik altijd na het rijden omdat voeren vlak voordat je gaat rijden geen goed idee is Knipoog

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:00

Je zou wat plantaardige olie door het voer kunnen doen. Hier halen ze energie uit, maar wordt niet opgeslagen bij beweging.
Je moet het wel opbouwen. Je mag max. per paard twee bekers olie geven per dag. Maar ik denk dat bij jouw paardje en flike scheut genoeg is. Zo hoef je geen krachtvoer extra te geven.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:36

Kentucky Lite E van Havens. Zéér goede ervaring mee Lachen

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Re: Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:40

Op advies van mijn instructrice: Haver
Mijn ervaring is dat ze in/na augustus duidelijk minder energie uit het gras halen. Ik voerde zo'n halve kilo geplette haver na het rijden, en dat had voldoende effect zonder dat ze er dik van werd.
Daarnaast natuurlijk ook zo'n mineralenblok om scheve voer-verhoudingen te voorkomen.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:39

Ik zou een betere kwaliteit voer geven, zoals Dodson & harrell of marstall. Dan hoef je een kleinere hoeveelheid voer te geven waar ze dezelfde hoeveelheid energie uithaalt. Ik voer aan mijn eigen paard (een Volbloed die altijd snel afviel en ook goed in het werk staat net als de jouwe) 2x een halve schep per dag en die staat ook 24/7 buiten.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:42

Je zou eens op deze site kunnen kijken: http://www.marstall.nl/ ik ben zelf ook op dit voer overgegaan en tot nu toe zeer tevreden.

Michelle99

Berichten: 505
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: ZO Drenthe

Re: Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:48

Kentucky Lite gebruik ik ook om bij te geven. Maar niet teveel. Ze worden wel dik van. Ook zou je nu je weiland kunnen mesten. Dat zorgt voor voedzamere gras. B.v. de helft mest op stroien en de rest laten. De paarden op de bemeste gedelde maar een X antaal uren (anders worden ze eveneens te dik)!

Annemarie_
Berichten: 1783
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:51

Haver!!

sandorr

Berichten: 16
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: vortum-mullem

Re: Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:58

energy control van pavo
daar doet mijn paard het goed op

Annemeik

Berichten: 4247
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Energierijk voer wat niet te dik maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:00

Sorry hoor, maar hier zijn al heel veel topic over. Even de zoekfunctie gebruiken...