hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:59

Hallo allemaal,
Ik heb sinds 2 maanden een fantastisch paard gekocht, hij is helemaal leuk, en sinds 1,5 maand geruind. Hij mag nu sinds kort de wei op, maar het vervelende is dat hij zich nog te macho voelt, hij is veel drukker met zijn kudde bij mekaar houden dan dat hij eet, en daardoor alle binnengekomen energie meteen weer verbrand. De bedoeling was dus, 4 weken de wei op en lekker groeien en aankomen... Dit gebeurt dus niet. Nou komt er ook bij dat hij eergisteren zijn been heeft opengehaald,( het winkelhaak effect.. Verdrietig ) dus hij moet op stal, verbandjes, groene leem, noem de hele EHBO-kist maar op... Ach gut
Nu moet hij dus 10 dagen op stal, dan naar de kliniek om wild vlees weg te laten snijden, en ik weet niet hoe lang het daarna nog gaat duren voordat hij de wei weer op mag( als ik dat doe...)/ aan de slag mag... Frusty

Jullie begrijpen dat hij op stal nu helemaal idioot loopt te doen, hij vind het verschrikkelijk, maar heeft ook nog erg last van zijn hormonen. Ik heb nu bij de paardendrogist N.A.F. Relax besteld... een monster althans. En als dit werkt dan hou ik dat aan.

Heeft iemand anders nog tips/suggesties voor zowel de hormonen/ nervositeit/ gewichtstoename??
Ik hoor heel graag van jullie!

Groetjes Kirsten

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:02

Wat krijgt je paard nu aan voer? Is wel makkelijk om te weten Knipoog

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:05

Nervositeit; Pavo nerv'control
hormonen; gaat nog over Knipoog
Gewichsttoename; Kuilmaïs of paardenmeel.

Nerv'control gebruik ik ook voor mijn merrie, en ze word wat rustiger in haar hoofd. ze is nét wat geconcentreerder en wat koeler. Ik geef mijn merrie ook paardenmeel om aan te komen, daarna kan je ze ook over zetten op kuilmais.

voor nu zou ik zolang hij op stal staat hem wat minder voer geven, ook al moet hij aankomen. Ik zou hem nu echt wat minder geven, anders zit hij dalijk tegen het plafond. En als hij dan weer naar buiten mag is de kans groot dat hij zo door het dolle heen is dat hij weer iets krijgt. Daarna kan je het weer opvoeren. Paardenmeel en mais worden ze overigens niet heet van, dus dat kan je gerust geven zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je een bommetje hebt.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:13

sorry was even het voer vergeten...
Hij krijgt nu 2 kilo biks, gewoon pavo basisbrok, en tussendoor subli kruidenmuesli. kuilmais, is dat dat maismeel? daar hadden stalgenoten het al over.. .

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:16

Kuilmais is geen maismeel. Tja, kuilmais is ingekuilt Clown ehm.. Geven de meeste boeren ook aan de koeien. 2 kilo brok op een dag? verdeelt over 2 keer of 3 keer? Misschien dat je dat nu ook kan verminderen zolang hij stil moet staan. Dat is ook behoorlijk veel voor een paard op rust.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:25

het voer is al verminderd, hij kreeg 1,5 kilo per keer... 3 kilo totaal, dus 2 keer op een dag voer...
ik denk dat het op hetzelfde neerkomt dat kuilmaismeel Tong uitsteken
maar dat zoek ik nog wel ff uit.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:27

hmm oke, ik weet het niet zeker.

Maar maismeel schijnt inderdaad ook goed te werken.

ratjetoen
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Rijswijk

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:56

Ruw voer is belangrijk als ze aan moeten komen.
Toen ik mijn pony kreeg was ze ook erg mager.
Van krachtvoer werd ze alleen drukker. Maar sinds ze voldoende kuil krijgt is ze veel dikker geworden.
Omdat jouw paard op rust staat kan je beter hooi voeren.

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:00

Toen ik mijn paard net had was ze ook aan de magere kant, kreeg ze ook anderhalve kilo brok per dag en een paar plakken hooi. Nu ik haar van de brok af heb en alleen maar op ruwvoer (met wat aanvullende supplementen) is ze wat aangekomen en is ze nu mooi op gewicht.
Tegen nervositeit helpt resque spray van bach, je kan het in het drinkwater doen of gewoon in de mond sprayen.
Het helpt echt.
En inderdaad doordat hij krachtvoer krijgt heeft hij teveel energie dus voegt het geen gewicht toe maar word hij alleen drukker. Ik zou gewoon alleen hooi gaan voeren, en dan gewoon onbeperkt en wat supplementen, ik geef bijvoorbeeld Kompleet plus van de paardendrogist en wat omega olie en zeewier en ze glimt als een spiegeltje!!

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:06

blosbokker schreef:
Toen ik mijn paard net had was ze ook aan de magere kant, kreeg ze ook anderhalve kilo brok per dag en een paar plakken hooi. Nu ik haar van de brok af heb en alleen maar op ruwvoer (met wat aanvullende supplementen) is ze wat aangekomen en is ze nu mooi op gewicht.
Tegen nervositeit helpt resque spray van bach, je kan het in het drinkwater doen of gewoon in de mond sprayen.
Het helpt echt.

En inderdaad doordat hij krachtvoer krijgt heeft hij teveel energie dus voegt het geen gewicht toe maar word hij alleen drukker. Ik zou gewoon alleen hooi gaan voeren, en dan gewoon onbeperkt en wat supplementen, ik geef bijvoorbeeld Kompleet plus van de paardendrogist en wat omega olie en zeewier en ze glimt als een spiegeltje!!


Die kan je niet gewoon als supplement geven! die kan je geven als je bijv. op wedstrijd moet, of je paard met de trailer weg moet en dit als spanning ervaart. Maar dit kun je niet gewoon iedere dag geven want dat is niet goed. Dan kan je beter gewoon een goed voedingssupplement halen, maar daar is de bach remedie absoluut niet geschikt voor!

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:14

DresslOver schreef:
blosbokker schreef:
Toen ik mijn paard net had was ze ook aan de magere kant, kreeg ze ook anderhalve kilo brok per dag en een paar plakken hooi. Nu ik haar van de brok af heb en alleen maar op ruwvoer (met wat aanvullende supplementen) is ze wat aangekomen en is ze nu mooi op gewicht.
Tegen nervositeit helpt resque spray van bach, je kan het in het drinkwater doen of gewoon in de mond sprayen.
Het helpt echt.

En inderdaad doordat hij krachtvoer krijgt heeft hij teveel energie dus voegt het geen gewicht toe maar word hij alleen drukker. Ik zou gewoon alleen hooi gaan voeren, en dan gewoon onbeperkt en wat supplementen, ik geef bijvoorbeeld Kompleet plus van de paardendrogist en wat omega olie en zeewier en ze glimt als een spiegeltje!!


Die kan je niet gewoon als supplement geven! die kan je geven als je bijv. op wedstrijd moet, of je paard met de trailer weg moet en dit als spanning ervaart. Maar dit kun je niet gewoon iedere dag geven want dat is niet goed. Dan kan je beter gewoon een goed voedingssupplement halen, maar daar is de bach remedie absoluut niet geschikt voor!


Hoe kom je daar nou bij?? Dat kun je zeker wel geven om je paard wat rustiger te krijgen. Is absoluut niet schadelijk en 100% natuurlijk!! En ik heb ook niet gezegd dat het een supplement is....???
In bach flesjes die therapeuten maken doen ze vaak ook resque bij en dat moet je gewoon elke dag gebruiken hoor.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:16

die kun je inderdaad best geven om hem rustiger te krijgen, of naar aanloop van een wedstrijd een paar dagen lang elke dag een paar drupjes. Maar die kan je echt niet gewoon altijd voeren. Daar is het gewoon niet voor bedoelt en bovendien ook niet goed voor.

Het werkt, dat klopt. Maar het is bedoeld als tijdelijk, in aanloop van of na een traumatische gebeurtenis. Niet als supplement, dus dan moet je het ook niet zo voeren.

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:22

Maar ik neem aan dat dit ook een tijdelijk probleem is, andere 'nerveusonderdrukkende' supplementen zijn toch ook tijdelijk? En ik heb toch ook niet gezegd dat dit een supplement is?
Ik neem aan dat als dit paard een beetje gewend is en wat minder krachtvoer krijgt het ook wel zonder af kan, en tot die tijd vind ik resque een goed middel.
Je kan het gewoon weken geven hoor, ik krijg van een therapeut ook heel vaak een flesje bachremedie voor mezelf, zit meestal ook resque door en dat mag ik gewoon elke dag gebruiken tot het op is, en als ik na een maand een nieuwe krijg en daar zit ook resque in is er niks aan de hand.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:29

Voor die tien dagen dat hij stil moet staan kan dat inderdaad ja. op die manier had ik er nog niet naar gekeken, maar ik dacht dat jij het als supplement bedoelde. En dan kan je beter zoiets nemen als Pavo Nerv'control of iets dergelijks, maar dat werkt inderdaad niet meteen. Bach remedie wel.

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:31

Nee, ik bedoelde het niet als supplement. Mag je die Nervçontrol dan wel lang gebruiken?
Daarom, bach werkt zeker snel, ik geef het mijn paard altijd vlak voor oud en nieuw, en ze word er echt een stuk rustiger van.
Het lijkt me zowieso niet gezond om welk middel/suppelement dan ook tegen zenuwen lang te gebruiken, een paard zou toch een keer uitzichzelf lekker in zn vel moeten gaan zitten.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:31

maar dat rescue is niet iets om dagelijks te geven, alleen in spannende situaties.

Kuilvoer is trouwens gras en maismeel is mais.

Mijn KWPN ruin kon niet goed met een haflingerruin die ik eerst had, en was dan ook zo onrustig. Constant met hem bezig, achter hem aanlopen ed. Hij viel toen ook ontzettend af.
Ik heb hem toen ook een tijdje maismeel gegeven (als een soort papje zoals je slobber maakt) Ik geloof dat ik een kilo gaf.
En inderdaad goed ruwvoer is het allerbelangrijkst, kuil is prima zolang de mest niet dunnig wordt, anders liever hooi (beiden onbeperkt)
2 kilo bix en nog kruidenmuesli is meer dan genoeg aan krachtvoer.
Het zal even duren voordat je paard aankomt, het is er sneller af dan aan. Reken op een aantal maanden.
Eventueel kun je ook de tandarts laten komen en een vitaminespuit geven.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:37

Helemaal stoppen met brok voeren en onbeperkt hooi geven met hooguit een klein bodempje muesli (zonder haver) om vitamines en kalmeerkruiden door heen te mengen. Wat wortels en apppels evt voor de afwisseling. Hij zal vast wel eerst mager worden maar daar gaan ze niet dood van, uiteindelijk zal hij zich erin berusten en dan komt hij vanzelf wel weer aan.
Ik zou de voorkeur hebben om hem met de kalmerende kruiden alleen of met 1 maatje in een piep klein stukje weide te zetten dat te klein is om te rennen (2x box grootte bijv). Bokken doen ze ook op stal dus dat hou je toch niet tegen.
Waarom verwacht je wild vlees vorming??
Mijn merrie (die nu ook stalrust heeft) heeft al zoveel vreselijke wonden gehad, maar met een goed verband en een goede wondzalf heeft ze er nooit iets aan over gehouden.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:39


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:00

DresslOver schreef:
Nerv'Control mag je inderdaad langere tijd geven. Daar zit magnesium in, waardoor ze net wat geconcentreerder blijven. Net wat rustiger in het hoofd.

Kuilvoer is inderdaad gras en maismeel is meel van mais, het witte in de mais.
KuilMais is ingekuilt mais missnynke. Ik haal echt geen 2 dingen door elkaar hoor.


http://users.skynet.be/vhgs2/Bindipack01.JPG
kuilmais.

http://www.italie.nl/culinair/etenswaar ... ismeel.jpg
maismeel

Dus.


Wat een heftige reactie. Ik reageerde niet op jou,
Ik reageerde op dit stukje:
KirstenG schreef:
het voer is al verminderd, hij kreeg 1,5 kilo per keer... 3 kilo totaal, dus 2 keer op een dag voer...
ik denk dat het op hetzelfde neerkomt dat kuilmaismeel Tong uitsteken
maar dat zoek ik nog wel ff uit.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:04

Sorry, ik had zo niet moeten reageren. Ik zit vandaag iets te snel op de kast, mijn excuses Lachen

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:16

Sizzle schreef:
Helemaal stoppen met brok voeren en onbeperkt hooi geven met hooguit een klein bodempje muesli (zonder haver) om vitamines en kalmeerkruiden door heen te mengen. Wat wortels en apppels evt voor de afwisseling. Hij zal vast wel eerst mager worden maar daar gaan ze niet dood van, uiteindelijk zal hij zich erin berusten en dan komt hij vanzelf wel weer aan.
Ik zou de voorkeur hebben om hem met de kalmerende kruiden alleen of met 1 maatje in een piep klein stukje weide te zetten dat te klein is om te rennen (2x box grootte bijv). Bokken doen ze ook op stal dus dat hou je toch niet tegen.
Waarom verwacht je wild vlees vorming??
Mijn merrie (die nu ook stalrust heeft) heeft al zoveel vreselijke wonden gehad, maar met een goed verband en een goede wondzalf heeft ze er nooit iets aan over gehouden.


over 1 week moet ik terug om het wildvlees weg te laten snijden, dat is wat de dierenarts zei... buiten dat vind ik dat je er zo over bokt weinig over kan zeggen, want je hebt de wond niet gezien.
Een klein stukje wei naast de andere paarden werkt in zijn geval niet, of hij gaat er overheen, of dwars er doorheen...ook met een ander paard erbij.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:20

Dat is jammer, soms kan dat heel goed gaan.
Het blijft altijd erg vervelend dat boxrust gedoe.
Vaak als ik het niet vertrouw en ze moet stappen geef ik valariaan druppels. Dat geef ik liever dan de verdovende middelen van de DA.
Sterkte in ieder geval.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:23

dankjewel, mijn moeder had het inderdaad ook over valariaan... dit werkt ook kalmerend? zit dit ook in dat equimins serenity?
box rust is in ieder geval echt niks voor hem, hij vind het echt vreselijk. Nu heeft hij iets nieuws een eigengemaakte ton waar snoepjes uit komen als hij er tegen aan komt... hij vindt het geweldig...
maar goed, dat maakt de boxrust niet goed natuurlijk, maar het is beter dan niets...
hopen dat het snel overgaat...

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:12

Valeriaan werk idd rustgevend, maar dan moet het paard er wel gevoelig voor zijn. Niet ieder paard reageert er op namelijk. Ik hoef bij mijn hyper-merrie maar de 20 druppels te geven en dan is ze al flink wat controlleerbaarder. Ze worden er zeker niet schaapmak van, maar het helpt vaak voldoende om ze in de hand te houden. Ik geef nu 10 druppels per voerbeurt (3x). Dit is dezelfde dosering als voor mensen en dus heel weinig. Je kunt het rustig flink verhogen. Ik koop hetgewoon bij de kruitvat. Of het al in jouw mengsel zit weet ik niet, maar dat moet in de ingredienten lijst staan.
Ijsklontje hier op bokt heeft net haar merrie op 4 weken boxrust gehad ivm wildvlees. Zij heeft haar bij de kliniek laten staan omdat ze daar rustiger was. Ik heb mijn merrie (pas geopereerd aan haar been) ook 2 weken bij de DA gelaten en die was ook aanzienlijk rustiger daar dan thuis.
Ik probeer mijn paard zo vaak mogelijk uit haar box te zetten (op de wasplaats bijvoorbeeld) zodat ze ook naar andere dingen kan kijken en aan een ander vriendje kan snuffelen. Eerst was ze daar erg lastig mee, maar nu lijkt ze daar van te genieten en staat ze lekker rustig om zich heen te kijken terwijl ik de box uitmest. Ook ga ik veel aan de hand grazen net om het hoekje bij onze stal. Ik geloof namelijk echt niet dat 20 stappen lopen veel kaad kan, want in de box lopen ze ook heel de dag rondjes. Maar ik ben nu eenmaal van nature eigenwijs.

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: hyper paard? gevolg> paard blijft mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:15

Als je de subli kruiden muesli eens vervangt door subli zonder.Dit is een muesli maar die zijn speciaal voor nerveuze paarden.Misschien dat wat kleine wijzingen ervoor kunnen zorgen dat je paard wat rustiger gaat worden.