giftig hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:33

Ik weet niet of dit hier goed staat, dus mods verplaats maar als het nodig is.

Mijn verzorgpaardje, een gezonde Friese merrie van 9, stond gisteravond binnen toen ik op stal kwam. Ik wilde gaan rijden dus ik haal haar uit de stal, stond ze helemaal te wankelen. Ze viel bijna om. Uiteindelijk heb ik de dierenarts gebeld, was nog een gedoe want de eigenaars zijn op vakantie.
De dierenarts die dienst had dacht aan koliek, dus pijnstiller gegeven en kijken of het daarmee beter zou gaan. Daarna opgevoeld, maar pijnstiller hielp weinig en hij voelde ook eigenlijk niets. Temperatuur was normaal, hartslag rustig, eetlust normaal, poepen en plassen normaal, slijmvliezen een btje rood, maar dat trok al snel bij.
Omdat ie twijfelde nog een andere dierenarts erbij gehaald en die dacht dat het aan het hooi lag. Er schijnt een soort graszaad te zijn voor golfbanen enzo, waar een schimmel aan toegevoegd is zodat het gras groener is ofzo. Maar die schimmel geeft dus giftige stoffen af voor paarden, waardoor het evenwicht ernstig verstoord wordt blijkbaar. Dit is gelukkig wel reversibel, dus als ze dit hooi niet meer krijgt moet het snel beter gaan.
Ik wil iig iedereen waarschuwen hiervoor, het komt niet vaak voor, dus de DA herkent de symptomen misschien niet meteen. De paarden staan in Noord-Brabant in de buurt van Bergen op Zoom, dus daar komt het hooi ook vandaan. Het andere paard wat hetzelfde hooi krijgt had het niet opgegeten en die had dus niets.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:54

Wat vervelend zeg, hoe gaat het nu met het paardje?

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 23:39

Het gaat gelukkig iets beter dan gisteren. Vannacht heeft ze nog een terugval gehad en vandaag overdag ook nog een keer. Ben de hele nacht bij dr gebleven en vandaag overdag ook bijna de hele tijd.
De dierenarts heeft gezegd dat het vandaag al veel beter moest gaan, maar dat viel me een btje tegen eigenlijk. Als het morgen niet verbetert ga ik weer bellen.
Ze probeert nu wel meer te lopen door dr stal en rond te kijken, gaat soms een tijdje goed en dan opeens gaat ze weer zwalken en vallen Boos!

Mendi

Berichten: 2292
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:06

Engels raaigras. Daar kunnen paarden heel ziek van worden met verlammingsverschijnselen waardoor ze gaan zwalken. Goed van je dat je gelijk de DA hebt gebeld. Ik hoop voor je dat ze snel opknapt.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:03

dat woord zocht ik ja. Dankje Mendi. De eigenaar was trouwens minder blij met mijn dierenartsactie hoor. Moest me helemaal gaan verantwoorden en ze vond het eigenlijk maar onzin dat ik gebeld had, maja pech dan. Ik kon het niet aanzien en leek me bepaald niet gezond zoals ze daar stond.

Het gaat vandaag al een stuk beter, ze was zaterdagavond zo ziek. Dus nu 2 dagen geleden. Ze kan weer redelijk normaal staan nu en als ze dr hoofd naar beneden doet om te eten ofzo valt ze ook niet meer om Lachen
Ik hoop echt dat het binnenkort weer helemaal goed is.
Mendi, weet jij misschien hoe lang ik moet wachten met rijden?? Weekje ofzo, zou dat genoeg zijn? Heeft geen haast verder, maar ben het gewoon vergeten te vragen aan de DA

Marthe__

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: Eindhoven

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:28

Oww.. wat erg.. goed dat je de DA had gebeld..
maar kan je dat zien aan dat hooi? hoe..?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:29

Dezelfde vraag als Marthe..

Had alleen jou paard van dat hooi gegeten?

Gelukkig dat je optijd de DA erbij had en dat het al ietsjes beter gaat!

Mendi

Berichten: 2292
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:59

Aurora3: ik heb ook geen idee hoe lang je niet mag rijden, dat is een beetje afhankelijk van hoe je paard zich voelt. Bij mijn vriendin duurde het geloof ik ruim een week en toen is ze voorzichtig weer begonnen. Ik ben blij dat het weer beter gaat en jammer dat de eigenares zo negatief reageerde.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 14:47

@ Somebitch en Marthe: Dat kun je niet zien geloof ik. De dierenarts die dit uiteindelijk constateerde kon het iig niet zien aan het hooi.
De paarden staan met zn tweeen aan huis bij de eigenaar. Mistral (het zieke paard had van het hooi gegeten) en Flash (zoon van Mistral) had het ook gekregen, maar die had bijna alles laten liggen. Ik denk dat ie iets geroken of geproefd had ofzo. Vond het iig heel knap van hem dat ie doorhad dat het niet goed was, want het was overjaars hooi.

@Mendi: Maandag zag ze er alweer stukken beter uit, dinsdag heb ik dr nog de hele dag op stal gehouden zodat ze niet door de draad of in de sloot kon vallen. Toen ik dinsdagavond kwam was er niets meer aan te zien dus toen heb ik haar een paar rondjes laten lopen buiten en toen ging ze zelf alweer rennen en bokken. Dus woensdagavond heb ik gewoon voorzichtig een stukje gereden. Ze stond gewoon weer stevig op haar benen hoor, ook met opstappen enzo wankelde ze helemaal niet. Merkte wel dat ze in het begin haar eigen benen niet vertrouwde, heel voorzichtig langzaam drafje enzo, terwijl ze normaal keihard zou willen Tong uitsteken
Maar dat was na een paar minuten ook over, ze was weer gewoon de oude Lachen

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:33

Als de eigenaar de DA al onzin vond heeft die dan wel meteen ander hooi aangeschaft ??

Caresse07

Berichten: 9431
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:41

Goed dat je gelijk de DA gebeld hebt. Gelukkig knappen de meeste paarden vanzelf weer op als je op ander hooi overschakelt. Mijn eigen merrie heeft toen ze 2 jaar was ook een keer raaigraskramp gehad en toen dacht de DA eerst dat ze Rhino had, maar achteraf bleek dus dat ze raaigraskramp had. Zodra we van het kuilvoer waar ze ziek van werd overschakelden op hooi knapte ze weer op.
Wel raar dat er een stuk of 10 paarden op stal stonden en zij de enige was die ziek werd.

Wel raar dat de eigenaar het overdreven vond om de DA te bellen, het is toch niet normaal als een paard verlammingsverschijnselen toont lijkt mij. Jij hebt in ieder geval heel goed gehandeld OK dan!

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 21:01

@ ProudJustify: die mensen zijn een btje raar. Ik ben zelfs bang dat ze dat hooi toch weer gaan voeren. Maja, wat doe je dr aan? Kan het moeilijk in brand steken ofzo.

Caresse07

Berichten: 9431
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:13

Oh, dat is wel vervelend ja want als ze dat hooi weer voeren wordt je paardje weer ziek.
Je kunt aan het hooi namelijk niks zien, dat kunnen ze alleen onderzoeken in een lab, dat hebben ze bij ons op stal toen gedaan dus vandaar dat we wisten waar het van was.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 21:17

Bij ons is het niet onderzocht en dat zullen ze ook wel niet laten doen, want dat kost teveel moeite. Ik weet dat ze dan weer ziek wordt, baal dr ook echt van. Arm paardje, maja, ik weet niet wat ik eraan kan doen. Ze hebben 3 pakken nieuw hooi laten komen, dus het ging een paar dagen goed. Maar dat hooi is nu op, ik heb geprobeerd om ze nieuw hooi te laten bestellen, maar ze doen nx. Dus we zitten nu al vanaf donderdag zonder hooi. Toch lag er vanochtend hooi in de stal van het andere paard (die had de vorige keer het slechte hooi laten liggen)

Caresse07

Berichten: 9431
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:21

Dat is dan wel balen ja. Gelukkig hebben ze bij ons de slechte baal kuil weg gedaan en zijn op hooi overgestapt en gelukkig geen zieke paarden meer. Maar ja jij kunt er verder niks aan doen ben ik bang, als die mensen niet willen inzien dat de paarden ziek kunnen worden van dit hooi dan ben ik bang dat je niks kunt beginnen. In ieder geval succes ermee en ik hoop dat ze zich nog bedenken.

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:37

Mendi schreef:
Engels raaigras. Daar kunnen paarden heel ziek van worden met verlammingsverschijnselen waardoor ze gaan zwalken. Goed van je dat je gelijk de DA hebt gebeld. Ik hoop voor je dat ze snel opknapt.


Dan zouden mijn paarden al 5 jaar heel ziek moeten zijn, volgens mij is dit grote onzin. Als je aangeeft dat het andere paard het niet at, ga ik er eerder van uit dat het hooi gewoon niet goed was. Muffig, schimmel, broei oid. Normaal moet een paard aanvallen op ruwvoer, zoniet dan is er iets niet helemaal goed.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 21:39

@ suffie: voer jij je paarden engels raaigras????

Het hooi is niet muf, geschimmeld of broeierig hoor. Heb het nog liggen, dus kom maar kijken. 1 van de 2 paarden valt er ook op aan, het andere paard liet het staan.

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:45

Bijna alle Nederlandse weilanden bestaan voor het grootste gedeelte uit Engels raaigras. Het meeste hooi is afkomstig van boerderijen, die hebben koeien en idd, die weilanden zijn gezaaid met Engels raaigras. Mijn paarden lopen tussen de koeien en eten hooi en kuil wat afkomstig is van Engels raaigras. Wij verkopen ook hooi en kuil en ik heb nog nooit gehoord dat een paard hier ziek van is geworden. Zelfs als je een speciaal graszaadmengsel voor paarden koopt van bijv. Pavo koopt, bestaat dit voor het grootste gedeelte uit Engels raaigras met toegevoegde kruiden.

WildChild

Berichten: 2520
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Maastricht

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:53

Hey! Dit klinkt erg herkenbaar, een maand of vijf geleden hebben wij dit vervelende voorval ook meegemaakt op stal. Niet ieder paard werd er echter ziek van, slechts een paar. Twee paarden waren zo ver weg dat ze om bleven vallen, ze kon niet rechtop gehouden worden en ook niet liggend gehouden worden. Na een uurtje oid was dit gelukkig over en het paard hield er alleen wat kleine schaafwondjes aan over. Ik ben hier zelf niet bij geweest, maar ik vond het een eng verhaal. Bij ons op stal is zo snel mogelijk met zoveel mogelijk mensen al het hooi uit de stallen gehaald en de volgende dag kwamen er alweer nieuwe balen hooi. Er is uiteraard ook een dierenarts bijgeweest, die heeft bevestigd dat het hooi inderdaad giftig is geweest. Dit is overigens ook gebeurd in Noord-Brabant, in (de buurt van) Eindhoven namelijk.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 00:49

@ suffie: Ik weet ook niet precies hoe het zit, maar onze dierenarts noemde de aandoening ook engels raaigras intoxicatie.
Zoals ik al zei in de openingspost:
Er schijnt een soort graszaad te zijn voor golfbanen enzo, waar een schimmel aan toegevoegd is zodat het gras groener is ofzo. Maar die schimmel geeft dus giftige stoffen af voor paarden, waardoor het evenwicht ernstig verstoord wordt blijkbaar. Dit is gelukkig wel reversibel, dus als ze dit hooi niet meer krijgt moet het snel beter gaan.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 01:01

Op ons draversforum was er ook iemand met een paard met hooivergiftiging. Kijk hier maar even.

Overigens is engels raaigras echt een van de meest voorkomende graszaden en bestaat het grootste gedeelte van de weilanden uit engels raaigras (daarin het je overigens ook weer verschillende soorten diploid, tetraploid etc). Ik kan het mij dus niet voorstellen dat het van gewoon Engels raaigras komt. Ik het topic op het draversforum heeft ze het over Camarat

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:47

Fransje23: ik weet niet of het idd door engels raaigras komt, maar volgens de dierenarts heet de aandoening engels raaigras intoxicatie. Zou het misschien kunnen dat dat gras op golfbanen ook engelsraaigras is, maar dan met die schimmel eraan toegevoegd????
De naam van de aandoening is wel slecht gekozen dan.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:04

ja, ik heb op die site van het draversforum gekeken die fransje23 gaf. En daar staat een link naar de site van ons Belgisch trekpaard. Ik zal even citeren wat ik daar gevonden heb:
Citaat:
Waarschuwing voor hooi met endofyte

Hierbij wil ik iedereen die zomaar hooi koopt van een boer even waarschuwen voor hooi wat zeer giftig kan zijn voor paarden. Het gaat om bepaald soorten van Engels Rye Grass waaronder o.a. het soort Triman.
In deze soorten zit een schimmel (intercellair, dus je ziet en ruikt hem niet) die als het gedroogd wordt een gif aanmaakt: Lolitrem B. Dit gif dood het paard binnen twee dagen. Vele mensen, waaronder ikzelf, weten dit niet en hebben het aan de lijve moeten ondervinden. Daarom wil ik even mijn verhaal kwijt.
Nadat we 's avonds het "nieuwe" hooi hadden gevoerd, stond ons trekpaard de volgende morgen wankel op de benen met (gas)koliek. Meteen laten rondstappen dus, maar dat ging moeilijk omdat hij alle controle kwijt was en steeds de neiging had om te vallen, hij liep als een dronkeman.
De veearts heeft meteen gespoten tegen koliek en heeft 's middags nog gespoeld waarna hij gemest heeft, maar nog steeds wankel op de benen stond. Hij waaide als het ware met de wind mee!
Volgende dag is hij naar het dierenhospitaal geweest voor foto's van de nekwervels omdat gedacht werd aan het syndroom van Wobble. Hetgeen niet kon omdat hij 8 jaar oud is. Hij heeft daar nog een spuit gekregen met Selenium en nog 3 spuiten die we dan elke dag moesten geven. Thuis heeft hij ander hooi gekregen omdat ons andere paard dat "nieuwe" hooi niet at, en inderdaad knapte hij op. De volgende dag zijn we weer vrolijk begonnen met het "nieuwe" hooi omdat we blij waren dat het zo goed ging en hij weer eetlust had. We kregen goede hoop dat hij het zou halen.
De volgende dag weer wankel. Toen heeft de veearts de link gelegd naar het hooi, daar ze de vorige dag toevallig een bijscholing over vergiftiging had gehad. (Het schijnt dat er in Haamstede een manege is geweest die 80% van zijn paarden met dat hooi heeft verspeeld!)
We zijn meteen gestopt met dat hooi geven en na twee dagen ging het weer heel goed met hem. Als we nog een dag langer gevoerd hadden dan zou hij zijn gestorven. Na twee weken zijn alle verschijnselen verdwenen als het goed is.
Bij ons is het gelukkig allemaal weer goed gekomen, en nadat we de boer hadden gebeld bleek dus dat hij wist dat het niet geschikt is voor vee, want op de bestelbon staat dat vermeld bij hun. Er moet op het graszaad staan dat het grassoort ENDOFYT VRIJ is.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:48

Als je hooi koopt bij een boertje hoe kun je dan kontroleren of het gras van Endofyt vrij graszaad is gekomen ??

Bovenstaand verhaal is mooi om te weten, maar als kleine hooikoper kun je er vrij weinig mee, behalve meenemen in je achterhoofd voor mocht je paard eens 'raar' reageren op een nieuwe baal hooi.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: giftig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 18:53

@ Dubbeldun: aan het hooi zelf is niets te zien en je kunt het dus ook niet ruiken ofzo :S Ik denk dat je het beste je hooi koopt bij iemand die je kent, liefst een btje gerenomeerd iemand. Of iemand met een eigen weiland. En als dat goed gaat zou ik lekker bij diegene blijven kopen. Je loopt een groot risico als je het steeds ergens anders koopt omdat het daar toevallig iets goedkoper is.
En verder idd meenemen in je achterhoofd voor het geval je paard zo gaat zwalken en doen. Het is redelijk zeldzaam, dus onze DA had het niet meteen door. De DA die uiteindelijk de diagnose gesteld heeft is dezelfde die bij die belg in het verhaal hierboven geweest is, daarom wist ze wat het was. Maar anders hadden we waarschijnlijk in de kliniek gezeten omdat er aan koliek gedacht werd.
Dus hoe meer mensen hierover horen hoe beter lijkt me