24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:15

Mijn paardje is ook naar de magere kant aan het neigen. Ribben worden zichtbaar. Wat moet ik bijvoeren?? hooi mag ze niet ivm allergie. dus wat moet ik bijvoeren, hoeveel keer per dag en hoeveel per keer?? Het is een KWPN merrie?

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:57

Citaat:
hooi mag ze niet ivm allergie.


wat geef je haar dan voor ruwvoer?

en dan ook weer, wat voor werk, wat eet ze nu enz

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:15

ze doet vrij weinig. Het is nog niet zolang bekent dat ze geen hooi mag en in toen ik dat wist de wei op gegaan. Dus moet nog even kijken wat ik ga voeren.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:28

Wat voor allergie is het? Stofallergie? mag ze ook geen voordroogkuil hebben? Je kunt ook een plakje stro bijvoeren, mais zet ook flink aan, gewelde bietenpulp (geeft ook structuur) Lucerne... Misschien zit er iets tussen Knipoog

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:20

ze heeft inderdaad een stofallergie dus mag ook geen stro. Ik wil ze iets bijvoeren waar ze even flink van bijkomt want ze is nu wel heel erg schraal.
Kuil kan ik wel bijvoeren maar ze staat met andere en is niet zo dominant dus ze eet niet continu kuilgras dan.

Splash

Berichten: 741
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Alabama (VS)

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:58

Je zou wat voordroog bij kunnen gaan voeren. Daar zit zo goed als geen stof in. Ook heb ik goede ervaringen met maisvlokken (ziet eruit als kornflakes) voor paarden die slecht op gewicht blijven.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:28

Niet alle paarden lusten maisvlokken dus dat is ook even een kwesti van uitproberen. Pulp, lucerne en voordroog zijn inderdaad goede opties, of compactgras van hartog.

Aan de TS zou ik aan willen raden een goede kwaliteit hooi bij te voeren (dus liever geen kuil of voordroog) op het moment dat ze niet meer genoeg hebben aan het gras. Dat kan zijn als het gras op raakt of op het moment dat er minder voedingsstoffen in het gras komen te zitten, dus vanaf de herfst en winter. Zeker in de winter hebben ze het ruwvoer nodig om warm te blijven. Verder zou ik een goede liksteen ophangen op een droge plaats en al naar gelang de conditie een vitamine/mineralen brok bijvoeren of anders een basis/ponyvoer waar niet te veel energie inzit, maar waar ze wel de benodigde voedingsstoffen uit kunnen halen. Zeker omdat beide paardjes al wat ouder zijn hebben ze dit wel nodig om op conditie te blijven.

Je kunt voor een brok of een betere muesli kiezen, brok zet vaak aan en een betere muesi zoals die van marstall is licht verteerbaar dus daar hoef je minder van te voeren en ze halen meer uit het beetje wat je ze geeft. Qua hoeveelheid is het even aftasten, voer idd op het oog. Worden ze te dik en te rond, of blijven ze schraal? Hoe is de vacht en de oogopslag?

Van marstall kan je erg weinig voeren, ik voer zelf elke dag 2x een halve schep (dat is qua gewicht nog niet eens een kilo per dag) aan een Volbloed die van zichzelf niet makkelijk aankwam en snel mager werd. Hij staat vol in het werk maar ziet er ontzettend mooi en gevuld uit.

Sux6, ik hoop dat je wat aan deze antwoorden hebt!

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:32

mijn haf en NRPS staan 24/7 buiten.
op een flink stuk land waar genoeg te eten is.
Ze krijgen allebei een halve/ 3/4 schep basis sportbrok per dag
de haf omdat hij bijna elke dag intensief gereden wordt, en de nrps omdat ze het echt nodig heeft om beetje op maat te blijven (is erg rank gebouwd)

swinters krijgen ze allebei smorgens en savonds een plak hooi/kuil

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:50

Lieke_M schreef:
Mja.. mijn ideale denkwereld is: geen krachtvoer, 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer (indien nodig en zeker 's winters)).

Intussen heb ik ook begrepen dat dit niet altijd zo zwart-wit is en dat je moet kijken naar de behoeften van je paard. Jammer genoeg heb ik haar nog maar pas en moet ik nog gaan zoeken en ontdekken. Hopelijk niet teveel ten koste van haar.


Dat is een heel gezonde instelling. Hooi is het hoofdvoeder van een paard, samen met gras indien aanwezig. En kijk daarnaast wat je paard verzet. Krachtvoer ben ik geen voorstander van, maar een aanvulling wbt. vitaminen is wel nodig met alleen hooi en gras, vooral als de kwaliteit hooi bv. iets minder zou zijn. En soms doet een beetje basisbrok zonder suiker, laag in eiwit en energie maar met extra vitaminen ook wonderen. Voer vooral met je ogen en handen, als je je duim over de flanken van je paardje haalt en je voelt maar ziet de ribben niet, is ie in prima staat. Veel succes, en blijf vooral denken zoals je het nu doet, je doet het zeker niet verkeerd.

karmo
Berichten: 36
Geregistreerd: 20-02-07

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:04

Waarom vraag je geen advies bij je dierenarts, instructeur of andere "paardenmensen". Elk paard en ras heeft andere behoeften en het voer moet worden aangepast aan de hoeveelheid en zwaarte van het werk. Het ene paard blijft dun en de andere wordt van de lucht al dik.
Veel uitwisselen en vragen aan echte paardenmensen heeft mij goed geholpen.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:55

Mijn IJslander staat ook 24/7 buiten en ze krijgt per dag 4 plakken hooi, 1 kilo Pavo Nature's Best, 1 Pavo Summerfit koek en verder wat oud brood en wortelen/appelen.
Ze staat op een vrij kale wei. Ze doet het hier harstikke goed op en ik rijd haar ook ongeveer 3/4 per week en longeer 2 keer en ga een keertje wandelen.
Als het straks nog kouder word krijgt ze onbeperkt hooi en meer mueslie.