24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 13:15

Hallo

mijn paardjes staan nu 24/7 op de wei. Ik ben nog een beetje een 'newbe' in de paardenwereld en daarom graag een beetje advies.

0.5 ha, in 2 delen gesplitst. Vrienden van ons zeiden dat ik nu nog niets moest bijgeven enkel in de winter. De wei is met 1x regen echt een soppig waterveld, dus had ik ze op het 2e stuk gezet en dat is nu bijna op. Het eerste stuk was al goed teruggegroeid maar wat raad je, de dag dat ik ze daar terug laat grazen: regen. Dus nu is dat weer om zeep en het andere nog niet voldoende gegroeid. Er staat nog op hoor, maar zeer kort en niet meer zo groen.

Anyway, tot nu toe gaf ik dus niets bij. Enkel als het regent geef ik ze 's avonds een halve vuilzak hooi omdat ze enkel bomen hebben om onder te schuilen en ik wil ze toch iets geven om lekker warm van te worden.

Nu vraag ik me af of ik hier goed aan doe om maar af en toe hooi te geven? Of is iedere dag toch beter? Ik ben gewoon bang als ze terug op een volgroeide weide terecht komen dat ze dan te snel gaan dik worden met die hooi erbij. Ze zijn allebei al eens hoefbevangen geweest (niet bij mij).

Wat geven jullie nog bij? Iemand die ik ken geeft nu ook nog geen hooi bij maar wel zemelen..??

En graag ook wat advies mbt de overgang naar de winter.

Samneman

Berichten: 675
Geregistreerd: 01-06-06
Woonplaats: Midwolde

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:42

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten. Ik geef af en toe een paar hopen kuil en kijk hoe snel het op is. Aan de hand daarvan en de lengte van het gras en de verdere conditie (vet) voer ik bij. Op dit moment hebben ze het kuil snel op en is het gras ook erg kort, dus voer ik ze om de dag bij.
Verder krijgen ze 's ochtends en 's avonds krachtvoer bij. Ze hebben allemaal een emmer (zonder hengsel) in het land en daar krijgen ze het in, werkt perfect.
Gewoon beetje proberen in te schatten.

Samneman

Berichten: 675
Geregistreerd: 01-06-06
Woonplaats: Midwolde

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:45

Zemelen is meer voor de spijsvertering, dus vind het niet zo nodig om dat bij te voeren.
En in de overgang naar de winter zou ik ze elke dag bijvoeren als het gras kort is. Het gras groeit dan lang niet zo snel als nu, en ze halen er dan ook minder vitaminen enz uit.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:14

Anita1987 schreef:
Zemelen is meer voor de spijsvertering, dus vind het niet zo nodig om dat bij te voeren.
En in de overgang naar de winter zou ik ze elke dag bijvoeren als het gras kort is. Het gras groeit dan lang niet zo snel als nu, en ze halen er dan ook minder vitaminen enz uit.

En waarmee houdt een paard zich warm? Met z'n spijsvertering en dan met name door vezels. Dus zemelen zijn helemaal niet zo nutteloos.
Ik geef op wedstrijd zemelen om de darmen aan de gang te houden.

Wanneer en hoeveel ik bijvoer bekijk ik altijd een beetje. Hoeveel gras er nog staat en hoe het weer is. Nu hebben ze net een nieuwe wei erbij en staat er voorlopig weer genoeg gras, dus dan krijgen ze geen hooi. Maar voordat ze deze wei kregen stonden ze op een kaalgevreten stuk. Toen gaf ik ze 2 plakken hooi per dag.
Als het in de winter koud is en er is weinig gras krijgen ze 2 keer per dag 3 plakken hooi.

Gebruik je gevoel een beetje en kijk ook naar je paard. Anouar valt snel af en heeft het snel koud, dus die heeft meer ruwvoer nodig. Macy is net een wandelende speklap (aah, dat is niet lief van mij) dus die krijgt het echt niet koud

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:31

Ik voer Tjitse de hele zomer al niets bij, hij staat 24/7 buiten en krijgt genoeg gras binnen. Als de zomer voorbij is en de herfst komt eraan zal ik wel hooi gaan bijvoeren. 's Winters voer ik altijd onbeperkt hooi zodat hij zich goed warm kan houden.

Splash

Berichten: 741
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Alabama (VS)

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:58

Ook al staan mijn paarden 24/7 op de wei, ze krijgen van mei toch iedere dag hooi en twee keer pd krachtvoer (aangepast per paard).
Ik zou als ik jou was toch een basisbrok of een textuur voer (zoals muesli) bij geven met een laag % aan eiwitten, hoog % aan vezels en het liefst een wat hoger dan 3 % vet.

edit: dit moet je wel per seizoen aanpassen.

capopjekop

Berichten: 30678
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:29

Ik ben het met lenneke eens. Je moet je gevoel een beetje volgen. Als die van mij in een nieuwe volle wei lopen, voer ik ze niks bij, als ze op de kale wei lopen, krijgen ze 's avonds en 's morgens een plak hooi.

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:39

Ook ik voer op gevoel, (en een goed hulpmiddel is met een meetlint de borstomvang meten) en ze krijgen van mij een pavo-koek voor vitamientjes bij. Maar op een kale of stukgelopen wei, krijgen ze van mij altijd hooi bij om de darmen aan de gang te houden, twee plakken per dag per paard, 's winters het dubbele.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 01:12

Na een koliekgeval deze zomer waarschijnlijk door het natte gras na enkele hoosbuien-dagen, ben ik de paarden elke dag hooi bij gaan geven, ook op advies van de veearts, ondanks dat ze het prima redden op gras alleen. Ze eten er ook graag van, komen speciaal ervoor teruglopen uit het gras. Het kost wel wat meer, maar de mest blijft er wel wat steviger door en van de rekening van de dierenarts hadden we heel wat pakjes hooi kunnen voeren...

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:24

Ben ik de enige die gaat vragen wat voor soort paarden je hebt? Shetten, fjorden, haflingers en ijslanders worden over het algemeen schraler gehouden dan warmbloeden en volbloeden.

Ik vind dat je pas goed antwoord kan geven op de vraag van de TS als je weet wat voor paarden ze heeft, als ze shetten heeft lijkt het me niet verstandig haar aan te raden ze 2x per dag krachtvoer te gaan voeren Knipoog

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:33

Ik vind ook dat je naar meerdere zaken moet kijken, voordat je hier op kan antwoorden. Om welke rassen gaat het? Hou oud zijn ze? Wat wordt er met ze gedaan? Hoe is het gras in het land? Etc.

Ik heb een Haf/Fjord x Anglo Arabier, die in een groot (momenteel schraal) gebied rondloopt. Hij is jong en werkt nog niet echt heel hard. Hij ziet er heel erg goed uit momenteel, leeft de hele zomer al op gras en af en toe een paar handjes basisbrokken, een wortel of appel, maar dat is het dan ook.

In september ga ik beginnen met licht bijvoeren van hooi. En in de wintermaanden of als het gras echt op is, ga ik over op onbeperkt hooi en kuil en een klein beetje brokken (voor paarden die het hele jaar door buiten staan).
Daarbij kijk ik gewoon goed naar de conditie van mijn paard en pas het eten daarop aan (maar tot nu toe is mijn voerschema prima gebleken).

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:38

Ik ga met Nadya mee: kijk ook naar het ras en het werk dat het paard moet verrichten. Mijn verzorghaf staat 24/7 buiten op een kaal stukje en krijgt 2x per dag kuil en 2x per dag een halve kilo sportbrok + 1 een handje muesli. Hij staat redelijk in het werk.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:54

Shine staat nu 24/7 buiten, loopt Z2 en wordt gewoon getraind. Als ik haar binnenhaal om te poetsen krijgt ze voer voor d'r neus (halve schep, met myoplast en elektrolyten), daar neemt ze een paar happen van en dan is het klaar (gras vind ze toch écht lekkerder Vork ). Hier doet ze het méér dan prima op! 9 vd 10 paarden krijgen écht veel te veel krachtvoer, nergens voor nodig als ze een goede kwaliteit ruwvoer tot hun beschikking hebben. Idd het bijvoeren afstemmen op wat voor paard je hebt!

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:19

Euh, nu ken ik wel het verschil tussen een fjord en een haf en enkele andere specifieke rassen.. maar daar stopt mijn kennis eigenlijk. Mijn pony is een doodgewone D-pony, niet zwaar gebouwd, 1m41. En het paard (eigenlijk van een vriendin maar staat bij mij) is een doodgewone merrie van 1m57. Beiden zijn 16 jaar en worden slechts 1x per week bereden, niet zwaar, gewoon rustige buitenritten..

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:21

Roma krijgt ook een half schepje bix met Myoplast erin, maar dan na het rijden Knipoog

Remember misschien offtpoic maar... werd jouw paard ook toevallig kijkeriger en dikker door de myoplast? Roma heeft ook meer last van dunne poep, maar ik weet dus niet of het door het korte groeiende gras komt, of door die myoplast. Is wel vanaf dat ik het ben gaan voeren erger geworden (zo'n 1,5 a 2 weken nu)

uiteraard kijk je voor het bijvoeren van krachtvoer naar het soort paard en de conditie en het werk wat het paard moet doen en hoe goed die het aan kan.

Ik kan mijn sportpaard wel een paar kilo brok bij gaan voeren, maar voor de energie heeft ze het niet nodig, ze wordt snel te dik, dus nu krijgt ze alleen gericht een vitaminen/mineralen korrel bij haar halve kilo brok voor aanvulling en een supplement voor haar spieren omdat ze alles opnieuw moet opbouwen en ze gevoelig op haar spieren is.

Lieke, als het gras te kort is kun je beter wel (tijdelijk) hooi bij gaan geven. Anders heb je meer kans op problemen. Ook eten ze minder van het vette gras als je ze hooi bijgeeft. Je zou voor je ze definitief op het nieuwe stuk zet, ze ook eerst een aantal uurtje op een heel van dat stukje kunnen laten, zodat ze in die periode van dagelijks een paar uur, al het hoogste gras weg hebben gegeten.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 14-08-07 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:24

joyce B schreef:
Roma krijgt ook een half schepje bix met Myoplast erin, maar dan na het rijden Knipoog


Dan eet miep helemaal niet meer en wil ze alleen maar terug naar het land Zij zijn groot en ik is klein!

Merk trouwens niks van andere poep hoor door die Myoplast, ze krijgt het nu al bijna een jaar (1 schepje per dag, na eerst 1 pot met 2 scheppen per dag opgevoerd te hebben) en ze doet het er héél goed op!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:15

Lieke_M schreef:
Euh, nu ken ik wel het verschil tussen een fjord en een haf en enkele andere specifieke rassen.. maar daar stopt mijn kennis eigenlijk. Mijn pony is een doodgewone D-pony, niet zwaar gebouwd, 1m41. En het paard (eigenlijk van een vriendin maar staat bij mij) is een doodgewone merrie van 1m57. Beiden zijn 16 jaar en worden slechts 1x per week bereden, niet zwaar, gewoon rustige buitenritten..


Lieke, ik zou ook meer hooi gaan geven i.p.v. krachtvoer. Je paard werkt niet veel, met een wekelijks buitenritje. Het is een kwestie van goed kijken naar je paard. Ik heb een jonkie van 1,42 (ook een D-maatje), die het prima doet op sober eten, maar die van jou is 16, dus wat ouder......
Daarbij staat mijn paard het hele jaar door in een behoorlijk groot gebied. Die sprokkelt zijn eten zelfs op hier en daar schrale grond prima bij elkaar ('s winters wordt 'ie goed bijgevoerd, hoor, met voornamelijk ruwvoer).

Ik kijk altijd naar mijn paard algehele conditie; de glans van zijn vacht en ogen, of hij een levendige indruk maakt, fit en vrolijk is, ik kijk naar de conditie van zijn hoeven/vacht/manen/staart e.d., gewicht, van alles.

Gek om het zo te omschrijven, want ik denk er niet zo heel veel over na. Het zou me vooral opvallen als hij er ineens niet meer goed uit zou zien, zeg maar...... (is me nog niet overkomen gelukkig). Lachen

Ik hoop dat je een beetje een idee hebt na alle posts in dit topic.

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 16:19

Mja.. mijn ideale denkwereld is: geen krachtvoer, 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer (indien nodig en zeker 's winters)).

Intussen heb ik ook begrepen dat dit niet altijd zo zwart-wit is en dat je moet kijken naar de behoeften van je paard. Jammer genoeg heb ik haar nog maar pas en moet ik nog gaan zoeken en ontdekken. Hopelijk niet teveel ten koste van haar.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:03

Splash schreef:
hoog % aan vezels

edit: dit moet je wel per seizoen aanpassen.


half off-topic. Waar zitten nu vezels in.

Funktie "vezels" achterhaald ,dus alleen aanwezig in hele granen.

Wat zijn refined grains:
De geraffineerde korrels zijn gemalen, een proces dat de zemelen en de kiem verwijdert. Dit wordt gedaan om korrels een fijnere textuur te geven en hun houdbaarheidsperiode verbeteren, maar het verwijdert dieetvezel, ook ijzer, en veel vitamine B

http://www.eufic.org/page/en/show/lates ... ncer-risk/

http://www.mypyramid.gov/pyramid/grains.html#

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:31

Citaat:
elektrolyten


waarom elektrolyten??

ik heb geleerd daar voorzichtig mee te zijn, overdaad schaadt (teveel vit E), mijne krijgt het alleen tijdens enduranceritten tijdens warm weer en behoorlijke afstand...dus niet standaard.

Splash

Berichten: 741
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Alabama (VS)

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:02

magicjoy schreef:
Citaat:
elektrolyten


waarom elektrolyten??


Dat begrijp ik ook niet helemaal. In een klimaat zoals in NL heb je supplementen als elektrolyten bijna niet nodig. Behalve als je paard zwaar arbeid verricht en/of extreem veel zweten (endurance).
Elektrolyten zijn mineralen en sporen elementen die paarden verliezen als ze veel spierarbeid verrichten en veel zweten.

Ik geef onze paarden iedere dag elektrolyten omdat het hier nu iedere dag 40 graden is. Zo blijven ze goed drinken en de mineralen en sporenelementen blijven optimaal in het lichaam aanwezig.
Laatst bijgewerkt door Splash op 14-08-07 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash

Berichten: 741
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Alabama (VS)

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:05

ceasario schreef:
Splash schreef:
hoog % aan vezels

edit: dit moet je wel per seizoen aanpassen.


half off-topic. Waar zitten nu vezels in.

Funktie "vezels" achterhaald ,dus alleen aanwezig in hele granen.

Wat zijn refined grains:
De geraffineerde korrels zijn gemalen, een proces dat de zemelen en de kiem verwijdert. Dit wordt gedaan om korrels een fijnere textuur te geven en hun houdbaarheidsperiode verbeteren, maar het verwijdert dieetvezel, ook ijzer, en veel vitamine B

http://www.eufic.org/page/en/show/lates ... ncer-risk/

http://www.mypyramid.gov/pyramid/grains.html#


Het % aan vezels die op een zak brok staat vermeld is aangepast aan de verwerking. Dus als je dan al een brok voert kijk dan naar een hoog % vezels. Ook ijzer en bepaalde soorten vitaminen worden weer aangevuld na verwerking.

XxpaulinexX
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-10-06

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:40

zolang ze veel gras hebben zou ik niet echt bijvoeren met korrels. misschien als het gras wat lager staat wat hooi bijvoeren maar voor derest niet echt andere dingen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:36

als ik lees hoeveel werk ze moeten verzetten ...zou ik niet gaan beginnen met brokken en muslies enzo
als het land zo nat is en er weinig gras staat zou ik eerder wat hooi gaan bijvoeren(twee plakken per dag als ze nog wel gras om te eten hebben of meer als ze het nodig lijken te hebben )

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: 24/7 in de wei, iedere dag bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:59

euh, dan nog een domme vraag ver dat hooi.. ik heb intussen gelezen dat er tig van verschillende soorten zijn zoals dat voordroog en kuil enzo.. Wat moet ik dan best nemen??