hele dag in de wei wel of geen Brokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:58

Mijn paardjes lopen overdag buiten en ik voer 's morgens en 's avonds een keer brok, 1/2 schep. Ook krijgen ze nog 2x hooi, als ze op stal komen en voor de nacht nog een keer.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:11

Mijn paard krijgt ook nog brok bij. Ze werkt vrij veel en ik vind het voor de vitamines sowieso nodig om wat bij te voeren.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:08

Mijn paard staat 24/7 in de wei en krijgt wel brok erbij ja.
Brok en muesli om precies te zijn.

Ongeveer 3/4 tot 1 kilo per dag. Hij heeft onbeperkt kuil & (kort) gras.
Maar aangezien hij ook redelijk werkt af en toe en er spiertjes gekweekt moet worden krijgt hij toch wel wat ja Knipoog Lachen

Noppert
Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-05-07

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:16

Mijn paarden hebben een leven als God in Frankrijk Haha! , mijn eigen paard werkt zo'n 3 x per week + 1 x naar het bos, de fjord hoeft nauwelijks te werken (naar het bos is volgens mij geen werken Knipoog ) en onze nieuwe aanwinst staat voorlopig op de wei om te wennen. Ze staan dus de hele dag buiten en als ze 's avonds binnen komen krijgen ze een kwart basisbrok en een kwart muesli. "s Winters krijgen ze hooi bij, 's zomers niet, want we hebben gemerkt dat ze het gras dan laten staan en dan moeten we maaien........

Spirit_
Berichten: 593
Geregistreerd: 10-05-07

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:27

hihi annemijn! alweeer een topic van jou gevonden! (hoeveel topics maak jij?):P
Maar ik geef altijd na het rijden nog wel slobber!

horseworld20
Berichten: 118
Geregistreerd: 08-06-07

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:59

tja de mijnes staan in de wei en krijgen geen brok of wat dan ook. Maar ze hoeven ook niet te werken...

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:21

Die van mij krijgt dezelfde hoeveelheid voer, 2 kilo per dag, als hij op de wei staat. Dat heeft hij ook wel nodig aangezien hij op kort gras staat en hij moet bijna elke dag aan het werk.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:23

Mijne krijgt ook evenveel als dat hij op stal staat. Hij is nog jong, snel mager, heeft de energie nodig. Zoveel gras staat er niet op het land. Hij krijgt ook nog een plukje kuil.
Je kan ook pavo-koeken voeren. Lachen

Manouk_puck
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-08-07

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:40

Ik geef hem altijd brokken! ook al staat hij de hele dag in de wei

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:36

Mijn paarden staan in de zomer de hele dag op wei. Als ze dan binnenkomen s avonds , krijgen ze wat mengeling en nog wat hooi om s nachts op te knabbelen. In de winterperiode krijgen ze dan weer twee maal per dag mengeling en hooi omdat ze dan maar een paar uur de wei opkunnen (als het weer het toelaat).
> de mengeling krijgen ze bij omdat ze alle nodige vitaminen zouden binnenhebben (is geen paardenweide maar koeienweide geweest voor we het kochten en is niet herzaaid of zo Knipoog ).

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:59

Mijn paard krijgt alleen op dagen dat ik train een halve kilo brok en een halve muesli. Puur om de verbuikte energie op pijl te houden. Niet rijden is geen brok. Meneer is dan ook mooi rond en zou best wat kilotjes kwijt kunnen

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:34

Mijn paard staat 24/7 op een schraal klein stukje weide, krijgt elke dag een strookje lang gras er bij en krijgt elke avond een ½ kilo brok Lachen Maar hij werkt ook bijna elke dag Lachen

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:04

mijn hafje krijgt een pavo koek voor de vitamines en zemelen omdat ze anders mest gaat eten (tekort aan vezels). verder een beetje muesli voor de energie bij het rijden. als ik haar voluit rijd (6 keer per week) krijgt ze een schep kruidenmuesli.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:09

De mijnes krijgt ook ongeveer 2 a 3 kilo per dag dit omdat hij het echt nodig heeft.
En inderdaad voor de nodige vitamines en minerales die in de bix zitten.

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:51

Mijn paarden lopen ook op de wei en voer ik ook bix en hooi bij.

elske_

Berichten: 597
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Utrecht!

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:11

Mijn pony krijgt elke dag na het rijden een hand biks en een handje muesli. Als het slecht weer wordt 's nachts gaat hij op stal, dan heeft hij ook nog eens onbeperkt hooi.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:13

Mijne staat het meest op de weide, enkele uren op stal maar zij krijgt wel nog brok bij. 1 keer per dag. Als ik die niet geef is ze TE sloom, krijgt ze die wel dan heeft ze toch weer wat pit!

Anoniem

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:27

VSW --> VS.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:33

Mijn paard (5 jaar, 1.83 groot) rijdt ongeveer 4 keer per week een half uurtje en krijgt 5 kilo sportbrok per dag terwijl hij 24/7 in de wei loopt. Dit is op advies van de dierenarts. Mijn paard heeft extreem veel nodig.

Mirte_

Berichten: 1820
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Aan de Zeeuwse kust.

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:03

de mijne loopt binnenkort gewoon de hele dag in de wei, dan geef ik hem 's avonds heeeeel weining brokken, gewoon als beloning voor het werken, en soms een heeeel klein beetje hooi.

yvonne1984
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-08-07

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:18

ligt eraan hoeveel arbeid het paard moet verrichten. Als je elke dag ook nog een uur rijd bijvoorbeeld dan zou ik biks bijvoeren

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:25

Mirte_ schreef:
de mijne loopt binnenkort gewoon de hele dag in de wei, dan geef ik hem 's avonds heeeeel weining brokken, gewoon als beloning voor het werken, en soms een heeeel klein beetje hooi.


Zorg maar dattie genoeg hooi heeft, een heel klein beetje hooi is op na een half uurtje stal, en wat doen ze dan, dan gaan ze gewoon uit verveling stro gaan eten, en stro kan nogaltijd kolieken veroorzaken.. Mijn pony krijgt een hele kruiwagen hooi (bijna tot aan de rand), wel opengetrokken hooi, dus geen plakken he. En dat is altijd al op als ik ze om 6u buiten laat. Van hooi worden ze niet dik, van gras wel en mijn pony is nogal dik..
Zij krijgt 5 handjes eten, 2 handjes gewone onderhoudsvoeding (waar ze nogal heet op loopt vind ik) en 3 handjes cavalor strucomix original. Zodus niet al te veel, maar daar loopt ze super op (soms nogaltijd wat loom).

ChanOs

Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-07

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:44

M'n paard krijgt s'ochtends een halve schep biks en hooi en s'avonds een hele schep biks met hooi en me shetlander krijgt s avonds altijd een handje biks omdat ze niet zo heel veel gras hebben!

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:11

Vind t op zich best apart dat mensen roepen dat ze niuet werken, dus geen extra voer krijgen. Paarden hebben gewoon hun voedingsstoffen nodig. Of ze nou werken of niet! Jij hebt ook je stoffen nodig. Of je nou met je luie reet op de bank zit, of aan t sporten bent. Zorg er dus iig voor dat je paard die binnenkrijgt. Als je geen energie wilt geven, geef dan van die Pavo-koeken.

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: hele dag in de wei wel of geen Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:06

Ik heb thuis 4 paarden op de wei staan.

2 paarden worden af en toe enkel recreatief gereden (lees: af en toe eens gaan wandelen enzo)... het zijn mijn oudjes waar ik op geleerd heb en nu op pensioen zijn.
Die krijgen elke dag smorgens hun biks (recreabiks) en enkele worteltjes erbij.

Dan, mijn 2 sportpaarden. Die staan ook 24 op 24 op de weide maar worden wel elke dag gereden.
Mijn dressuurpaard krijgt een klein beetje zware sportmengeling en vitamines bij. Zij verdikt al van naar water te kijken (bij wijze van spreken) en krijgt dus niet teveel voer. Om al het nodige binnen te hebben krijgt ze vitamines bij. Haar voeding was op aanraden van de veearts.

Mijn springpaard krijgt gewoon elke dag zijn sportmengeling en wortels.

Hooi staat op de weide onder een afdakje en kunnen ze aan eten wanneer ze maar willen.

Ik vind niet dat paarden die niet werken, geen extra voer nodig hebben. Ze moeten zowiezo hun nodige voedingsstoffen binnen hebben, of ze nu werken of niet...