Beïnvloeding kleur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_nies

Berichten: 230
Geregistreerd: 16-02-07

Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 20:41

Hallo,

Ik heb weleens gehoord dat bepaalde voeding, supplementen de kleur van het paard beïnvloeden. Ik ben erg benieuwd wie hier voeding of supplementen voor gebruikt. Ook vraag ik mij af ofzoiets niet schadelijk voor het paard is. We willen uiteraard niet dat het ten koste gaat van de gezondheid. Ik heb zelf een palomino en vind de donkere kleur erg mooi. Ik heb weleens gehoord dat iemand bepaalde voeding gebruikte om de donkere kleur te versterken. Kan dit?

Groetjes

bloemenmeis
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-02-07

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:01

Ik heb hier nog nooit van gehoord en het lijkt me ook erg sterk dat dit kan. Snap ook niet zo goed dat mensen hun paard in een andere kleur willen...

D_nies

Berichten: 230
Geregistreerd: 16-02-07

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:35

Ja het leek mij ook al sterk. Maar als het ten goede is van de gezondheid heb ik er geen problemen mee. Je hebt geloof ik ook voedsel voor zwarte paarden. Sommige mensen met friezen kopen dit.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:10

mmm, je hebt voor zwarte paarden idd wel zoiets, maar de dingen die ik er tot nu toe over gehoord heb , is het geld weggooien ...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:48

klopt, het bestaat wel. de kleur van een paard zegt ook eea over de gezondheid. toen ik mijn merrie kocht als veulen, was zij doodziek en leed aan een worminfectie. de kleur was niet te vergelijken met de kleur die ze kreeg toen ze weer in orde was. zie ook mijn profiel hiervoor.

ik heb haar nooit specifiek gevoerd om de kleur, maar wanneer een paard niet in orde is zie je dat al snel aan de vacht.

er zijn speciale shampoos voor bepaalde kleuren, en voor zwart is er volgens mij inderdaad een voedingssupplement te koop. persoonlijk zou ik nooit supplementen in mijn dieren stoppen omdat de kleur dan beter naar mijn zin (of die van jury's) is.

marieke84
Berichten: 669
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:57

ik had ooit een valkkleurige merrie, al een paar jaar en ik hoorde dat 1 ei per dag wel goed was in haar eten, dus ikke testen, na de volgende verharing kreeg ze bruin haar? Ik weet niet of dat met dat ei te maken had, maar ik ben gestopt en ze is terug valk geworden. ik versta het nog altijd niet goed!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:59

mstrubbe schreef:
ik had ooit een valkkleurige merrie, al een paar jaar en ik hoorde dat 1 ei per dag wel goed was in haar eten, dus ikke testen, na de volgende verharing kreeg ze bruin haar? Ik weet niet of dat met dat ei te maken had, maar ik ben gestopt en ze is terug valk geworden. ik versta het nog altijd niet goed!


pardon? een ei? niet normaal, echt niet. jij neemt dat zomaar aan als iemand dat zegt? een paard hoort geen eieren te eten, een paard is nl een planteneter!

marieke84
Berichten: 669
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:02

ik was nog jong en het was iemand die al heel zijn leven in de paarden zat. Ze luste dat heel erg graag, vloog op haar eten.
In Ierland doen ze dikwijls guines in het voer, ook niet echt een plant lijkt me Knipoog

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:11

een ei door het eten kan echt geen kwaad !
is zelfs goed voor hun vacht.
ze gaan er echt mooi van glimmen
natuurlijk moet je niet teveel eieren geven, eentje per twee weken is het maximum


edit: mijn pony is er gek op
ze staat in een weitje bij mensen thuis
daar hebben ze kippen, 1 van de kippen had zijn ei in het hooi gelegt.
toen de eigenaar v/d wei eraan kwam wou ze net het ei pakken,toen het verslonden werd door mijn pony Huilen van het lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:14

er heeft een artikel in de Bit gestaan, over iemand die hetzelfde belachelijke advies gekregen had. de vraag is voorgelegd aan een dierenarts, en deze dacht er net zo over als ik hier beschrijf. ik vraag me dan ook af welke DA jullie hebben, als hij of zij dit goedkeurt.

overigens hoort elk gezond paard lekker te glimmen, dus een ei voegt daarin niks toe.

D_nies

Berichten: 230
Geregistreerd: 16-02-07

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 12:15

Een ei lijkt me ook wat raar.. Als je je paard wilt laten glimmen d.m.v. voeding kun je beter lijnzaad aan je paard geven.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:44

of, heel simpel: zonnebloemolie. is ook erg goed voor huid en haar... en hoeven.

Melf
Berichten: 628
Geregistreerd: 11-01-05

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:37

Ook van zeewier worden ze donkerder. Verwacht geen 'wonderen', maar het helpt wel. Overigens dien je het zeewier wel langdurig te verstrekken.

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:43

merrieveulen schreef:
er heeft een artikel in de Bit gestaan, over iemand die hetzelfde belachelijke advies gekregen had. de vraag is voorgelegd aan een dierenarts, en deze dacht er net zo over als ik hier beschrijf. ik vraag me dan ook af welke DA jullie hebben, als hij of zij dit goedkeurt.

overigens hoort elk gezond paard lekker te glimmen, dus een ei voegt daarin niks toe.



Een ei is erg goed voor vacht en huid. (geld ook voor mensen) De sportpaarden bij ons op stal krijgen daarom (al meer dan 20 jaar) dagelijks een ei. Het jonge spul in de opfok krijgt 1 a 2 keer in de week een ei.
Veeartsen die bij ons op de stal komen vinden het geen probleem. Paarden zijn in superconditie. Scheren of slechte verharingen komen bij ons niet voor....

Natuurlijk ben ik het met iedereen eens dat het niet alleen door dat ei komt maar door evenwichtige voeding en voldoende weidegang.

marieke84
Berichten: 669
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:11

wingpearl schreef:
Een ei is erg goed voor vacht en huid. (geld ook voor mensen) De sportpaarden bij ons op stal krijgen daarom (al meer dan 20 jaar) dagelijks een ei. Het jonge spul in de opfok krijgt 1 a 2 keer in de week een ei.
Veeartsen die bij ons op de stal komen vinden het geen probleem. Paarden zijn in superconditie. Scheren of slechte verharingen komen bij ons niet voor....

Natuurlijk ben ik het met iedereen eens dat het niet alleen door dat ei komt maar door evenwichtige voeding en voldoende weidegang.


en zie je dan ook soms een kleurverandering zoals ik zag bij mijn merrie?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:29

merrieveulen schreef:
mstrubbe schreef:
ik had ooit een valkkleurige merrie, al een paar jaar en ik hoorde dat 1 ei per dag wel goed was in haar eten, dus ikke testen, na de volgende verharing kreeg ze bruin haar? Ik weet niet of dat met dat ei te maken had, maar ik ben gestopt en ze is terug valk geworden. ik versta het nog altijd niet goed!


pardon? een ei? niet normaal, echt niet. jij neemt dat zomaar aan als iemand dat zegt? een paard hoort geen eieren te eten, een paard is nl een planteneter!


Is niet helemaal zo, merrievelen:
het eieren snaaien - zoals verderop genoemd - heb ik al vaker beschreven gezien
en op IJsland zetten de boeren in de winter een ton haringen neer waar de paarden
er zo nu en dan een uit komen pikken.
Ik ken een oudere dame met IJslanders die haar paarden de overgebleven
broodjes van recepties voerde en ook die met ham werden graag gegeten.
Anderen zullen ongetwijfeld vergelijkbare gevallen kennen.
Niet dat ik iemand zoiets aan zou willen raden, maar om je te laten weten dat
paarden niet altijd alleen maar 100% plantaardig voedsel eten. Knipoog

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:34

een stel gekken hier heeft mijn merrie ook eens broodjes met salami ofzo gegeven, en ja die at ze met smaak, tot ik het zag en ertussen kwam.
het geven van vis aan IJslanders is algemeen bekend, maar vergeet niet dat de IJslander een heel 'geïsoleerd' ras is, en op meerdere punten grote verschillen heeft tov het gemiddelde paard.

ik begrijp gewoon niet waarom mensen hier in NL, met al onze voedingssupplementen etc. het nodig achten om hun paard dierlijke producten te geven. fabrikanten van voer doen alle mogelijke moeite om aan de eisen (volledig plantaardig) te voldoen, en vervolgens gaan de mensen hun paarden eieren geven...

in de krant staat overigens weer eea over de MKZ crisis, die weer op lijkt te rukken. werd dat niet voor een groot deel veroorzaakt door het voeren van dierlijke producten aan plantenetende dieren?

@ wingpearl, zonnebloemolie is ook erg goed voor vacht, huid en hoeven. een ander bekend voorbeeld is biotine, wat ook toegevoegd is aan vele mueslisoorten. mijn dieren krijgen soms zonnebloemolie over het voer, maar niet dagelijks oid. ze zitten fantastisch in hun vacht, zien er goed en gezond uit. de meerwaarde van (specifiek) een ei zie ik dan ook echt niet, behalve het risico op diverse ziektes. ik begrijp ook echt niet dat jouw DA dit normaal schijnt te vinden. de DA die het woord deed in het Bit artikel dacht er toch heel anders over, en mijn eigen DA ook.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:29

merrieveulen schreef:
een stel gekken hier heeft mijn merrie ook eens broodjes met salami ofzo gegeven, en ja die at ze met smaak, tot ik het zag en ertussen kwam.


Had je een broodje jam of hagelslag wèl goed gevonden?


Citaat:
het geven van vis aan IJslanders is algemeen bekend, maar vergeet niet dat de IJslander een heel 'geïsoleerd' ras is, en op meerdere punten grote verschillen heeft tov het gemiddelde paard.


Nu vergeet je de niet-IJslandse eiersnaaiers weer.

Citaat:
ik begrijp gewoon niet waarom mensen hier in NL, met al onze voedingssupplementen etc. het nodig achten om hun paard dierlijke producten te geven. fabrikanten van voer doen alle mogelijke moeite om aan de eisen (volledig plantaardig) te voldoen, en vervolgens gaan de mensen hun paarden eieren geven...


Weet niet of dat nu nog voorkomt, maar niet zo lang geleden gingen er
nog kippenveren in paardenvoer........


Citaat:
in de krant staat overigens weer eea over de MKZ crisis, die weer op lijkt te rukken. werd dat niet voor een groot deel veroorzaakt door het voeren van dierlijke producten aan plantenetende dieren?


Alsof plantaardige bestanddelen niet riskant kunnen zijn door de aanwezigheid van
schimmels en bestrijdingsmiddelen.......
(Waarmee ik het verwerken van dierlijk afval geenszins wil goedpraten.)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:03

nee ik had een broodje met jam of hagelslag (wat ze hier ook weleens geprobeerd hebben te voeren, hagelslag) ook niet goed gevonden, boter ook niet, en ook geen mensensnoep of suikerklontjes. mijn paarden krijgen paardenvoer, zo simpel is het.

verder vergeet ik de niet IJslandse eiersnaaiers niet, want dat keur ik dus ten zeerste af.
kippenveren, as, noem maar op wat er allemaal in ging. tegenwoordig zijn fabrikanten uiterst zorgvuldig met proberen dierlijke producten uit mengvoeders voor paarden te weren. zelf koop ik alleen voer wat vrij is van dierlijke producten/ resten.

ik zeg nergens dat bepaalde plantaardige middelen niet giftig kunnen zijn, denk aan de kava kava in de anti- zomereczeem middelen van Leen Taal, of bijv. JKK in ongecontroleerd hooi.
dat heeft hier verder niks mee te maken, ik vind het gewoon nutteloos en onverstandig om bij willens en wetens dierlijke producten aan een paard te geven (zoals een bokker ooit zei: ik heb eens getest of mijn paard een BiFi worstje lustte.... ). wat er verder aan schadelijk spul van plantaardige afkomst in paardenvoer voorkomt staat daar in deze discussie los van imo.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:46

merrieveulen schreef:
verder vergeet ik de niet IJslandse eiersnaaiers niet, want dat keur ik dus ten zeerste af.


Voor alle duidelijkheid:
ik bedoel paarden die zelf (gevonden) eieren snacken.

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:16

mstrubbe schreef:
en zie je dan ook soms een kleurverandering zoals ik zag bij mijn merrie?



Nee geen kleurveranderingen.... Niet bij zwart, vos, bruin, blue roan, schimmels en bont... (meer kleuren hebben we niet op stal)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 00:37

Botervlieg schreef:
merrieveulen schreef:
verder vergeet ik de niet IJslandse eiersnaaiers niet, want dat keur ik dus ten zeerste af.


Voor alle duidelijkheid:
ik bedoel paarden die zelf (gevonden) eieren snacken.


hmm volgens mij is dat nog steeds niet te vergelijken met het dagelijks voeren van een (waarschijnlijk kippen) ei aan een paard dat onder een goede verzorging staat. dat het in de natuur nu en dan niet anders kan (denk ook aan kiezels en hele happen klei), is mogelijk, maar onze Nederlandse gedomesticeerde paarden hebben imo geen eieren nodig. plus dat een Nederlands kippenei niet te vergelijken is met wat je aangeeft.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 00:51

Citaat:
in de krant staat overigens weer eea over de MKZ crisis, die weer op lijkt te rukken. werd dat niet voor een groot deel veroorzaakt door het voeren van dierlijke producten aan plantenetende dieren?


MKZ heeft helemaal niets hiermee te maken. Je bent in de war met BSE.

eieren voeren werd vroeger ook gedaan aan de padhengsten. Het zou goed zijn voor de spermakwaliteit. Maar aangezien de betreffende stof wat enig effect daarop zou kunnen sorteren evenredig veel voorkomt in een flinke wortel lijkt me dat toch een stuk gezonder (en goedkoper)

Ik ben het er wel mee eens dat voeding wel degelijk de conditie van de vacht beïnvloed. Scheut olie over het voer wordt idd veel toegepast.

Dat de eerder aangehaalde valk weer lichter werd is ook normaal. Valken zijn echte toverballen, zeker met het wisselen van hun haarkleed.

Guiness of ander bier over het voer is ook een veel toegepaste variant om paarden beter in hun vel te laten zitten. Het is goed voor de nieren en de verdere spijsvertering van het paard waardoor het paard uiteindelijk ook weer beter in de vacht zal komen te zitten.

De vacht is de spiegel van de algehele gezondheidstoestand van een paard. Een gezond paard zal er goed uitzien en een ziek paard zal al heel snel raar in de vacht komen te zitten.

Bij donkere paarden kan je natuurlijk ook verkleuring van de vacht krijgen door de zon. Daarom worden veel Friese paarden ook overdag op stal gehouden of krijgen een deken op in de wei. Dan blijven ze mooi zwart.

De Akhal Theke staat ook bekend om zijn bijzondere metaalglans van de vacht. Deze wordt echter ook bevorderd door het paard traditioneel onder dekens te zetten en te houden.

Gytske_

Berichten: 43
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Burgum

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:05

Hier ook mensen die voer voor zwarte paarden gebruiken?

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:19

Die eieren vind ik geen probleem. Waar Dennis op stal stond legde de kippen eieren in de stallen en ik heb geen idee hoeveel hij er op heeft gehad, maar dat zullen er voldoende geweest zijn. Net als wat bruin bier, zijn ze gek op en gaan ze echt super van glimmen.

Laatst hoorde ik dat ze van zeewier echt weer pik zwart worden (en nog snel ook). Ervaring heb ik er niet mee.