Kruiden voor paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 10:48

Ik weet, een paard is een kruideneter. Nu is het vaak zo dat ze meer gras eten dan kruiden, terwijl ze daar, denk ik, wel behoefte aan hebben.
Nu bestaan er diverse paarden-kruiden-supplementen of gedroogde paardenkruiden gemengd als bijvoer door oa het biks.

Ik vroeg me af of jullie dit voeren en zo ja wat en vinden jullie dat het resultaat heeft?

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:06

Ik heb een tijd Equifyt gevoerd. Dat is voer dat per seizoen aangepast wordt aan de kruiden die een paard dan eigenlijk zou vinden, moest het in de vrije natuur leven.
Ik was er erg tevreden over (het rook enorm goed) en Falco ook. Die at niets liever en hij deed het er erg goed op. Maar het werd nu eenmaal erg duur en daarom ben ik op Cavalor overgeschakeld.

Ik merk vooral dat hij ander voer (en ook deze Cavalor) iets minder graag eet. Hij eet het wel graag, maar met die Equifyt werd gewoon razendenthousiast om te eten Lachen Toen was hij wel nog niet bereden, dus over andere effecten en resultaten, kan ik niet veel zeggen...

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:41

Ok Equifyt (nog nooit van gehoord), is dat het merk?

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:43

Ik voer die cavalor strucomix, die bevat ook veel kruiden, moet je gewoon effe aan hun eten ruiken (ruikt heerlijk). Bevat look, tijm, en dergelijke..

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:45

Aha. even om misverstanden te voorkomen is cavalor nu hetzelfde als marstall??? Toen ik op www.marstall.nl kwam kreeg ik cavalor?????

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:45


JoT

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:46

Ik voer Hippostar Kruiden Structuurmuesli. Of het wat extra's doet, daar gebruik ik het te kort voor, maar mijn paard vindt het wel ontzettend lekker, hij valt er echt op aan en laat geen restjes achter.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:47

Mijne ook, ze eet alles lekker op, en loopt er super op (ze is er niet te heet door, door haar ander voer wel namelijk..)

JoT

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:48

Ik merk ook wel iets meer energie, maar dat kan ook door het iets betere weer komen. Ik durf nog niet te zeggen of het daardoor komt.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:57

Ok, positief over de kruiden dus, eigenlijk verwerkt al in het biks/muesli! Is ook een optie, maar geen losse kruiden over het voer heen?

JoT

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:03

Ja, ook gebruikt, Naf Easy Action voor stijve harkjes zoals die van mij. Werkte goed, maar ik wil nu eens kijken wat dit soort voer met toevoeging van kruiden gaat uithalen. Bijkomende factor is dat me door een bepaald paardenvoermerk (geloof Havens) is verteld dat een kruidenmix bij een kruidenmuesli voeren uitkijken is, omdat sommige kruiden elkaar tegenwerken.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:18

Klopt sommige kruiden werken met elkaar, versterken elkaar of werken elkaar erg tegen! Altijd opletten inderdaad met de werkzame stoffen!

JoT

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:22

Vandaar dus ook even geen kruidenmengsel erbij. Want hoe kom je er nu achter wat wat versterkt of tegenwerkt? De voerleverancier was daar dan weer erg vaag over.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:26

Tja, ik denk dat je dat het beste aan iemand kan vragen die met kruiden (en paarden) werkt..... homeo of bach in die hoek denk ik zo......

Want hoe weet je nou welke kruiden voor jouw paard geschikt zijn, de "algemene" kruiden? En welke je paard juist niet moet hebben?

JoT

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:31

Ik heb wel de werking van de NAF kruidenmix bekeken en die afgewogen tegen andere kruidenmixjes. Gewoon per kruid de werking ervan opzoeken.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:46

Als je een voer koopt waar die kruiden inzitten, dan zijn het heus geen kruiden die elkaar tegenwerken of wat dan ook. Dit kan namelijk wel voorkomen als je de kruiden er zelf bijvoegt lijkt mij.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:03

Dat denk ik ook, bij de paardendrogist schreven ze ook dat de kruiden die bij elkaar waren ok was zonder "negatieve werkingen tegen elkaar" maar als je er iets bij wilde voegen oid je het beste met iemand die "daarop zit" kan overleggen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:28

probleem vind ik wel met een pakketje kruiden standaard in het voer...is dta je continu verschillende kruiden voert...
in de natuur eet een paard wat hij nodig heeft op dat moment ...(als er en natuurlijk aanbod is ) als je het standaard voert , geef je standaard vanalles terwijl hij/zij het misschien helemaal niet nodig heeft

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:38

ben ik met je eens draumpje, zo zoek ik met mijn paard ook regelmatig de bermen op, smalle weegbree, rode klaver enz gaan er dan allemaal in!

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:44

Dat was dus met Equifyt het leuke: dat wordt aangepast naargelang het seizoen en wat een paard dus op dat moment zou vinden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:50

Tieneke schreef:
Dat was dus met Equifyt het leuke: dat wordt aangepast naargelang het seizoen en wat een paard dus op dat moment zou vinden.


jups, dat heeft equifyt dan weer wel als voordeel , maar er valt nog steeds niets te kiezen voor een paard...hij krijgt het wel allemaa lin zijn voer, en eet het dus op ...terwijl hij als hij de keuze krijgt misschien 6 vn de tien kruiden laat liggen en er maar vier zou opeten
eingelijk zou je bij kruiden geven moeten zorgen dat er voldoende variatie aanwezig is zodat het dier zelf kan kiezen en eten in de wei ...
maar ja, in de wei worden veel kruiden verdrongen door gras en onkruiden ... zie dta maar eens voor elkaar te krijgen Rolleyes

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 16:02

Dat Equifyt heeft dat goed bekeken, in de winter komen andere dingen voor dan is de zomer, ja. En inderdaad, het beste is als ze kunnen kiezen, maar ja mogelijk is dat niet altijd natuurlijk....

Geen kruiden voor het paard, of iedere dag een kruiden muesli/supplement?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:04

mmmm...als je de kennis en de mogelijkheden hebt zou een supplement wat aan de behoefte van dat moment voldoet het beste zijn natuurlijk Lachen
maar hier ook weer ...de kennis en mogelijkheden zijn er niet altijd Lachen
(pratende paarden zou wel verrekte handig zijn af en toe

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 16:37

Hahaha ja, vandaag heb ik trek/behoefte in/aan.......

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Kruiden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:50

Voer nu ook EQuifyt, aan 1 paard ook de kruidenbrok Equi Herbs. Niet op de gok maar na een polariteits meting van de organen. Kun je ook via Equifyt laten doen en ze kunnen dan nameten aan welke kruiden je paard op dat moment behoefte heeft.