geschikt voer gezocht...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vuyatela

Berichten: 578
Geregistreerd: 11-06-07

geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 10:00

Wat zouden jullie voeren aan :

* Ruin
* 15 jaar oud
* komt heel snel aan
* gevoelig voor koliek
* liever lui dan moe

Momenteel, tijdens het weideseizoen, krijgt hij :
's morgens 1 PAVO summerfit koek, hele dag weidegang op tamelijk vette wei, 's avonds voordrooghooi ( grote schijf).
Hij is momenteel dus heel erg 'rond & gezond'.

Nu als hij ( zoals afgelopen weekend) door het noodweer minder de weide opkan moet ik hem uiteraard iets meer voeren. Ook Vanaf september word weidegang bij ons teruggeschroefd.
Zelf had ik al gedacht aan PAVO nature's best.
Ik kan ook de standaardkorrel laten voeren, op zich niets mis mee uiteraard, maar ik wil toch graag iets meer vitamientjes en iets meer energie!

Ik ben op zoek naar voer met voldoende vitaminen, waar hij iets looplustiger van word ( niet té heet), waar hij toch niet ontzettend van bijkomt.
Hoeveel word er daar dan normaal van gegeven?


Dus wat voor voedingsschema zouden jullie voor hem uitwerken?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:53

Doe de test op de site van Pavo eens, daar krijg je altijd wel een aardige richtlijn uit.

Jakary

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: België

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:57

Mijn eerste gedacht is ook Nature's Best van Pavo.
Mijn merrie van 16j krijgt dit ook, alleen denk ik niet dat ze daar meer looplust van krijgen.
Idd, op de Pavo-site de rantsoencheck eens doen Lachen

Annemeik

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:01

Structomix van Cavalor. Voerde ze bij ons op de vorige stal ook aan een paard dat koliekgevoelig was. Er zit niet veel in, het is meer een soort ruwvoer met toegevoegde vitaminen en mineralen, en ze eten het heel graag.

zie http://www.cavalor.com

*edit* Oja, die van mij komt ook snel aan en is liever lui dan moe. Dat laatste hebben we met rijden vooral op gelost. Consequent zijn, been is been en anders een tik. Werd het een heel ander paard van!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:06

Ik denk dat je juist op moet passen met energie in het voer! Want de energie die niet gebruikt wordt, wordt omgezet naar vet. En dikke dieren zijn minder actief. Dus juist minder energie voeren, en wat meer trainen, om die extra kilo's kwijt te raken. Best kans dat je paard dan ook actiever wordt.

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:16

Hester schreef:
Ik denk dat je juist op moet passen met energie in het voer! Want de energie die niet gebruikt wordt, wordt omgezet naar vet. En dikke dieren zijn minder actief. Dus juist minder energie voeren, en wat meer trainen, om die extra kilo's kwijt te raken. Best kans dat je paard dan ook actiever wordt.

Plantaardige olie wordt gebruikt voor energie, maar wordt niet omgezet in vet!
Moet je wel langzaam opbouwen. Je mag max twee koppen olie per dag aan een paard voeren. Als je olie als energie bron gebruikt hoef je de hoeveelheid krachtvoer niet te verhogen. (dit gebruikt hij dan niet meer voor de energie, de olie geeft voldoende en wordt hij dik van het krachtvoer!))

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:55

heb je kans om de wei iets te beperken kwa vetheid?
een scheiding van prikpaaltjes die je dagelijks en stukje verschuift?
scheelt een heleboel kilootjes paard Knipoog

verder zou ik als je krachtvoer wilt voeren dan wel iets met niet te vel eiwitten en suikers...
natures best van pavo is er zo 1
en strucomix van cavalor lijkt me op het eerste gezicht ook wel okay, maar weet niet hoe het daarbij met de suikers zit

ellepel

Berichten: 47423
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:40

havens reform muesli Knipoog
moet je even kijken op de site van Havens voor info Haha!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:44

Ik voer ook Pavo Nature's Best aan mn Tinker..
Overdag staat hij op de wei en krijgt alleen 's avonds bij het naar binnen komen halve kilo met daardoorheen zijn glucosamine!

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:48

idd. havens kruiden reform muesli. ik ehb een haf die heel snel dik wordt, en ook heel snel heet, maar die zonder krachtvoer niet vooruit te branden is. met 1 schep per dag heb ik een fijne, voorwaartse pony ipv een dikke haf die aan de grond gelijmd staat.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:16

Energy Granenmix van Havens.
Misschien ook zijn weidegang iets beperken (worden vaak ook sloom van heel veel op de wei)?
De mixen van Cavalor zijn vaak minder sterk in vitaminering.

Als je hem kunt krijgen (hebben ze niet overal) voer ik het allerliefst van Hartog de Enery Special Mix (deze is zonder haver; in classic ook met). Deze heeft een heel hoge vitaminering.

Verder blijft het uitproberen.
De mijne moest ik met de Havens ook echt stevig rijden (voerde ik in het wedstrijdseizoen).

Succes

X_orville_X

Berichten: 302
Geregistreerd: 09-08-07

Re: geschikt voer gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:37

_angela_ schreef:
Doe de test op de site van Pavo eens, daar krijg je altijd wel een aardige richtlijn uit.


zou je mij dat uit willen leggen?
met die ratsoenstest ofiets.. daar krijg ik geen outpunt.. mail me maar ff Ach gut