wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 00:55

Ook hier een voeding vraag

Ik heb een 2 jarige fries. Hij is van het barokke type en heeft wel een redelijk buikje.
Nu vind ik dat niet zo erg, als hij in een groeispurt gaat dan is dat buikje er wel zo af, maar wel mijn vraag: wat en hoeveel kan ik hem nu het beste voeren?

Hij staat van 's morgens tot 's avonds in de kudde op de wei. Hij staat wel in een redelijk schrale wei (nou ja wel genoeg gras, maar geen heel lang gras ofzo) omdat hij al 2 keer koliek heeft gehad (hij vreet zich letterlijk kapot)

Dan staat hij 's nachts op stal. Hij heeft de onhebbelijke gewoonte om al zn stro uit zn stal op te eten elke dag. Iets anders als bodembedekking gebruiken is geen optie. Ik heb er al rubberen matten in de stal liggen, zodat hij 's nachts niet op het beton ligt.

's morgens krijgt hij ongeveer een kilo brok en 's avonds ook. Verder krijgt hij nog speciale brok voor jonge paarden, 500gr per dag.

Ik geef hem 's avonds als hij op stal komt altijd een plukje hooi en daarna eet hij dus nog zijn stal met stro leeg (ik leg er altijd maar een heeeeel dun laagje in, want ik wil geen stroverstopping riskeren!)

Nu had ik het er met een stalgenootje over: hoeft hij eigenlijk wel brok te krijgen? Is muesli ofzo voor jonge paarden niet beter? in muesli zit natuurlijk veel minder eiwit dan in brok.

Wat adviseren jullie? alleen brok, gras, hooi en stro?
Of geen brok maar muesli?
of brok en muesli?
Of alleen gras, stro en hooi?
Of juist nog iets extra's qua supplementenvoeding ofzo ivm zijn groeien en gewrichten/botten?

Graag advies!

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 01:03

Als je een jong paard te veel eiwit voert heb je een grotere kans op OCD (kraakbeen-verbening).
Ik zou hem zelf minder brok geven, in totaal een kilo per dag of zo. Gewone basisbrok.
En daarnaast véél meer ruwvoer. Vooral als hij al gevoelig is voor koliek. Van krachtvoer worden de darmen lui omdat ze niks hoeven te verteren en dan worden ze dus nóg gevoeliger voor koliek.
Daarnaast denk ik dat je het leegeten van de stal kan opvatten dat hij een tekort heeft aan ruwe celstof (en dat hij zich verveelt). Anders eet een paard normaal gesproken niet snel stro.

Dus mijn advies:

1 kg brok, verdeeld over 2 of 3 voerbeurten
overdag op de weide = onbeperkt schraal gras
en in de avond zeker vier plakken schraal (2e of 3e snede) hooi of voordroogkuil.

Dan heeft hij 's nachts ook op wat om te peuzelen en laat hij het stro wss liggen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 01:08

Onze tweejarige Tinker staat 24/7 buiten op een normaal tot schraal stuk land. Er ligt een mineraal- en een zoutblok in het land. Hij krijgt niks bijgevoerd. Heel af en toe een handje muesli of zo, maar dat is dan bij gebrek aan worteltje, appeltje of plakje roggebrood... Puur uit verwennerij dus Knipoog

In de winter staat ie 's nachts op stal. Dan krijgt ie 's ochtends een halve nap muesli en kuilvoer, en 's avonds ook..... Daar heeft ie genoeg aan. Anders wordt ie moddervet Clown De komende winter haal ik biks speciaal voor paarden die ook kuilvoer krijgen. Ik zag laatst dat dat hier in de buurt ook te krijgen is. Maar ook dat krijgt ie met mate.....

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 01:47

bromfiets schreef:
Als je een jong paard te veel eiwit voert heb je een grotere kans op OCD (kraakbeen-verbening).
Ik zou hem zelf minder brok geven, in totaal een kilo per dag of zo. Gewone basisbrok.
En daarnaast véél meer ruwvoer. Vooral als hij al gevoelig is voor koliek. Van krachtvoer worden de darmen lui omdat ze niks hoeven te verteren en dan worden ze dus nóg gevoeliger voor koliek.
Daarnaast denk ik dat je het leegeten van de stal kan opvatten dat hij een tekort heeft aan ruwe celstof (en dat hij zich verveelt). Anders eet een paard normaal gesproken niet snel stro.

Dus mijn advies:

1 kg brok, verdeeld over 2 of 3 voerbeurten
overdag op de weide = onbeperkt schraal gras
en in de avond zeker vier plakken schraal (2e of 3e snede) hooi of voordroogkuil.

Dan heeft hij 's nachts ook op wat om te peuzelen en laat hij het stro wss liggen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!


maar worden ze van hooi juist niet heel dik? een stalgenootje van mij kocht een magere pony, die moest veel hooi gaan bijvoeren om haar dikker te krijgen'
Ik heb ook geen zin in een moddervet paard Haha!

Anoniem

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:13

Heb zelf ook een Fries, baroktype en een ontzettende aanleg voor vervetten/dik worden.
Toen ze 2 jaar was gaf ik haar tijdens de 'weidemaanden' 250gram muesli wat ik aanvulde
met een scheutje olie en een aanvullend vitaminesupplement, en ditzelfde gaf ik in de periode
dat ze op stal stond, waarbij ze ruim hooi kreeg.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:08

cruesli schreef:
bromfiets schreef:
Als je een jong paard te veel eiwit voert heb je een grotere kans op OCD (kraakbeen-verbening).
Ik zou hem zelf minder brok geven, in totaal een kilo per dag of zo. Gewone basisbrok.
En daarnaast véél meer ruwvoer. Vooral als hij al gevoelig is voor koliek. Van krachtvoer worden de darmen lui omdat ze niks hoeven te verteren en dan worden ze dus nóg gevoeliger voor koliek.
Daarnaast denk ik dat je het leegeten van de stal kan opvatten dat hij een tekort heeft aan ruwe celstof (en dat hij zich verveelt). Anders eet een paard normaal gesproken niet snel stro.

Dus mijn advies:

1 kg brok, verdeeld over 2 of 3 voerbeurten
overdag op de weide = onbeperkt schraal gras
en in de avond zeker vier plakken schraal (2e of 3e snede) hooi of voordroogkuil.

Dan heeft hij 's nachts ook op wat om te peuzelen en laat hij het stro wss liggen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!


maar worden ze van hooi juist niet heel dik? een stalgenootje van mij kocht een magere pony, die moest veel hooi gaan bijvoeren om haar dikker te krijgen'
Ik heb ook geen zin in een moddervet paard Haha!


Hooi is juist om de darmen weer op gang te zetten, daardoor kon die magere pony langzaam aan weer voedingsstoffen op gaan nemen.
Kijk voor de grap eens in het groene voedernormen boekje (de meeste paardenmensen en boeren hebben er wel een) en vergelijk de percentages met brok en muesli. Dan zul je zien dat 2e en 3e snede hooi minder voedingsstoffen (eiwitten) en meer ruwe celstof bevat. Van ruwe celstof worden ze niet dik. De namen zeggen het ook al: Krachtvoer geeft energie, ruwvoer geeft ruwe celstof.
Hooi mag je in principe onbeperkt voeren, dat is alleen maar beter dan brok.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:05

zolang het stro van goede kwaliteit is en stofvrij is het niet echt erg als ze er van eten ...overdaad schaad , maar dta gaat op bij alles ...
zou er niet te veel krachtvoer in gaan stoppen ...
hebben de meeste dieren helemaal niet nodig als ze voldoende goed ruwvoer eten ,...
die ene kilo eventueel die boven mij al geopperd word klinkt wel okay
eventueel 'savonds laat toch wat meer hooi bijgeven (ouder arm hooi)

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 23:25

Dus het algemene advies: stoppen met brok, evt wat muesli geven (want niets geven is ook niks, als alle paarden brok krijgen ,wil hij natuurlijk ook iets!) en verder genoeg hooi bijvoeren?!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:26

cruesli schreef:
Dus het algemene advies: stoppen met brok, evt wat muesli geven (want niets geven is ook niks, als alle paarden brok krijgen ,wil hij natuurlijk ook iets!) en verder genoeg hooi bijvoeren?!

Strak plan inderdaad Ja

ellepel

Berichten: 47454
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:44

ik snap niet waarom je dan moet stoppen met brok en muesli moet gaan geven??
is beiden krachtvoer dus dat snap ik dan niet Knipoog

mijn advies:
als de rest van de paarden brok krijgt dan mag die van jou dat ook .
in hooi en gras zitten niet alle vitamines die ze nodig hebben dus mag je die best aanvullen met wat krachtvoer Knipoog
dus geef hem dan als er 2x gevoerd word 2x een kwart schep brok.
en hang een liksteen op.

word ie wel oud mee, en niet dik van Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:54

helemaal stoppen met krachtvoer zou ook niet hoeven idd, maar ik zou eerder kiezen voor en symbolisch hande brok omdat de rest het ook krijgt en eventueel een supplement voor jonge paarden zodat ie alles binnenkrijgt wat ie nodig heeft
maar geen kilos krachtvoer eet (de meeste krachtvoeren behoor je twee kg per dga van te veren voor goede hoeveelheden vit/min maar voor heel veel dieren is twee kg brok of muesli gewoon veel te veel )

en ruwvoer voor de nacht omhoog...kan best een paar plakjes hooi hebben...
ruwvoer is altijd de basis , krachtvoer een aanvulling...
en van ouder hooi (dus langer op het land gestaan waardoor er minder eiwitten en fructaan in zit ) worden ze niet dik van

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:03

Ik ga mee met draumpje.
Je kan ook ipv het handje krachtvoer een pavo summerfit/aura koek per dag geven, daar zit alles in qua vitaminen en mineralen en ze worden er niet dik van.
Als je toch muesli wiil voeren, zou ik denken aan natures best van Pavo of quattro van Myten: zijn eiwitarm.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:35

mijn 2 jarige kwpn-er staat overdag op de wei ( genoeg gras ) en krijgt 's ochtends en 's avonds 0.5kg brok. som krijgt hij voor de lekkernij een halve schep muslie zonder haver en hij krijgt 's ochtends en 's avonds nog voordroogkuil.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: wat een 2 jarige voeren? brok/muesli???graag advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:18

Mijn 2 jarige kruising KWPN x C-pony krijgt 's ochtends en 's avonds maximaal een halve kilo brok, vaak minder. 's Ochtends krijgt hij er een handje haver/granen bij en 's avonds een klein beetje muesli met een scheut zonnebloemolie en natuurlijk een berg hooi voor de nacht. Overdag staat hij 's zomers op de weide en 's winters in de paddock met hooi.

Hij doet het er goed op en ziet er goed uit zonder heet te zijn.