Fenogriek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Fenogriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 20:12

Hoi hoi,

Ik ben mijn paardje nu fenogriek bij aan het voeren omdat ze tijdens het rijden soms wat hoest/kucht. Ze is niet verkouden en heeft verders ook nergens last van (gelukkig). Op aanraden heb ik dus maar een potje fenogriek aangeschaft wetende dat niet alle paarden dat heel lekker vinden. Indy heeft vanochtend ook haar best gedaan om alle brokjes op te eten en het poeder te laten liggen. Nu heb ik vandaag een appel gesneden en die door de poeder heen gehaald, en die eet ze wel op.

Achteraf had ik misschien beter knoflookfenogriek kunnen pakken, maja nu heb ik dus deze. Is het iets wat ze misschien echt niet lust, of is kan het tijdelijk zijn omdat er nu een ander smaakje tussen haar brokjes zit?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen Knipoog

Groetjes

Liess__
Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re: Fenogriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:18

Mijn paard krijgt het ook sinds 2 weken, nadat hij ziek was geweest (krampkoliek + koorts) bleef hij tijdens het rijden hoesten.

Het helpt wel erg goed vind ik..Hoor het bijna niet meer (enkele keer). Hij krijgt het door zijn muslie met kruiden van Subli.

Je ruikt het bijna niet, omdat die musli ook al aardig ruikt.

karmo
Berichten: 36
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Fenogriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:11

Van een collega kreeg ik de volgende tip. Als bij hem een paard hoest krijgt het een zakje bruine basterdsuiker. Ik heb het geprobeerd bij de shetlandpony (niet een heel zakje natuurlijk omdat zij veel kleiner is). Het hielp.
Van een fokker hoorde ik laatst, dat hij zijn pony's 1 of twee keer in de week een rauwe ui geeft om ademhalingsproblemen te voorkomen. Dat ga ik ook zeker proberen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Fenogriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:13

Basterd suiker helpt ook, dat schrijven dokters hier zelfs voor aan menselijke patienten (met wortelrasp). Ui met suiker helpt ook.

Wat de foene griek ook fenegriek betreft, paarden moeten er even aan wennen, maar het wordt over het algemeen goed gegeten. Wat je kunt doen is de brokjes een beetje nat maken, dan blijft de poeder er aan plakken en goed de poeder doorroeren. de meeste paarden gaan het juist lekker vinden.

Knoflook schijnt achteraf niet goed te zijn voor paarden, maar het fijne weet ik er niet van.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Fenogriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:42

Het kan inderdaad zijn dat je paard gewoon aan de smaak moest wennen. Het is waarschijnlijk een totaal andere smaak dan het ruw- en krachtvoer dat hij tot nu toe gewend was.

Wat betreft die knoflook: dat heb ik dus ook gehoord. Het schijnt dat in de natuur knoflook als 'giftig' wordt gezien en kan bij een hoge dosis schadelijk - en bij HELE hoge dosis zelfs dodelijk - zijn (heb ik gelezen). Echter gaat het al jaren bij meer dan duizenden paarden met kleine hoeveelheden wel goed...

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Fenogriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:44

Mijn paard kreeg eerst ook fenegriek in poedervorm, maar dat wilde ze ook niet opeten. Toen hebben we een bak fenegriek zaadjes gekocht, en die vindt ze juist heel lekker!